• ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
  • کد خبر: 44001
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازار نفت

قیمت جهانی نفت درهفته جاری درست برخلاف روند نزولی هفته قبل قرار گرفت تا هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز گذشته به قیمت ۸۷ دلار و ۲۵ سنت معامله شود. حسن مرادی، کارشناس حوزه نفت گفت: مسائل سیاسی جدید باعث‌ شد افت قیمت نفت یک‌ شبه جبران شود و قیمت‌ها بالا رفت رود. اگر مسائل سیاسی فعلی ادامه پیدا کند، قیمت نفت بالاتر از نرخ فعلی خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت نفت در روزهای اخیر در آستانه شدیدترین کاهش قیمت هفتگی از ماه مارس قرار گرفت تاجایی‌ که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با قیمتی حوالی ۸۴ دلار و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با بهای حدود ۸۲ دلار معامله می‌شود. بااین اوصاف قیمت نفت برنت حدود ۱۱ درصد و نفت WTI بیش از ۸ درصد طی یک هفته کاهش پیدا کرد. حسن مرادی، کارشناس حوزه نفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به ریزش قیمت نفت در هفته‌های اخیر گفت: قیمت نفت در اثر یکسری مسائل سیاسی افت پیدا کرد که پای آمریکا و عربستان در این مسائل در میان است. در حقیقت افت قیمت نفت در اثر زدوبندهای سیاسی در آستانه انتخابات بود؛ بایدن درصدد راضی نگه‌داشتن دوستان خود از جمله عربستان است و آن‌ها را به پایین نگه داشتن قیمت نفت تشویق می‌کند.

قیمت نفت در آستانه صعودی چشمگیر

درمقابل قیمت نفت درهفته جاری درست برخلاف روند نزولی هفته قبل قرار گرفت تا قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز گذشته با ۲ دلار و ۶۷ سنت معادل ۳.۱۶ درصد افزایش به ۸۷ دلار و ۲۵ سنت برسد. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ دلار و ۹۱ سنت معادل ۳.۵۱ درصد افزایش ۸۵ دلار و ۷۰ سنت خرید و فروش شد. مرادی علت افزایش قیمت نفت در دو سه روز گذشته را اتفاقات سیاسی عنوان می‌کند؛ این کارشناس حوزه نفت توضیح داد: مسائل جدید خاورمیانه و حمله گسترده حماس به سرزمین‌های اشغالی باعث‌ شد افت قیمت نفت یک‌ شبه جبران شود و قیمت‌ها بالا رود تا به جایگاه خود باز گردد. اگر مسائل سیاسی فعلی ادامه پیدا کند و باتوجه به اعلام خطرهای آمریکا مبنی بر فرستادن ناوگان خود، قیمت نفت بالاتر از نرخ فعلی خواهد رفت. درمقابل با فروکش کردن تنش‌ها، احتمال افت قیمت نفت زیاد است.

صعود نفت به کانال ۱۵۰ دلار، واقعیت یا اغراق

تحلیل‌گران بانک ای‌ان‌زد طی یادداشتی اعلام کردند مسائل سیاسی جدید و افزایش مخاطرات ژئوپلوتیکی در خاورمیانه از قیمت نفت حمایت خواهد کرد و انتظار می‌رود این بی‌ثباتی‌ها بیش از پیش افزایش یابد. در این راستا شماری از کارشناسان نیز از پیش‌بینی صعود قیمت هر بشکه نفت به ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار خبر دادند. مرادی درباره اینکه احتمال صعود قیمت نفت به کانال ۱۵۰ دلار وجود دارد گفت: نمی‌توان به راحتی در این حوزه پیش‌بینی یا قضاوت کرد ولی احتمال اوج گرفتن قیمت نفت با ادامه تنش‌ها بالاست؛ البته نه به قیمت ۱۵۰ دلار و این رقم اغراقی بیش نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =