فربد زاوه کارشناس خودرو

یک کارشناس خودرو گفت: اگر قرار باشد انحصار را با مدیریت دولتی بشکنیم؛ مطمئن باشید آن هم باز مهندسی شده و پر از اجحاف خواهد بود. اگر کسی بخواهد واقعا انحصار را بشکند باید فرآیند صدور مجوز تولید را برای کلیه فعالین صنعت خودرو حذف کند.

فربد زاوه کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد شکستن انحصار صنعت خودرو گفت: اگر در ایران همین دو خوروساز، بدون کنترل دولت وجود داشتند و واقعا خصوصی بودند؛ وضعیت صنعت خودرو اینگونه نمی شد. در مورد شکستن انحصار هم همین است. اگر قرار باشد انحصار را با مدیریت دولتی بشکنیم؛ مطمئن باشید آن هم باز مهندسی شده و پر از اجحاف خواهد بود.

وی در ادامه افزود: در لوازم خانگی و تا قبل از تحریم ها، 80 تا 90 درصد بازار در اختیار دو شرکت خصوصی بود و شما هیچگاه مشاهده نمی کردید کسی در مورد پایین بودن کیفیت یا خارج از قاعده بودن قیمت آنها صحبت کند. در مورد بازار تلفن همراه هم در دنیا همینطور است. چند برند بیشتر در بازار وجود ندارند و هیچ کس در هیچ جای دنیا در مورد اجحاف قیمت آنها صحبتی نمی کند.

این کارشناس خودرو به صحبت های وزیر صمت برای شکستن انحصار خودرو اشاره کرد و گفت: جالب است بازاری که خودشان قبول دارند با مدیریت خودشان اجحاف در آن رخ داده، باز می خواهد برای اینکه خودشان اجحاف نکنند به عده ای مجوز بدهد و از آنها حمایت کند. این حرف باور پذیری نیست و تا حدودی خنده دار است. لذا من بارها گفته ام اگر کسی بخواهد واقعا انحصار را بشکند باید فرآیند صدور مجوز تولید برای کلیه فعالین صنعت خودرو حذف کند، چرا باید فردی که صاحب صنایع است در یک سیکل بروکراتیک در صف بایستد و تا یک فرد و پرسنل وزارتخانه تشخیص بدهد که این فرد میخواهد سرمایه خود را دور بریزد یا خیر! این چه فرآیندی است؟ بگذاریم افراد در مورد سرمایه خودشان، خودشان تصمیم بگیرند.

زاوه با بیان این مطالب افزود: لذا همه این صحبت ها بهانه، وقت کشی و نمایش است و با این رفتارها حجم این انتقادها کم نمی شود و چیزی هم درست نمی شود. ما بارها این را تجربه کرده ایم چرا که مشکل اشخاص نیستند، مشکل تفکر است و این تفکر هیچگاه جواب نداده و جواب هم نخواهد داد.

این کارشناس خودرو در خاتمه به آزاد شدن واردات پرداخت و گفت: قطعا آزاد شدن واردات خودرو باعث می شود مونتاژ کارهای چینی اجحاف کمتری در حق مردم بکنند. الان پول لندکروز را از مردم می گیرند و یک خودرو بی کیفیت چینی به آنها می دهند. اما اگر واردات هم قرار باشد مهندسی شود آن هم جواب نمی دهد اما اگر برگردیم به این اصل که تجارت برای همه افراد ایرانی آزاد است؛ می توانیم امیدوار باشیم در قسمت لوکس بازار، بازار رقابتی شود اما بازهم تاثیری در پایین بازار و ماشین های ارزان قیمت نخواهد داشت.

شایان ذکر است «علیرضا رزم حسینی» در بازدید از گروه خودروسازی سایپا با اشاره به سهم ۴۰ درصدی سایپا از تولید خودروی کشور گفت با شکستن انحصار تولید خودرو و ایجاد بازار رقابتی، خودروسازان دولتی نیز به سمت افزایش تولید و تولید خودروهای با کیفیت حرکت خواهند کرد و با رقابتی کردن تولید خودرو، خودروسازان دولتی نیز به سمت افزایش تولید و تولید خودروهای با کیفیت و قیمت مناسب حرکت خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =