شهرام نخعی

صنایعی مانند شرکت فولاد مبارکه و مجموعه فولاد سبا در سنوات اخیر ضمن استفاده از فناوری های روز میزان سهم آب در تولید را به حداقل رسانده اند و با تصفیه فاضلاب های صنعتی و خانگی شهر های اطراف ضمن انجام بهترین خدمت به محیط زیست درصد مشکلات خود در شرایط اضطراری را نیز به حداقل رسانده اند و جا دارد مسئولان استان برای تامین آب پایدار این صنایع در شرایط اضطرار از طریق آبرسانی با خط لوله به گونه ای که مشکلی برای سایر بهره برداران به وجود نیاید تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

به گزارش ایراسین، نیمه فروردین ماه در شرایطی تمام شده است که ۷۸۴ میلی متر بارندگی در ایستگاه کوهرنگ به عنوان شاخص حوضه آب زاینده رود به ثبت رسید. با توجه به ذخیره حدود ۳۱۰ میلیون متر مکعبی ذخیره سد زاینده رود، کاهش ۶۳ درصدی نسبت به میانگین بلند مدت، پیش بینی می شود ادامه سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ پر از تنش های ناشی از کمبود و کاهش کیفیت آب برای حوضه زاینده رود باشد.  کمبود بارش ها در سال آبی بر طبل سال سخت خشکسالی می کوبد. در این ارتباط با «شهرام نخعی»، رئیس مشترکین و درآمد شرکت آب منطقه ای اصفهان، گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید. 

وضعیت حوضه زاینده رود در سال جاری نگران کننده است؟

بله، وضعیت نگران کننده ای بر حوضه زاینده رود حاکم است و همین موضوع تنش آب، زمینه ساز بهره برداری بیشتر و بی ضابطه از منابع آب زیرزمینی برای رفع اضطرار شرایط شرب، باغات و... و در نتیجه فشار بیشتر به سفره های آب زیرزمینی استان اصفهان است و تنها راه چاره تدوین برنامه و استراتژی میان مدت و بلند مدت  در سطح کشور برای رفع اساسی کمبودهای آبی این حوضه است.

بهره برداران حوضه زاینده رود چه کسانی هستند؟

شرکت های آب و فاضلاب به عنوان متولی تحویل آب خام و تصفیه آب شرب برای مشترکین خانگی که بالغ بر یک میلیون و هفتصد و بیست و یک هزار در استان اصفهان است به اضافه، چهل و دو هزار مشترک آب زیرزمینی، ۱۳ صنعت بزرگ ملی، ۴۰ صنعت متوسط و صدها واحد تولیدی و صنعتی منفرد یا در قالب شهرک های صنعتی، مشترکین عمده آب استان اصفهان هستند که از منابع آب سطحی و زیرزمینی بهره برداری می کنند که با وضعیت موجود تامین آب شرب استان و صنایع با سختی و مشکلات عمده روبرو خواهد بود و احتمال جیره بندی آب دور از ذهن نیست.

از دور از ذهن نبودن جیره بندی آب به ویژه در تابستان گفتید. بیشتر توضیح دهید.

در شرایط عادی و جاری بودن رودخانه ها، بیش از ۵۵ درصد مصارف آب استان اصفهان به ویژه در بخش شرب از منابع آب زیرزمینی استحصال می شود و در شرایط اضطراری این میزان تا ۹۰ درصد افزایش پیدا می کند.

راه حل چیست؟

راه حل های مقطعی مثل حفر چاه های اضطراری و آبرسانی با تانکر و سایر روش های سنتی را دور از شان مدیریت استان اصفهان است چرا که در بحث مطالبه گری حق آبه های استان و حوضه زاینده رود شرکت آب منطقه ای نیز در کنار مردم استان اصفهان قرار می گیرد و امید است تا با تلاش همه نهادهای ذی نفع و ذی مسئول، وضعیت سامان دهی منابع آبی استان در مسیر صحیح برنامه ریزی قرار گیرد.

نقش مدیریت سازه ای و تکمیل پروژه های تامین و انتقال آب چه خواهد بود؟

مدیریت سازه ای و تکمیل پروژه های مربوطه برای تامین و انتقال آب، مدیریت غیر سازه ای و حفاظت از منابع آب موجود در شرایط فعلی بسیار مهم است و در راستای جلوگیری از برداشت های بی رویه و غیر مجاز از منابع آبی به ویژه از آبخوان ها به عنوان منابع ارزشمند آب جامعه از مهمترین حرکت های ممکن برای حفظ و مدیریت منابع آبی برای آینده های نزدیک و دور خواهد بود.

راه نجات آب استان اصفهان چیست؟

نجات آب استان اصفهان و کشور با تکیه بر دانش و بینش کارشناسان داخلی و با استفاده از نظرات همه ذی نفعان امکان پذیر است و البته لازمه آن آسیب شناسی روندها و فرایند های اشتباه قبلی در سطح حوضه آبریز و ابطال مجوز ها و تخصیص های اشتباهی که خارج از ظرفیت این حوضه صادر شده است، خواهد بود و اعاده به وضع سابق شرایط را به قبل از بارگذاری های بی ضابطه در بخش کشاورزی، باغات و صنایع از جمله مهمترین اقداماتی دانست که می تواند آرامش را در بخش های مختلف اجتماعی امنیتی و سیاسی به استان و حوضه های آبریز برگرداند.

برسیم به بخش صنایع؛ سهم فولاد مبارکه در برداشت از حوضه زاینده رود چیست؟

صنایعی مانند شرکت فولاد مبارکه و مجموعه فولاد سبا که از وابستگی به آب تازه کاسته اند با مشکلات کمتری مواجه هستند. این دو شرکت در سنوات اخیر ضمن استفاده از فناوری های روز میزان سهم آب در تولید را به حداقل رسانده اند و با تصفیه فاضلاب های صنعتی و خانگی شهر های اطراف ضمن انجام بهترین خدمت به محیط زیست درصد مشکلات خود در شرایط اضطراری را نیز به حداقل رسانده اند و جا دارد مسئولان استان برای تامین آب پایدار این صنایع در شرایط اضطرار از طریق آبرسانی با خط لوله به گونه ای که مشکلی برای سایر بهره برداران به وجود نیاید تمهیدات لازم را در نظر بگیرند. البته صنایع بزرگ و کوچکی که هنوز تغییر رویه نداده و در حال حاضر از آب شرب تصفیه شده شهری برای تولیدات صنعتی استفاده می‌کنند نیز بایستی هر چه زودتر تغییر رویه داده و مسیر تامین آب خود را اصلاح کنند. شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان در این خصوص بایستی سیاست های هماهنگ با شرایط کم آبی را اتخاذ و از برخی منافع زودگذر چشم پوشی کنند. حجم آب مصرفی صنایع در یک دوره آبی بسته به شرایط از ۷۰ میلیون مترمکعب تا ۱۲۰میلیون متر مکعب در سال در حال نوسان است و شرکت فولاد مبارکه و فولادسازی سبا علیرغم تخصیص ۴۰ میلیون‌ متر مکعب سهم آبه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد سهم آبه خود را استفاده می کنند که قابل ملاحظه و تقدیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =