• ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
  • کد خبر: 14884
  • readingTime: ۱ دقیقه
مسکن

بخش مسکن به تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد؛ اما در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۸ حدود ۴ میلیون واحد مسکن شهری و روستایی ساخته شده که ۲ میلیون واحد کمتر از نیاز کشور است.

به گزارش ایراسین، متوازن نبودن عرضه و تقاضا، تعادل در هر بازاری را بهم می‌ریزد. قیمت مسکن از سال ۹۷، تا ۹۹ دو بار جهش قیمت را تجربه کرده است  تا جایی که برای مثال در سال گذشته، میانگین قیمت هر متر مربع، به روایت مرکز آمار، حدود ۸۲ درصد، گران‌تر شد.

در حالی که نیاز سالانه مسکن در کشور، یک میلیون واحد در سال است، گزارش‌های منتشر شده از وزارت راه و شهرسازی  نشان می‌دهد که تعداد ۳ میلیون و ۵۸۳ هزار مسکن شهری و ۴۷۹ هزار واحد مسکن روستایی در فاصله سال‌های ۹۲ تا پایان سال ۹۸ ساخته شده است.

در واقع اگر  کشور، بر اساس آمار کارشناسان، سالانه به یک میلیون واحد مسکونی نیاز داشته باشد، در شش سال مورد بحث ( از ۹۲ تا ۹۸) باید شش میلیون واحد مسکونی جدید در مناطق شهری و روستایی احداث می‌شد که از این رقم تنها حدود چهار میلیون واحد آن محقق شده است.

از سوی دیگر، افزایش سرسام آور نرخ تورم، تولید مسکن را به واسطه افزایش قیمت نهاده‌های تولید، بالا برده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دهه گذشته، هزینه ساخت مسکن پنج برابر شده؛ بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت نهاده‌های ساخت مسکن بر پایه سال ۱۳۹۰ در پایان دولت دهم ۱۷۰ واحد بود که در پاییز سال گذشته به ۸۵۰ واحد رسید که افزایش پنج برابری نسبت به پایان دولت قبل نشان می‌دهد.

مسکن درآمد خانواده‌ها را می‌بلعد

سهم مسکن در سبد هزینه خانوار شهری، از سال ۹۲ تا سال ۹۸ بالغ بر ۳.۲ درصد رشد را تجربه کرده است. گزارش منتشر شده از وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که سهم مسکن در سبد هزینه خانوار شهری در سال ۹۲ معادل ۳۳.۲ درصد، در سال ۹۳ معادل ۳۳.۴ درصد، در سال ۹۴ معادل ۳۳.۷ درصد، در سال ۹۵ معادل ۳۴.۱ درصد، در سال ۹۶ معادل ۳۳درصد، در سال ۹۷ معادل ۳۳.۹ درصد و در سال ۹۸ معادل ۳۶.۴ درصد بوده است و این اعداد خود بیانگر افزایش قیمت مسکن در مدت مورد بحث است.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =