سیف اله امیری

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در خصوص عملکرد شرکت فولاد مبارکه در بخش فروش، گفت: شرکت فولاد مبارکه همواره به تعهدات خود مبنی بر کف عرضه محصولات در بورس عمل کرده و در نهایت امکان صادرات به این شرکت داده شده است. همچنین تصمیم گرفته شده تا در شیوه نامه ابلاغی فولاد سهمیه صادراتی برای شرکتهای فولادی از جمله شرکت فولاد مبارکه در نظر گرفته شود تا منجر به ارزآوری و صرف آن در طرح های توسعه ای گردد.

سیف اله امیری در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار شرکت‌هایی که کف عرضه خود در بورس را رعایت می‌کنند امکان صادرات به آنها داده می‌شود. بنابراین اجازه صادرات به صورت کنترل شده به فولاد مبارکه داده شده تا بتواند نسبت به صادرات محصولات خود اقدام کند.

طی سال گذشته به دلیل اعمال قوانین جدید از سوی وزارت صمت بر مبنای حمایت از صنایع داخلی میزان صادرات شرکت‌های فولادی کاسته شد، امیری درخصوص اینکه آیا در سال جدید این روند ادامه دار خواهد بود یا خیر، اینگونه توضیح داد: هدف این نیست که از صادرات محصولات فولادی از جمله شرکت فولاد مبارکه جلوگیری کنیم، در واقع هدف وزارت صمت صادرات و ارزآوری است. البته باید یک نکته را همواره مد نظر قرار دهیم و آن هم توجه به واحدهای داخلی است. البته اگر واحدهای داخلی تامین باشند حق نداریم جلوی صادرات هیچ محصولی را بگیریم.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: در واقع هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت تامین در گام نخست نیاز صنایع داخلی است. البته باید توجه داشت که سرمایه گذاری‌های بسیاری در صنعت فولاد کشور به ویژه در بخش تولید ورق انجام شده است. از این رو اگر شرکت فولاد مبارکه بتواند واحدهای داخلی را تامین کند، بعد از آن می‌تواند به صادرات اقدام کند. البته صادرات این شرکت در سال ۹۹ در سطح نسبتا قابل قبولی قرار داشت.

عملکرد فولاد مبارکه برای تامین ورق صنایع مثبت بوده است

وی افزود: اما نکته اینجاست که بیشتر واحدهای فولادی کشور تشنه ورق هستند، البته عرضه ورق در بورس انجام می شود اما همه واحدهای مصرف کننده با ظرفیت های کامل، نمی توانند ورق مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ البته از طریق سیستم بهین یاب متقاضیان می‌توانند ورق را تامین کنند اما یکسری دیگر از واحدهای صنعتی هم وجود دارند که اگر ورق مورد نیازشان تامین نشود، به سمت تعطیلی خواهند رفت و در نتیجه اشتغال در این بخش نیز دچار مشکل میشود.

امیری ادامه داد: به طور کلی شرکت فولاد مبارکه در زمینه تامین ورق مورد نیاز صنایع مثبت عمل کرده است؛ اما در این میان دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعددی که در مدت ۲سال اخیر صادر شد، با هرکدام از آنها یکسری قوانین و مشکلات به وجود آمد که به واحدهای تولیدکننده ضرر رساند.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، واحدهای تولیدکننده برای صادرات خود باید برنامه‌ریزی انجام دهند، زیرا به این شکل نیست که تصمیم‌گیری برای انجام صادرات در لحظه صورت گیرد، بلکه باید در ابتدا مشکلات سد راه صادرات را پیدا کرده و برنامه‌ریزی برای آن انجام شود. از این رو برنامه‌ریزی شده تا در شیوه نامه ابلاغی برای فولاد که هنوز به طور کامل به مرحله اجرایی نرسیده، سهمیه صادراتی برای شرکت‌ها به ویژه شرکت فولاد مبارکه در نظر بگیریم که ارزآوری برای کشور داشته باشند و در طرح‌های توسعه ای خود بتوانند سرمایه لازم را تامین کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =