نفت

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی و نفت گفت: اگر دامنه تنش‌ها به سمت کشورهای تولیدکننده جدی در حوزه نفت کشیده شود یا چشم‌اندازی از کمبود عرضه نفت به هر دلیل وجود داشته باشد، احتمال تلاطم در بازار نفت وجود دارد. ولی به عقیده من قیمت نفت در کوتاه‌مدت دچار تغییر چشمگیری نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت خام با وجود تداوم درگیری‌ها در منطقه، روز گذشته حدود ۰.۴۰ درصد سقوط کرد. اگرچه معاملات پایانی دوشنبه ۱۷ مهرماه با افزایش قیمت بیش از ۴ درصدی انجام شد ولی روز گذشته تب افزایش قیمت نفت فروکش کرد تا قیمت هر بشکه نفت برنت با ۳۵ سنت کاهش با بهای ۸۷ دلار و ۸۰ سنت در بازارهای جهانی معامله شود. درمقابل کاهش قیمت‌ها در بازار نفت عمر چندانی نداشت و امروز نفت افزایش قیمت جزئی را تجربه کرد. بررسی‌ قیمت نفت خام در بازارهای جهانی نشان می‌دهد هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۵ سنت معادل ۰.۲۹ درصد افزایش با بهای ۸۷ دلار و ۹۰ سنت عرضه می‌شود و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۰ درصد افزایش به ۸۶ دلار و ۱۴ سنت رسید.

تنش‌های موجود در سطح منطقه دلیلی شده تا اکنون افراد زیادی منتظر افزایش بیشتر نرخ نفت خام باشند زیرا براساس پیش‌بینی برخی از تحلیل‌گران بین‌المللی حوزه انرژی، درگیری‌های منطقه تاثیر مستقیم بر بازار نفت دارد.

محمدصادق مهرجو کارشناس حوزه انرژی و نفت درخصوص پیش‌بینی قیمت نفت در روزهای آتی به خبرنگار ایراسین گفت: اگر دامنه تنش‌ها به سمت کشورهای تولیدکننده جدی در حوزه نفت کشیده شود، احتمال ایجاد تلاطم در بازار نفت وجود دارد. درحقیقت اکنون نه اسرائیل، نه فلسطین و نه حتی لبنان نقش موثر و جدی بر بازار و قیمت نفت ندارند؛ ولی اگر پای کشورهایی مانند سوریه به عنوان تولیدکننده نفت خام به این تنش‌ها باز شود، شاید قیمت جهانی نفت را متاثر کند و به نوعی اختلال در این بازار ایجاد می‌شود.

به اعتقاد این کارشناس حوزه انرژی و نفت اگر چشم اندازی از کمبود عرضه نفت به هر دلیل وجود داشته باشد، آرامش این بازار برهم خواهد خورد. مهرجو ادامه داد: درمقابل آمریکایی‌ها تمایلی به گسترش دامنه تنش‌ها، درگیری‌های منطقه و ورود دیگر کشورها به این جریان ندارند؛ حتی آمریکا از حضور مستقیم در این درگیری‌ها امتناع می‌ورزد و اعلام کرد نیروی زمینی را به هیچ عنوان وارد این تنش‌ها نمی‌کند. با این اوصاف بعید است تنش‌ها شدت بگیرد و تغییری در اوضاع بازار نفت ایجاد شود.

مهرجو با اشاره به توسل کشورها به تحرکات دیپلماتیک برای به حداقل رساندن تنش‌ها توضیح داد: پیش‌بینی من این است که تحرکات دیپلماتیک برای خواباندن درگیری‌ها بیشتر خواهد شد و باتوجه به اتفاقات و جنایات جنگی رخ داده، امکان فعال شدن دیگر کشورها در شورای حقوق بشر وجود دارد. در انتها این کارشناس حوزه انرژی و نفت درباره قیمت نفت خام خاطرنشان کرد: درمجموع من فکر می‌کنم قیمت نفت در کوتاه مدت دچار تغییر چشمگیری نشود و شاهد تلاطمی در این بازار نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =