آرش محبی نژاد

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت: با تصویب طرح مجلس و ایجاد توازن در کل زنجیره، قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروها به هم نزدیک می شود و این باعث می شود کسانی که به نیت سرمایه گذاری و حفظ ارزش پولشان خودرو می خریدند به خودرو به چشم سرمایه ای نگاه نکنند و خودرو به یک کالای مصرفی تبدیل شده و به دست متقاضی واقعی خود برسد.

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای ساماندهی بازار خودرو گفت: طرحی که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شده است به منظور کاهش التهابات بازار و ساماندهی صنعت خودرو آماده شده و قرار است نحوه قیمت گذاری مواد اولیه و اجزاء قطعات خودرو در کل زنجیره تامین از بالا دست تا پایین دست متوازن شود.

محبی نژاد به اجرایی شدن این طرح و تاثیر آن در تبدیل شدن خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به مصرفی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر قیمت فولاد، مس، آلومینیوم، مس، محصولات پتروشیمی و محصولات زیر مجموعه ایمیدرو همه و همه در بورس کشف قیمت می شود و قیمت پایه آنها بر اساس فوب خلیج فارس و با ارز آزاد تعیین می شود، ولی قیمت خودرو به صورت دستوری مشخص می شود و همین باعث نامتوازن شدن بازار شده است، لذا یا باید هر دو بر اساس قیمت دستوری تعیین شود یا هر دو طبق قیمت ارز آزاد در بورس کشف قیمت شود. وقتی این طرح تصویب شود و این توازن ایجاد شود مسلماً خودروساز و قطعه ساز از زیان خارج خواهند شد و عرضه به دلیل افزایش تیراژ تولید، زیاد می شود و مسلماً تقاضا به سمت واقعی شدن پیش می رود. به خصوص وقتی که قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروها به‌تدریج به هم نزدیک شود و در نقطه ای همدیگر را ملاقات کنند که این اتفاق باعث می شود تقاضای کاذب خودرو از بازار رخت ببندد و کسانی که به نیت سرمایه گذاری و حفظ ارزش پولشان خودرو می خریدند به خودرو به چشم سرمایه ای نگاه نکنند و خودرو به یک کالای مصرفی تبدیل شده و به دست متقاضی واقعی خود برسد.

شایان ذکر در هفته‌های گذشته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آماده‌سازی طرحی با نام طرح «مشوق جهش تولید خودرو»  برای ساماندهی صنعت خودرو و فروکش کردن التهابات بازاری قیمت‌ها خبر داده است. طرحی که در آن مواردی همچون الزام به عرضه خودرو در بورس کالا، تعیین سود مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده توسط خودروسازان و تعیین قیمت تمام‌شده خودرو هر سه ماه یک بار توسط شورای رقابت و غیره دیده شده است و پیش‌بینی می شود که در صورت تصویب واخذ تاییدیه توسط سران قوا، اصلاح قیمت خودروهای تولیدی، رفع مشکلات بدهی و معوقات قطعه‌سازان و تامین ارز مورد نیاز صنعت خودرو تامین شده و شاهد کاهش قیمت بازاری خودروها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =