دادفر

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: مدیریت بازار در دست فعالین بازار است، اما نکته ای که فضای بازار خودرو را از فضای بازار آزاد اقتصادی خارج کرده بحث ممنوعیت واردات خودرو است. نمی شود که شما یک دیوار بلند بکشید و تنها دو دونده در میدان دو قرار دهید و اجازه ورود به هیچ شخص را ندهید و در انتها اعلام کنید این ها نفر اول و دوم شدند. این بازار انحصار مطلق است و بهانه های مختلفی برای راه ندادن سایر رقبا رواج دارد.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد آخرین مصوبه شورای رقابت و افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: در منطقی بودن این افزایش قیمت، شکی وجود ندارد و باید چنین اتفاقی بیفتد چون قیمت تمام شده خودرو در دو خودرو سازی ما بالا است و نمی توانند تولید با زیان داشته باشند. زیان انباشته صنعت خودرو کشور به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و سهم دو خودرو ساز ایران خودرو و سایپا حدود 40 هزار میلیارد تومان است. همچنین صنعت خودرو کشور از ابتدای سال جاری 13 هزارمیلیاردتومان زیان دیده است!

دادفر ادامه این افزایش قیمت توسط شورای رقابت را بازهم قابل تصور دانست و افزود: این را باید در نظر بگیریم که فرق است بین قیمت واقعی و قیمت حقیقی؛ شاید این افزایش قیمت در راستای ایجاد قیمت واقعی خودرو داخلی باشد اما شاید حق نباشد که مسلما نیست، اما شورای رقابت این کار را کرد و به نظرم بازهم این کار را انجام می دهد، زیرا قرار است دو خودروساز از طریق افزایش قیمت خودروهایشان زیان خود را جبران کنند. لذا من فکر می کنم در ادامه باز هم یک افزایش قیمتی در خودرو های داخلی داشته باشیم.

وی در ادامه به نقش اساسی شورای رقابت در زمینه مبارزه با انحصارگرایی اشاره کرد و افزود: به نظر من شورای رقابت یک شورای ملی است و باید در جاهایی که انحصار وجود دارد ورود پیدا کند و فعالیت هایی را در زمینه مبارزه با انحصارگرایی انجام دهد، نه اینکه هر سال قیمتی را اعلام کند و در ادامه آن را افزایش دهد، زیرا قیمت گذاری وظیفه شورای رقابت نیست. شورای رقابت به دلیل عملکردش محلی از اعراب ندارد و هنوز نتوانسته است آن وجاهت و وزانت را در مبارزه با انحصارشکنی بدست آورد. اگر مصاحبه های افراد حاضر در شورای رقابت را بررسی کنید به تناقض های جالبی می رسید. مثلا سال گذشته اعلام می کردند که افزایش قیمت به مردم فشار وارد می کند و حالا باید از آنها پرسید با افزایش قیمتی که الان مجوز آن را دادید، به مردم فشار وارد نمی شود؟

 دادفر در خاتمه به بحث ممنوعیت واردات خودرو در کشور اشاره کرد و افزود: طبعاً مدیریت بازار در دست فعالین بازار است چه در طرف عرضه و چه در طرف تقاضا. اما نکته ای که فضای بازار خودرو را از فضای بازار آزاد اقتصادی خارج کرده است؛ بحث ممنوعیت واردات خودرو است. نمی شود که شما یک دیوار بلند بکشید و تنها دو دونده در میدان قرار دهید و اجازه ورود به هیچ شخص را ندهید و در انتها اعلام کنید این ها نفر اول و دوم شدند. این بازار انحصار مطلق است و در این وضعیت بهانه های مختلفی برای راه ندادن سایر رقبا رواج دارد؛ بهانه هایی مثل اینکه ارز نداریم، تحریم هستیم یا می خواهیم از صنعت داخلی حمایت کنیم یا شعار نگرانی برای معیشت مردم در صورتی که با انحصاری کردن بازار و آزادسازی قیمت ها بیشترین فشار را به مردم وارد می کنند.

شایان ذکر است شورای رقابت در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه اردیبهشت‌ماه امسال این شورا، تاکیدکرد خودروسازان می‌توانند حداکثر تا سقف نرخ تورمِ بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش قیمت‌ها را در محصولات خود یک‌باره یا در دو مرحله انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =