فرهاد احتشام زاده رئیس پیشین انجمن واردکنندگان خودرو

رئیس پیشین انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اینکه فقط بگوییم می خواهیم انحصارشکنی کنیم و خودروسازهای بخش خصوصی را تقویت کنیم کافی نیست باید مشخص شود که دقیقا چگونه و با چه برنامه ای قرار است این تقویت بخش خصوصی اتفاق بیفتد. لذا بیشتر این رویکردها شعارگونه است و می بینیم که در نهایت سه ماه دیگر وضعمان از قبل بدتر هم شده است.

فرهاد احتشام زاده رئیس پیشین انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد اظهار نظر اخیر وزیر صمت در مورد ورود خودروسازان بخش خصوصی و ایجاد بازار رقابتی گفت: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که یادآوری کنم قبل از ممنوع شدن واردات خودرو، نزدیک به 92 درصد سهم بازار مربوط به 2 خودرو ساز نیمه دولتی کشور یعنی سایپا و ایران خودرو بود و در بهترین سال ها 3 درصد مربوط به واردات خودرو بود و 5 درصد تقریبا سهم خودرو سازان داخلی بود. آیا وزیر محترم از این درصدها اطلاع دارند؟

وی در ادامه افزود: مزیت آزاد بودن واردات خودرو این بود که یک سقفی برای تولید داخلی تعیین می کرد و خودرو سازان و قطعه سازان داخلی به دنبال این بودند که واردات ممنوع شود. چرا؟ به خاطر اینکه بتوانند امروز در بازار بگویند خودروهایی که  تولید می کنند؛ لوکس است و خودروهای لوکس فاقد قیمت گذاری از طریق شورای رقابت و ... است و اینگونه هرچقدر بتوانند مردم را مجبور کنند بابت خوردوهای بی کیفیتی که تولید می شود؛ پول پرداخت کنند.

احتشام زاده خاطر نشان کرد: اسم تولیدات خود را لوکس می گذارند! چون بهتر از آن در بازار وجود ندارد. در صورتی که شما با این اعداد، حتی اگر قیمت دلار را 30 هزارتومان هم حساب کنید، می توانید با ارزش دلاری این تولیدات داخلی بهترین ماشین های روز دنیا را بخرید. نه خودروهایی که فاقد کیفیت و خدمات هستند و به زور آنها را به خودروهای نیم ستاره و یک ستاره تبدیل کرده اند. در صورتی که اصلا ستاره ای ندارند.

رئیس پیشین انجمن واردکنندگان خودرو به حضور افراد غیرکارشناس در سمت های مهم و کلیدی صنعت خودرو پرداخت و گفت: متاسفانه عدم آگاهی افراد در مورد موضوعی که در مورد آن اظهار نظر می کنند؛ بدترین چیز است. یعنی وقتی فردی آزادی کامل ندارد و به اشتباه در جایگاهی قرار گرفته است طبیعا دانش تصمیم درست را ندارد. تازه  اطلاعات غلط هم به آنها داده می شود، لذا قطعا خروجی اظهار نظر این افراد اشتباه خواهد بود. افراد باید متناسب با جایگاه خودشان قرار بگیرند. لذا اگر ما کلیشه ای و شعاری حرف بزنیم ممکن است برای خوشآمد خودمان و برخی خوب باشد اما کاری از پیش نخواهد رفت.

وی با بیان این مطالب گفت: اینکه فقط بگوییم می خواهیم انحصارشکنی کنیم و خودروسازهای بخش خصوصی را تقویت کنیم کافی نیست. باید بتوانیم به این سوال ها پاسخ بدهیم: آیا بانک ها قرار است به بخش خصوصی وام بدهند؟  از طریق چه منابعی؟ آیا می خواهید تسهیلات دولتی برای آنها در نظر بگیرید؟ آیا در بدهی های مالیاتی و بیمه می خواهید به آنها تنفس بدهید؟ یا هزینه پرسنلی آنها را کم می کنید؟ این باید مشخص شود که دقیقا چگونه و با چه برنامه ای قرار است این تقویت بخش خصوصی اتفاق بیفتد. لذا بیشتر این رویکردها شعارگونه خواهد بود و می بینیم که در نهایت سه ماه دیگر وضعمان از قبل بدتر هم شده است.

احتشام زاده در خاتمه به تنها راه نجات بخش صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: اتفاقی که باید بیفتد تا شاید این بازار قدری رنگ خوشبختی را ببیند این است که در وهله اول واردات خودرو مجددا آزاد شود تا انحصار تولید توسط خودروسازان شبه دولتی شکسته شود. البته واردات آزاد شوند معنی اش این نیست که خودروسازهای دولتی ما واردات را در دست بگیرند که باز هرکاری خواستند بکنند. باید بخش خصوصی واقعی وارد این بازار شود و واردات انجام شود. در مورد تقویت خودروسازهای خصوصی هم باید مشخص شود این تقویت از طریق چه منابعی و برنامه ای قرار است انجام شود. همچنین همه خودروسازهای ما باید خصوصی شوند. زیرا اگر خصوصی شوند توانایی این را خواهند داشت که چطور تصمیم بگیرند و تولید کنند تا به درآمدزایی برسند.

شایان ذکر است «علیرضا رزم حسینی» در بازدید از گروه خودروسازی سایپا با اشاره به سهم ۴۰ درصدی سایپا از تولید خودروی کشور گفت با شکستن انحصار تولید خودرو و ایجاد بازار رقابتی، خودروسازان دولتی نیز به سمت افزایش تولید و تولید خودروهای با کیفیت حرکت خواهند کرد و با رقابتی کردن تولید خودرو، خودروسازان دولتی نیز به سمت افزایش تولید و تولید خودروهای با کیفیت و قیمت مناسب حرکت خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =