نفت

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی و نفت گفت: براساس پیش‌بینی‌ها درباره قیمت انرژی در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳، نفت به میزان نیاز عرضه خواهد شد. ازطرفی روس‌ها نیاز به فروش نفت خام دارند تا باوجود جنگ، درآمدهای ارزی خود را بالا نگه دارند. درنتیجه سیر روند نزولی قیمت انرژی باتوجه به مازاد عرضه نفت متوقف نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت در بازارهای جهانی در پی موج جدید تنش‌های خاورمیانه طی یک ماه گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد؛ تاجایی که برخی کارشناسان قیمت ۲۰۰ دلاری برای هر بشکه نفت را پیش‌بینی می‌کردند. ولی برخلاف پیش‌بینی‌ها قیمت نفت برنت در معاملات روز پنج شنبه با ۷۲ سنت کاهش به ۸۰ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۷ سنت کاهش با قیمت ۷۵ دلار و ۹۹ سنت معامله شد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا به تازگی از رشد ذخایر نفت در آمریکا به میزان ۳.۶ میلیون بشکه خبر داد و این خبر سبب افت قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است. به اعتقاد شماری از تحلیلگران علت اصلی سیگنال نزولی بازار نفت در هفته گذشته به عرضه بیشتر نفت از سوی آمریکا و کم‌شدن تقاضا از چین باز می‌گردد. محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی و نفت درباره قیمت نفت در بازارهای جهانی به خبرنگار ایراسین گفت: پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد که اگر دامنه جنگ به سمت کشورهای تولیدکننده نفت خام کشیده نشود، قیمت‌ انرژی باتوجه به عرضه مازاد از طریق روسیه، کاهشی خواهد شد. اکنون بازار نفت نیازمند تقاضای جدیدی نیست و براساس پیش‌بینی‌ها درباره قیمت انرژی در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳، نفت به میزان نیاز عرضه خواهد شد.

مهرجو

مهرجو اضافه کرد: اگرچه پس از تصمیم اپک پلاس پیش‌بینی می‌شد بازارهای جهانی با کمبود روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت مواجه شود ولی من فکر می‌کنم روس‌ها فقط به صورت رسمی سهمیه‌بندی خود را اعلام کرده‌اند و در عمل به این سهمیه‌بندی پایبند نیستند.

به اعتقاد این کارشناس حوزه انرژی و نفت روسیه درگیر جنگ است و تامین هزینه‌های این جنگ برای روس‌ها در اولویت قرار دارد. مهرجو توضیح داد: بازار صادراتی روسیه در اروپا پس از جنگ روسیه و اوکراین تقریبا مختل شد و آمریکا به همراه قطر این بازار را در دست گرفتند. از این‌رو روس‌ها نیاز به فروش نفت خام دارند. البته خود روس‌ها متمایل به فروش نفت خام با قیمت بالا هستند و با سازوکارهایی در اوپک پلاس به دنبال القای این بوده که میزان عرضه نفت تحت کنترل است و با مازاد عرضه مواجه نخواهیم شد.

داده‌ها نشان می‌دهد تولید پالایشگاه‌های نفت چین در اکتبر، نسبت به ماه قبل کاهش یافته زیرا تقاضا برای سوخت صنعتی کم شده و پالایش با حاشیه سود کم‌تری صورت می‌گیرد. مهرجو با اشاره به‌اینکه دورنما و چشم انداز اقتصادی در کشورهای مهمی مثل چین و هند بر بازار نفت تاثیر می‌گذارد؛ خاطرنشان کرد: روسیه یک کشور پرجمعیت است و تلاش می‌کند برای جلوگیری از ورود فشارهای کاذب جنگ به مردم خود و تامین پشتوانه‌های رفاهی، تولید نفت را افزایش دهد و با تخفیف‌های حتی ۳۵ تا ۴۰ دلاری این انرژی را در بازار آسیا عرضه کند. روس‌ها پتانسیل تولید بالایی دارند و می‌توانند حدود شش و نیم میلیون بشکه نفت صادات کنند تا همچنان درآمدهای ارزی خود را بالا نگه دارند. با این اوصاف سیر روند نزولی انرژی باتوجه به مازاد عرضه نفت متوقف نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =