• ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
  • کد خبر: 12363
  • readingTime: ۲ دقیقه
عابر بانک و بازنشستگان

حداقل حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۰ چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است. رقمی که البته از نظر بازنشستگان کافی نیست و کفاف جهش قیمت‌ها را نمی‌دهد.

به گزارش ایراسین، بسیاری از بازنشستگان به مخارج سنگین درمانی و سایر هزینه‌های زندگی‌شان اشاره می‌کنند و می‌گویند که ناچار هستند دوباره به بازار کار برگردند.

اعتراض بازنشسته‌ها به حقوق پایین در شرایطی است که ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی به عنوان یکی از ابر چالش‌های اقتصاد ایران لقب گرفته است و از آن سمت دولت که همزمان با تحریم و کرونا دست و پنجه نرم می‌کند تاکنون نتوانسته است این چالش را حل کند.

بررسی قدرت خرید بازنشستگان در مقطع زمانی پیش از خروج امریکا از برجام نشان می‌دهد که در این سال یعنی سال ۹۶ حداقل حقوق بازنشستگان یک میلیون و ۳۵ هزار تومان و متوسط بهای دلار حدود ۴ هزار تومان بوده که به این ترتیب ارزش دلاری حقوق بازنشستگان تقریبا ۲۵۸ دلار بوده است.

این در حالی است که در حال حاضر ارزش دلاری دستمزد بازنشستگان فقط حدود ۱۷۹ دلار است. به این ترتیب حقوق دلاری بازنشستگان از سال ۹۶ تاکنون حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

همین مساله تعداد زیادی از بازنشسته ها را ناچار کرده است تا دوباره به بازار کار برگردند. بر اساس آخرین آمار موجود از وزارت کار، در سال ۹۷ جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال حدود ۸ میلیون نفر بوده است که از این میان بیشتر از یک میلیون نفر آنها همچنان در بازار کار مشغول به فعالیت هستند.

هرچند که آمارهای غیررسمی این تعداد را بیشتر ارزیابی می‌کند و بر این اعتقاد است که به دلیل بیمه نشدن سالمندان، تعداد سالمندان شاغل بیشتر از این رقم است.

در ادامه بخشی از نظرات بازنشستگان را نسبت به حقوق سال ۱۴۰۰ می‌خوانید:

«همسر من با ٣۰ سال پرداختی به بیمه حالا باید زیر خط فقر باشه و با اینکه سنی ازش گذشته بره دنبال شغل دوم ؟! و پدرم که ده سال بیمه دارد باید بره تکد گری کنه چون دیگه نمیتواند کار کند… »

«چندر غاز کف دستمان میگذارن واز اون طرف اجناس ده برابر شده خلاصه اینکه ما مستمری بگیرها محکوم به زجر کشیدن و با بدبختی زندگی کردن هستیم»

«من واسه مادرم فقط دومیلیون پول پرستار میدم ۲۰۰ هزار پول پوشک میشه حالا داروهای دیگه هیچ پول اب برق گاز خوراک از کجا در بیارم»

«من خانواده ۴ نفره و همسرم از کار افتاده کلی با ۲۲۰۰ چه جور زندگی رو بچرخونم پس وزیر و وزرا خرج بیماری همسرم رو بده حداقل منم هزینه بچه هام رو تامین کنم ببینم این کار رو میکنه یا اونا هم با درامد ۳۰ میلیون نمیوتن برسونن»

«یک ذره انصاف داشته باشین بازنشستگان تامین اجتماعی دارن زیر پا له میشن»

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =