• ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 15397
  • readingTime: ۱ دقیقه
طلا

بازار جهانی طلا در ماه‌های اخیر برخلاف پیش‌بینی های اولیه در حال حرکت به سمت کانال‌های قیمتی بالاتری است. باوجود اینکه روند واکسیناسیون در دنیا با سرعت زیادی پیگیری می‌شود و شمار زیادی از کشورهای صنعتی از بحران کرونا خارج‌شده و به زندگی عادی بازگشته‌اند، اما افزایش قیمت طلا در بازار جهانی متوقف نشده و این گزینه را پررنگ کرده که اقتصاد دنیا همچنان در وضعیت بی‌ثباتی قرار دارد.

به گزارش ایراسین، براساس گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی، در پنجمین ماه سال جاری میلادی بهای هر اونس طلا در بازار جهانی به هزار و ۸۵۰ دلار رسید که نسبت به ماه قبل از آن ۹۰ دلار افزایش داشته است. در ماه آوریل هر اونس طلا در بازار با قیمت هزار و ۷۶۰ دلار و در ماه مارس با قیمت هزار و ۷۱۸ دلار به فروش رسیده است.

اما پرسش مهم این است که بازار طلا طی یک سال اخیر چه وضعیتی داشته است و آیا تا انتهای امسال به شرایط قبل از کرونا بازگردد یا خیر؟

بررسی قیمت طلا از سال ۲۰۱۸ تاکنون

بررسی داده‌های موجود در بازار جهانی طلا نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر اونس طلا در سال ۲۰۱۸ برابر با هزار و ۲۶۹ دلار بود که این رقم در سال ۲۰۱۹ به هزار و ۳۹۲ دلار رسید. اما در سال ۲۰۲۰ یعنی زمانی که دنیا درگیر بحران کرونا شد و سرمایه‌گذاری در بازار طلا به دلیل سفته‌بازی و تلاش برای حفظ ارزش دارایی‌ها در دنیا رشد کرد، متوسط بهای هر اونس طلا به هزار و ۷۷۰ دلار افزایش پیدا کرد.

رکورد طلا در ۲۰۲۰

گزارش اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد، بالاترین قیمت ثبت‌شده برای طلا در یک سال گذشته به فصل سوم سال قبل اختصاص دارد. در این فصل متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار به هزار و ۹۱۲ دلار رسید و در فصل آخر ۲۰۲۰ با کاهشی اندک به هزار و ۸۷۵ دلار رسید. همچنین در فصل اول امسال هر اونس طلا هزار و ۷۹۸ دلار قیمت خورد.

پیش‌بینی بازار در ماه‌های آتی

پیش‌بینی‌های مختلفی درمورد وضعیت بازار در ماه‌های آتی هم ارائه شده است. باوجود اینکه در روزهای ابتدایی که واکسیناسیون در دنیا شروع شده بود، پیش‌بینی می‌شد قیمت طلا به مرز هزار و ۶۰۰ دلار تنزل یابد، ولی وضعیت کنونی حاکم در بازار نشان می‌دهد این پیش‌بینی محقق نمی‌شود. از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون قیمت طلا در بازار جهانی رشد کرده است که انتظار می‌رود بخشی از آن به دلیل فشار تورمی ناشی از تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد در سال ۲۰۲۰ باشد. رشد تورم باعث می‌شود تا ارزش دلار در اقتصاد جهان کاهش پیدا کند و بازهم سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به طلا و سرمایه‌گذاری در این بازار روی بیاورند. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال جاری قیمت در مرز هزار و ۹۰۰ دلار قرار گرفته و باقی بماند.

منبع: کالا خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =