دادفر

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: همین که وزیر صمت موضوع شکستن انحصار تولید خودرو را مطرح کرده اند؛ جای امیدواری است چون این یعنی انحصاری وجود دارد؛ چون قبلاً کتمان می شد. اما در شکستن انحصار به نظرم آقای رزم حسینی باید با تسهیل قوانین و مقررات این کار را در پیش بگیرد.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد اظهار نظر وزیر صمت در مورد شکستن انحصار در تولید خودرو گفت: همین که وزیر صمت این موضوع را مطرح کرده اند؛ جای امیدواری است و یعنی انحصاری وجود دارد؛ چون قبلاً این انحصار کتمان می شد. اما در شکستن انحصار به نظرم آقای رزم حسینی باید با تسهیل قوانین و مقررات این کار را در پیش بگیرد و این کار، کار بسیار خوبی است.

دادفر در ادامه ارائه راه حل ها در مورد شکستن انحصار در صنعت خودرو گفت: اجرای سیاست های کلی اصل 44، جلوگیری از تصدی گری دولت، ایجاد در دسترس بودن فرصت برای همه کسانی که فکر می کنند می توانند خودرو تولید کنند و آنهایی که فکر می کنند می توانند خودرو وارد کنند کافی است تا انحصار در صنعت خودرو شکسته شود. چون من مطمئنم آنقدر افراد توانمند در زمینه تولید خودرو های با کیفیت داریم که اگر این تسهیل صورت بگیرد؛ آنها می توانند این انحصار را بشکنند. اما آنقدر اینها را در وزارت صمت درگیر و معطل موضوعاتی مثل پروانه تاسیس، پروانه بهره برداری، تعداد تولید، بحث استانداردها ... کرده اند که آنها عملا به فرآیند تولید نمی رسند و فقط درگیر این سیکل های اداری می شوند.   

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به قواعد دست و پاگیر تولید در صنعت خودرو در وزارت صمت پرداخت و افزود: اینکه مثلا در زمان آقای نعمت زاده مطرح شد هر کس بخواهد خودرو تولید کند و ما پروانه بهره برداری بدهیم باید حداقل تعداد تولید خود را از 100 هزار خودرو شروع کند؛ اصلا منطقی نیست. سود و زیان اینکه فردی می خواهد مثلا برای 5 تا 3 هزار نفر خودرو تولید کند به خودش مربوط است. او می خواهد برای یک بازار مشخص تولید انجام دهد و دخالت در فضای کسب و کار، کار را خراب می کند وگرنه کسی نمی خواهد دارایی های خودش را از بین ببرد و اگر توجیه نداشته باشد اصلا وارد این حوزه نمی شوند.

وی خاطر نشان کرد: دولت نباید زمانبندی تولیدکننده را بهم بزند زیرا هر طرح و پروژه ای در یک زمان مشخصی توجیه دارد نه اینکه مثلا یک شخصی در وزارت صمت دو تا پنج سال معطل بماند! چون بعد از این زمان عملا بسیاری از طرح ها توجیه اقتصادی خود را از دست می دهند.

دادفر در خاتمه به بحث ممنوعیت واردات خودرو در کشور اشاره کرد و افزود: تا وقتی که ما نپذیریم واردات خودرو می تواند یک پتانسیل افزاینده ای در تولید و رضایت مردم ایجاد کند کار به جایی نمی رسد. همین که مردم با تکنولوژی های نوین این صنعت آشنا شوند؛ خودش انحصار را می شکند چون واردات منجر به ایجاد تعادل در بازار می شود و شاخص قیمت گذاری تولیدات داخلی در مقایسه با محصولات وارداتی تعیین می شود و افق جدیدی برای تولید باز می کند. اما اینکه ما به صورت مطلق جلوی آن را بگیریم و بگوییم فقط ما تولید کننده ایم و واردات ممنوع؛ شکست می خوریم. کما اینکه تمام کشورهایی که با این نگرش جلوی واردات یک محصولی در کشور خودشان را گرفته اند و طرفدار خودکفایی صد درصدی بوده اند؛ با شکست مواجه شده اند.

شایان ذکر است وزیر صمت در اظهار نظری گفته است این وزارتخانه به دنبال شکستن انحصار در تولید خودرو است و شکستن انحصار فقط با آزاد کردن واردات نیست و باید در داخل، کمپانی‌های خصوصی را تقویت و رقابت سالم ایجاد کنیم تا کیفیت افزایش و قیمت کاهش یابد که این مسئله در دستور کار قرار دارد و برآورد می‌شود تولید خودرو تا پایان سال ۵۰ درصد افزایش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =