• ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
  • کد خبر: 12082
  • readingTime: ۱ دقیقه
واکسن کرونای استنشاقی

متخصصان معتقد هستند واکسن‌های کرونای استنشاقی می‌توانند موثرتر از سایر واکسن ها عمل کنند و مانع ورود ویروس کرونا به دستگاه تنفسی فوقانی شوند.

به گزارش ایراسین، واکسن‌های استنشاقی که درون بینی اسپری می‌شود، در دستگاه تنفسی فوقانی، یک واکنش ایمنی موضعی قوی ایجاد می‌کند. ویروس کرونا نیز هنگام ورود به بدن در این قسمت قرار می‌گیرد. بنابراین این نوع پاسخ ایمنی موضعی ایجاد شده می‌تواند هنگام ورود ویروس به بدن فرد با پاتوژن مقابله کند و مانع بروز بیماری کووید -۱۹ شود. علاوه بر این در صورتی که پاتوژن بلافاصله و پیش از تکثیر یافتن خنثی شود، خطر شیوع بیماری از فردی به فرد دیگر به میزان قبل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

واکسن‌های تزریقی کرونا که تا کنون مورد تأیید قرار گرفته‌اند مانند واکسن‌های فایزر و مدرنا، مانع بروز بیماری کووید -۱۹ می‌شوند، اما خطر انتقال بیماری را از فردی به فرد دیگر کاهش نمی‌دهند. به گفته پژوهشگران لازم است پیش از استفاده از واکسن‌های استنشاقی، میزان کارآیی و ایمن بودن آن‌ها آزمایش و بررسی شود.

از آنجایی که حفره بینی به مغز نزدیک است، تولیدکنندگان واکسن‌های استنشاقی باید اطمینان حاصل کنند که مواد تشکیل دهنده واکسن به مغز راه پیدا نمی‌کند. به نظر می‌رسد مرحله سوم آزمایشات بالینی واکسن‌های استنشاقی در سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شود. کشورهای مختلف در سراسر دنیا در حال مطالعه و بررسی تأثیر این نوع واکسن‌ها بر پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ هستند.

منبع: ایمنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =