مهدی دادفر

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: خودرو سازی داخلی اگر برای مردم آب ندارد برای عده ای نان دارد لذا باید جلو ورود خودرو های جدید را بگیرند که مردم امکانات خودروهای جدید را نشناسند چون انتظارشان افزایش پیدا می کند و خودروسازهای داخلی نمی توانند این انتظارات را پاسخ دهند.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار ایراسین به سهم واردات خودرو در سند چشم انداز 1404 اشاره کرد و افزود: بر اساس سند چشم انداز و سیاست های کلی ایران 1404 باید ایمنی ناوگان حمل نقل افزایش یابد، مصرف سوخت و آلودگی هوا در خودروها کم شود و بهره وری در تولید خودروهای داخلی افزایش یابد تا سالیانه به ازای هر 3 میلیون خودرو تولیدی، یک میلیون صادر شود و به ازای کل تولید داخل، 10 اجازه واردات داده شود. اما 4 سال است که واردات خودرو ممنوع شده است و برای همه کاری ارز وجود دارد به جز واردات خودرو! وارداتی که بازار را تحت تاثیر خودش قرار می دهد. ما حتی پیشنهاد دادیم واردات خودرو از طریق سرمایه های ایرانیان خارج از کشور و با تایید در سفارتخانه مبدا و تایید وزارت صمت و وزارت اقتصاد اتفاق بیفتد؛ طرحی که نیاز به اختصاص ارز هم نداشت اما باز هم اجازه واردات به کشور صادر نمی شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه به متنفع شدن افراد و گروه های زیادی در صنعت خودروسازی داخلی اشاره کرد و افزود: من بر اساس نقل قول آقای امیر آبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس از دیدار با مدیر عامل سابق ایران‌خودرو این را نقل می کنم که فقط 8 هزار نفر از کارمندان ایران خودرو را نماینده های مجلس معرفی کرده اند! لذا بحث مافیا نیست، بحث منتفع شدن است. چون همه کسانی که در سیاستگذاری و سیاست بازی دستی دارند از این انحصارگرایی منتفع می شوند؛ باید جلوی واردات خودرو گرفته شود. شما در نظر بگیرید همین یکی دو روز پیش ثبت نام برای استخدام 400 نفر در ایران خودرو آغاز شده است. آخر ما نفهمیدیم در ایران خودرو با حدود 56 هزار نفر آیا با مازاد نیرو انسانی مواجه هستیم یا با کمبود نیروی انسانی؟ الان با این همه ضرر و زیان این استخدام چه توجیهی دارد؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به بالارفتن انتظار مردم در صورت واردات خودروهای خارجی اشاره کرد و افزود: خودرو سازی داخلی اگر برای مردم آب ندارد برای عده ای نان دارد. لذا باید در یک فضای انحصار مطلق باقی بماند و باید واردات ممنوع باشد. باید جلو ورود خودرو های جدید را بگیرند که مردم امکانات خودروهای جدید را نشناسند. فرض کنید اگر واردات آزاد شود و مردم خودروهای تمام برقی، خورشیدی یا حتی هیبریدی را با قیمت مناسب بخرند چه انتظاری از خودرو پیدا می کنند؟ معلوم است که انتظارشان افزایش پیدا می کند و خودروسازهای داخلی نمی توانند این انتظارات را پاسخ دهند. لذا باید جلو واردات گرفته شود.

دادفر به دست های پنهان برای جلوگیری از واردات خودرو اشاره کرد و گفت: دست های پنهان طی 4 سال با یک عملیات مهندسی و حساب شده در بازار، جلو واردات خودرو را گرفته اند با این هدف که قیمت خودرو را ده ها برابر کنند. شما با 20 هزار دلار می توانید خارج از کشور خودروی بسیار خوب مدل 2021 خریداری کنید آن هم از برندهای مطرح دنیا در صورتی که یک سانتافه در داخل حدود 3 میلیارد تومان قیمت دارد یعنی با قیمت دلار فعلی بیش از 100 هزار دلار! لذا این کار را حساب شده انجام دادند که دست مردم را از این کالا کوتاه و دست نیافتنی بکنند و هم یک فضایی باز شود که بتوانند قیمت خودروهای داخلی را افزایش دهند. شما از لحاظ منطق بازار در نظر بگیرید اگر قیمت سانتافه با نرخ دلار همین امروز 1 میلیارد و 200 قیمت گذاری شود، شما دیگر می توانید هایمای توربوی 7 را 1 میلیارد بفروشید؟ لذا با یک مهندسی بازار و با بهانه نبود ارز جلو واردات خودرو را گرفتند.

وی در خاتمه به قطع شدن رابطه دولت با صنعت خودرو سازی اشاره کرد و افزود: در همه جای دنیا سیاستگذار و ناظر بازار دولت است اما در ایران ناظر بازار خودش مالک بنگاه است و خودش در فرآیندهای بازار دخالت می کند. لذا نه فقط خودرو در هر صنعتی اگر مالک صنعت دولت باشد و روبری آن بخش خصوصی، قطعاً بخش خصوصی شکست خورده آن صنعت خواهد بود. بنابراین وقتی این رابطه دولتی را با خودرو قطع کنیم تکلیف مردم با خودرو مشخص خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =