سعید مؤتمنی

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل با اشاره به کاهش نرخ ارز و اثرگذاری آن در بازار خودرو اعلام کرد: ریزش معنادار نرخ دلار در بازار آزاد در بازار خودرو نیز اثرگذاری داشته اما هنوز این پایان کار نیست.

سعید مؤتمنی در این زمینه گفت: تغییر جو روانی بازار در روزهای پایانی هفته گذشته باعث شد تا نرخ ارز کاهش معناداری به خود ببیند و به همین دلیل بازارهای موازی مثل خودرو و سکه نیز تحت تاثیر قرار گرفت و نزول قیمت‌ها آغاز شد.

مؤتمنی در ادامه افزود: انتشار اخبار مربوط به انتخابات آمریکا باعث شد تا بسیاری از فعالان افق‌های تازه‌ای در اقتصاد کشورمان متصور باشند و همین روند جو روانی مثبتی را ایجاد کرد که نهایتا واکنش مثبت بازارها به کاهش قیمت منجر شد.

وی معتقد است این واکنش اگرچه در کوتاه مدت صورت گرفته و انتظار ادامه‌دار بودن آن زیاد خوشبینانه نیست اما نشانه‌های دیگری هم در بازار خودرو وجود دارد که خبر از کاهش قیمت‌ها و منطقی شدن آن دارد.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو شاید دور از واقعیت نیست اگر بگوییم جو روانی اخیر عاملی است برای سرعت گرفتن تحولات مثبت در بازار خودرو باشد به این دلیل که واکنش مثبت همراه با سیاست‌های اخیر می‌تواند اتفاقی مناسب رقم بزند.

مؤتمنی درباره نشانه‌های مثبت در بازار خودرو به خبرنگار ما گفت: در این زمینه سه نشانه بسیار مهم به‌جز موضوع جو روانی حاکم بر اقتصاد ایران دیده می‌شود که عبارتند از: موضوع تسهیلات ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک، افزایش فروش خودروسازان و البته سیاست‌های بهبود صنعت خودرو که اخیرا اعلام شد، به این ترتیب در فصل آینده اخبار خوبی از صنعت خودرو به گوش خواهد رسید.

وی با اشاره به تحلیل برخی نشریه‌های خارجی از آینده صنعت خودرویی ایران تاکید کرد: براساس مطالعات و تحقیقاتی که این نشریات انجام داده‌اند سال آینده صنعت خودرویی ایران تحولات مثبتی را تجربه می‌کند که اغاز آن از سه ماهه پایانی سال جاری خواهد بود.

این مقام صنفی معتقد است القاء این نشانه‌ها به‌بازار عاملی شده تا دلال‌ها به سرعت دست‌بکار شده و آنچه در اختیار داشتند را برای جلوگیری از زیان کمتر به بازار عرضه کرده‌اند تاجایی که در اولین روز هفته شاهد افزایش آگهی‌های فروش و تب و تاب خاصی در بازار بوده‌ایم.

به گفته مؤتمنی ریزش قیمت‌ها از همان روز 5 شنبه آغاز شده و امروز هم ادامه داشته تاجایی که احتمالا تا پایان هفته همین روند ادامه داشته باشد و برخی از فعالان برآورد کرده‌اند ریزش در بخش خودروهای وارداتی تا 200 میلیون تومان خواهد بود و داخلی‌ها هم شاهد نزول قیمت معناداری خواهند بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تصریح کرد: البته برای اظهار نظر دقیق هنوز زود است و نباید فراموش کنیم ادامه روند ریزش قیمت‌ها و منطقی شدن بازار منوط به پیگیری سیاست‌های نظارتی و مدیریتی بازار و تولید خودرو است، هرچند برخی نشانه‌ها از مقاومت زیرپوستی سودجویان از کاهش قیمت‌ها دیده می‌شود، اما جو روانی حاکم قطعا اثرگذار است و سیرنزولی آغاز خواهد شد.

وی به خبرنگار ایراسین گفت: القاء‌این جو نزولی به بازار احتمالا مانع از اعمال قیمت‌های جدید خودرویی در فصل زمستان خواهد بود به این دلیل که نشانه‌ها همه حکایت از بهبود شرایط داشته و تولیدکنندگان هم به این نتیجه رسیده‌اند که بهبود شرایط تولید و همچنین انتظار کاهشی قیمت‌ها جایی برای اعمال افزایش قیمت در فصل زمستان ندارد.

مؤتمنی در پایان تصریح کرد: فعالان با سابقه و شناسنامه‌دار این صنف از کاهش قیمت‌ها و منطقی شدن استقبال می‌کنند چون در بازاری که قیمت‌ها هیچ تناسبی با واقعیت ندارد خبری از درآمد واحدهای صنفی و فعالان رسمی نیز نخواهد بود، از این رو تمامی واحدهای صنفی که فعالیت رسمی دارند و براساس قانون فعالیت می‌کنند از روند منطقی شدن قیمت‌ها نه تنها استقبال می‌کنند بلکه براساس محدوده فعالیت خود در تداوم آن هم مشارکت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =