• ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
  • کد خبر: 13065
  • readingTime: ۹ دقیقه
رکورد فولاد مبارکه

اجرای سه طرح بزرگ ملی در بخش صنعت استان اصفهان در طول فعالیت دولت نه تنها توسعه و درآمدزایی را برای این خطه به ارمغان آورد بلکه به اعتقاد کارشناسان امر مسیر افزایش صادرات به دیگر کشورها را هموار کرده است.

به گزارش ایراسین، در طول فعالیت دولت تدبیر و امید طرح‌های متعددی در بخش صنعت این استان اجرا و افتتاح شد اما سه طرح تولید ریل ملی در ذوب آهن، طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا که خود متشکل از چند طرح زیر مجموعه و مجتمع بنزین سازی در این منطقه از حیث تولید و فراگیری در مقایسه با بقیه طرح‌ها شاخص تر بوده است.

ناگفته نماند استان اصفهان با ۲۴ شهرستان و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی دارد.

نصف جهان بر اساس آمار موجود از حیث تعداد واحد صنعتی رتبه دوم، از لحاظ اشتغال صنعتی رتبه سوم و از نظر تعداد معادن فعال با ۸۶۰ معدن، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰ درصد از فولاد،  قُطب صنایع فولاد کشور،  با بیش از ۲ هزار و ۴۵۰ واحد،  قُطب نساجی کشور و با بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ واحد فعال،  قُطب سنگ‌های ساختمانی، تزیینی و نمای کشور محسوب می‌شود.

حدود ۲۷.۵ درصد (یک چهارم) از مجموع پنج هزار و ۷۶ طرح صنعتی در دست ساخت این استان پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارند که حمایت از فرآیند تکمیل ساخت و راه‌اندازی آن‌ها در اولویت برنامه‌های اقتصادی استان است.

پروژه تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان

پروژه بزرگ و اثربخش تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان خرداد ۹۳ با مشارکت شرکت «کاتنر» (kuttner) آلمان در این مجموعه صنعتی آغاز شد.

ذوب آهن اصفهان اکنون ۷۲ درصد کل تیرآهن و هشت درصد کل میلگرد کشور را تولید می‌کند و سهم ۹ درصدی در تولید فولاد خام دارد و از ابتدی تاسیس خود بیش از ۷۵ میلیون تن محصول نهایی تولید کرده و نقش به سزایی در شکل گیری پروژه های عمرانی کشور ایفا کرده است.

محصولات کارخانه های این شرکت به کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود و در بازار داخل این محصولات در پروژه‌های بزرگی همچون برج میلاد تهران، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، سدهای بزرگ و مترو مورد استفاده قرار گرفته ضمن اینکه ریل‌های تولیدی این شرکت به زودی در توسعه خطوط راه آهن ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این شرکت با بیش از نیم قرن تجربه به عنوان پیشتاز تولید محصولات متنوع ساختمانی و صنعتی، طی سال ها فعالیت دستاوردهای خوبی را در زمینه تولید محصولات جدید از جمله انواع ریل مترو و تیرآهن H۳۰۰ کسب کرد و اینک با همت پولاد مردان ذوب‌آهن اصفهان برنامه‌های مهمی را پیش رو دارد.

ذوب‌آهن اصفهان نخستین و بزرگترین کارخانه ریل ایران

ذوب‌آهن اصفهان نخستین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است.

این شرکت با ظرفیت سه میلیون و ۶۰۰ هزار تُن فولاد، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند. 

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب آهن اصفهان در همین ارتباط گفت: اولویت این شرکت پس از تامین ریل مورد نیاز کشور و تعهدات داخلی، صادرات آن است که هیچ مانعی از نظر فنی و استاندارد در این زمینه وجود ندارد.

مهرداد تولائیان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سالانه امکان تولید ۲۰۰ هزار تن ریل در ذوب آهن اصفهان وجود دارد، اظهارداشت: قابلیت تامین ریل مورد نیاز کشور توسط این مجموعه صنعتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ ماهانه بین هفت تا ۱۰ هزار تن ریل در این شرکت تولید شد، ادامه داد: ذوب آهن اصفهان از سال ۹۸ در زمینه تولید ریل راه آهن و شمش آن به خودکفایی کامل رسیده است.

افزایش سبد تولیدات فولادی کشور

معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان اینکه این شرکت سبدی از محصولات را براساس سفارش مشتریان تولید می‌کند، افزود: کارگاه تولید ریل با برخی محصولات این شرکت مشترک است و خطوط تولید ذوب آهن با توجه به نیاز مشتری، تغییر پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: ریل‌های تولیدی در دنیا براساس خطوط پر سرعت و با استاندارد EN۱۳-۶۷۴ تولید می‌شود و این مجموعه اکنون به این استانداردها دست یافته است.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت انحصار تولید ریل استاندارد کشور را دارد، اما این مساله هیچ تاثیری در قیمت فروش آن نخواهد داشت و به طور حتم ریل را با قیمتی پایین‌تر از قیمت جهانی تحویل مشتریان داخلی خواهیم داد.

معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان با اشاره به ظرفیت این شرکت در تامین ریل خطوط مترو، خاطرنشان کرد: تامین خطوط مترو کشور، براساس استانداردهای روز دنیا در دستور کار این شرکت قرار دارد.

تولید در اصفهان با استانداردهای جدید

وی با بیان اینکه اکنون تولید ریل راه آهن با استانداردهای جدید در انحصار این مجموعه قرار دارد گفت: هنوز تمام خطوط ریلی کشور پرسرعت نیست اما با توجه به سیاست گذاری راه آهن جمهوری اسلامی، تعریف خطوط ریلی براساس استاندارد جدید انجام خواهد شد.

تولائیان ادامه داد : با توجه به سیاست های دولت نیاز کشور به توسعه خطوط ریلی بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن ریل برای طرح های عمرانی کشور پیش بینی می شود و ذوب آهن برای تولید ۱۲۰ هزار تن ریل با توجه به سفارش مشتری برنامه ریزی کرده است.

تامین ۱۵۰ هزار تُن ریل مورد نیاز کشور 

در همین ارتباط عضو هیات مدیره شستا و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین گفت: ذوب‌آهن اصفهان در پروژه‌های توسعه‌ای ریل ملی خود، ۱۵۰ هزار تُن ریل مورد نیاز کشور را تامین کرده است.

غلامرضا سلیمانی بهمن سال گذشته افزود: ذوب‌آهن، امروز در پروژه‌های توسعه ریل ملی برای کشور افتخار آفریده و ۱۵۰ هزار تُن ریل مورد نیاز کشور را تامین کرده و در این عرصه صادرات نیز داشته است.

وی ادامه داد: در بورس کالا نیز تولید ریل ملی عرضه شده که این کار افتخاری است که یک محصول تولیدی با ارزش افزوده ذوب‌آهن به بورس راه یافته است.

وی بیان داشت‌: ذوب‌آهن اصفهان از روند نوآوری و بومی سازی خود دست نکشیده و با همه مشکلات صنعت، در این حوزه هشت پروژه نوآوری در سطح ملی را نیز اجرا کرده است.

عضو هیات مدیره شستا یادآور شد: هُلدینگ صدر تامین، یک شرکت معدنی و صنایع معدنی سازمان تامین اجتماعی(شستا) است که صددرصد سهام آن متعلق به سازمان تامین اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت ۲۴ مجموعه مدیریتی و غیرمدیریتی دارد، افزود: این مجموعه‌ها در حوزه تخصصی معدن کار می‌کنند و در سال های اخیر با ذوب‌آهن اصفهان همکاری دارند.

مدیرعامل هُلدینگ صدر تامین تصریح کرد: در ۱۰ ماهه گذشته در ذوب‌آهن اصفهان ۱.۵ میلیون تُن تولید داشتیم که نسبت به ۱.۴ میلیون تُن سال ۹۸ از رشد ۶ درصدی برخوردار بوده و برخی همچون فعالیت بخش نسوز نیز با صددرصد فعالیت، ۲۶ درصد رشد تولید داشته‌اند.

طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گامی موثر در تولید فولاد

بهره برداری از طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا از زیر مجموعه های شرکت فولاد مبارکه اصفهان تیر ۹۷ آغاز شده است.

به جز این طرح بزرگ عظیم ملی، چهار طرح نیروگاه ۲۵ مگاواتی برق فولاد سبا، تصفیه خانه پساب های صنعتی فولاد مبارکه، احداث کارخانه آهک کلسینه شرکت فولاد سنگ مبارکه و طرح تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه به طور همزمان به بهره برداری رسید.
طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا با سرمایه گذاری حدود ۲۲۰ میلیون یورو (۱۴۶ میلیون یورو و ۲ هزار و ۵۳۶ میلیارد ریال ) اجرا شده و با بهره برداری از آن، ظرفیت تولید محصولات فولاد سبا از ۷۵۰ هزار تُن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن در سال افزایش یافت.


تولیدات این مجتمع شامل کلاف نورد گرم، ورق های فولادی و ورق آجدار است و با اجرای طرح توسعه آن برای ۱۵۰ نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی شد، پیمانکار اجرای این طرح یک کنسرسیوم داخلی و تامین کننده خارجی آن شرکت دانیلی ایتالیا بود.

بهره برداری تصفیه خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه
در کنار این طرح ها که با حضور  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد طرح های نیروگاه ۲۵ مگاواتی (CHP) فولاد سبا و احداث تصفیه خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه در مدار تولید قرار گرفت.
نیروگاه ۲۵ مگاواتی فولاد سبا با هدف تامین برق نواحی تولیدی و استراتژیک این مجتمع صنعتی و سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد ریال و ۱۳.۷ میلیون یورو و اشتغالزایی برای ۳۰ نفر و شرکت هیوندای کره جنوبی بعنوان تامین کننده تجهیزات خارجی این طرح راه اندازی شد.
ویژگی خاص این طرح، طراحی و اجرای هفت دستگاه CHP (به معنای تولید هم‌زمان گرما و برق) با ظرفیت ۴.۲ مگاوات و تامین آب گرم ساختمان اداری جهت گرمایش و سرمایش و تولید همزمان برق و گرماست.


طرح تصفیه خانه پساب های صنعتی فولاد مبارکه نیز با ظرفیت سه هزار متر مکعب در ساعت با سرمایه ۱۵ میلیون یورو (۲۵۰ میلیارد ریال و ۱۰ میلیون یورو) و اشتغالزایی برای ۳۰ نفر با هدف کاهش وابستگی به آب و بهبود وضعیت زیست محیطی اجرا شد.
این طرح، بزرگترین تصفیه خانه پساب صنعتی و واحد RO (جداسازی از طریق اسمز معکوس) کشور است که پساب صنعتی را به آب صنعتی جهت استفاده در خطوط تولید تبدیل می کند.
طرح تقلیل فشار گاز فولادمبارکه نیز با هدف تامین گاز مورد نیاز طرح های توسعه ظرفیت فولاد خام تا ۷.۲ میلیون تن و با سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.
کارخانه آهک کلسینه شرکت فولاد سنگ مبارکه نیز در شهرستان مبارکه و با ظرفیت تولید ۸۰۰ تُن در روز با سرمایه ۳۲۲ میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی ۱۳.۴ میلیون یورو و اشتغالزایی ۲۵ نفر به بهره برداری رسید.
مجتمع فولاد سبا در سال ۸۲ در کارخانه ذوب آهن اصفهان به بهره برداری رسید و در سال ۸۵ با تبادل قراردادی بین مدیران عامل ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه،‌این مجتمع به فولاد مبارکه واگذار شد، سبا نخستین واحد صنعتی کشور است که ورق فولادی ضد زنگ تولید می کند و با تولید این محصول، نیاز کشور به ورق های ضد زنگ و استیل تامین می شود.
طرح بزرگ مجتمع فولاد سبا از واحدهای فولاد سازی، ریخته گری تختال نازک و نورد گرم تشکیل شده و تولید تختال نازک به ضخامت ۵۰ میلی متر از امتیازات مهم آن بشمار می‌رود.
مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان زیرمجموعه شرکت فولاد مبارکه محسوب می شود، فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه است.

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، واقع در ۷۵ کیلومتری جنوب غرب اصفهان دارای ۳۵ کیلومتر مربع وسعت و ۱۷ کیلومتر مربع سالن تولید، بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه با سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش فعلی ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی است.
این مجموعه عظیم صنعتی با داشتن حدود ۱۲ میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود.

تولید روزانه میلیون‌ها لیتر بنزین در شرکت پالایش نفت اصفهان

مجتمع بنزین سازی شرکت پالایش نفت اصفهان اسفند ۹۴ بهره برداری شد، این مجموعه با هدف تبدیل بنزین معمولی به بنزین یورو ۴ با استانداردهای روز دنیا و در راستای بهبود شاخص های زیست محیطی، کاهش مصرف مواد اکتان افزا و همچنین بهبود کیفیت بنزین در مدار تولید قرار گرفت.
این مجموعه قادر است روزانه هفت میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۲ میلیون لیتر گازوییل یورو ۴ تولید کند که در صورت تامین خوراک لازم، تولید روزانه آن تا سقف ۱۵ میلیون لیتر بنزین یورو چهار نیز خواهد رسید.


هزینه ساخت این مجموعه در آن زمان بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال اعلام شد و بهره گیری از دانش متخصصان ایرانی در زمینه پالایش و تولید بنزین یورو ۴ از جمله مزایای آن بود.

افزایش تولید بنزین در نصف جهان
بهره برداری از این مجتمع تا حد زیادی وابستگی این صنعت به تولیدکنندگان خارجی را در این چند سال کاهش داد.
بر اساس اعلام متولیان امر واحد 'کاتالیست' این مجموعه بعنوان یک واحد تخصصی از ۱۸ مهر همان سال فعال شده بود.

همچنین افزایش کیفیت روزانه ۸.۵ میلیون لیتر بنزین معمولی طبق استاندارد یورو چهار و بومی سازی کاتالیست مصرفی واحد ایزومریزاسیون برای نخستین بار در کشور از دیگر دستاوردهای این مجتمع بنزین سازی بود.


این مجتمع دارای واحدهای تصفیه هیدروژنی نفتا (NHT)، ایزومریزاسیون (ISO)، تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم (اکتانایزر یا CCR) و واحدهای جانبی است.
ظرفیت تثبیت شده پالایشگاه اصفهان روزانه ۳۷۵ هزار بشکه نفت خام برآورد می‌شود و حدود ۲۳ درصد از بنزین مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

در استان اصفهان افزون ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =