• ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
  • کد خبر: 53108
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازار طلا

انس طلا در طول ماه‌های گذشته بارها سقف تاریخی خود را شکست، با این حال داده‌ها نشان می‌دهد بانک‌های مرکزی جهان به خصوص روسیه و چین حتی در سقف‌های قیمتی نیز بر ذخایر طلای خود افزوده‌اند. موسسه IGWT این مسئله را یکی از نشانه‌های ادامه روند صعودی طلا عنوان می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انس طلا در سال ۲۰۲۴ سقف تاریخی جدیدی در محدوده ۲۴۴۰ دلار به ثبت رساند و همچنان روند صعودی دارد. داده‌های مختلف نشان می‌دهد تقاضا در سطح خرد و کلان برای طلا افزایش یافته است. در سطح خرد خریداران در بازار شانگهای، بزرگترین بازار فیزیکی طلا در جهان با عطش بالایی و با هدف سرمایه‌گذاری طلا می‌خرند و در سطح کلان نیز بانک‌های مرکزی در طول ماه‌های گذشته با وجود رشد قیمت طلا، ذخیره‌سازی این فلز را متوقف نکردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دو کشور هند و چین از بزرگترین خریداران طلا در ماه‌های گذشته بودند.

بانک‌های مرکزی همچنان طلا می‌خرند

بلومبرگ در گزارشی نوشت چین و هند در سال ۲۰۲۳ طلای بیشتری نسبت به ۲۰۲۲ خریده‌اند. مصرف چینی‌ها در جواهرات، شمش‌ها و انواع سکه افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است. سرمایه‌گذاری چینی‌ها در سکه و شمش ۲۸ درصد افزایش یافته است. با این وجود آمریکا اکنون بالاترین ذخایر طلا را در دسترس دارد.

بانک‌های مرکزی همچنان طلا می‌خرند

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد سطح دارایی طلای آمریکا با اختلاف نسبت به سایر کشورها بالاتر است. به ترتیب آلمان، ایتالیا، فرانسه و روسیه در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. روسیه در طول ماه‌های گذشته به ویژه پس از آغاز جنگ بر ذخایر طلای خود افزود و امروز بیشتر از چین طلا دارد. رشد تقاضا از سوی این کشورها با روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی همراه بوده است.

انس طلا تا کجا پیش‌روی می‌کند؟

مؤسسه IGWT در گزارشی به بررسی داده‌های بازار طلا پرداخت. این داده‌ها نشان می‌دهد دارندگان بزرگ طلا در روندهای صعودی قیمت فروشنده طلا هستند و در روندهای نزولی قیمت نیز بر ذخایر طلای خود می‌افزایند. این رویه بارها طی قرن اخیر تکرار شده است ولی در روند صعودی فعلی، دارندگان بزرگ و بانک‌های مرکزی به جای فروش طلا، در حال خرید و افزودن بر ذخایر خود هستند.

دو بانک مرکزی چین و روسیه حتی در زمان شکست سقف تاریخی طلا نیز بر موجودی خود افزودند و بر اساس آخرین آمار همچنان در حال خرید طلا هستند.

بانک‌های مرکزی همچنان طلا می‌خرند

ماه مارس وقتی قیمت انس طلا در سقف ۲۴۰۰ دلار قرار داشت نیز بانک مرکزی روسیه بر ذخایر خود می‌افزود و امروز روسیه بیشتر از هر زمان دیگری در طول تاریخ طلا در اختیار دارد. مؤسسه IGWT مدعی است وقتی کشورهای بزرگ جهان در قیمت‌های فعلی با شدت بر ذخایر طلای خود می‌افزایند این مسئله به معنای ادامه‌دار بودن روند صعودی طلاست. تحلیل‌گران قیمت احتمالی طلا در ماه‌های آینده را بین ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ دلار برای هر انس تخمین می‌زنند. با این وجود باید منتظر ماند و دید خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی چه زمانی متوقف خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =