لیتیوم

داده‌های اقتصادی ماه سپتامبر از رکود ۱۱ درصدی خرید خودروهای الکتریکی در چین خبر می‌دهد و به دنبال آن قیمت لیتیوم به پایین‌ترین سطح از سپتامبر ۲۰۲۱ سقوط کرد. اکنون هر تن لیتیوم کربنات به قیمت ۱۶۳ هزار و ۵۰۰ یوآن معامله می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، داده‌های اقتصادی ماه سپتامبر از رکود ۱۱ درصدی خرید خودروهای الکتریکی در چین خبر می‌دهد و به دنبال آن قیمت لیتیوم به پایین‌ترین سطح از سپتامبر ۲۰۲۱ سقوط کرد. اکنون هر تن لیتیوم کربنات به قیمت ۱۶۳ هزار و ۵۰۰ یوآن معامله می‌شود.

کاهش قیمت لیتیوم به دنبال رکود خودرو برقی

قیمت لیتیوم کربنات در مدت ۲ سال بیش از ۱۰ برابر رشد کرد و طی سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰ درصد ریخت ولی از ماه آوریل افزایش تقاضا به خصوص از سوی تولیدکنندگان باتری برای خودروهای برقی، قیمت لیتیوم رالی صعودی جدیدی را آغاز کرد تا اینکه از ماه جولای دوباره به روند نزولی برگشت و در ماه اکتبر به پایین‌ترین قیمت در بیش از ۲ سال گذشته سقوط کرد.

رکود ۱۱ درصدی خرید خودروهای برقی بخش بزرگی از تقاضا برای لیتیوم کربنات را کاهش داد زیرا تولیدکنندگان خودروهای برقی به جای خرید از موجوی لیتیوم خود استفاده می‌کنند. پیش از این رویترز در ماه آوریل نوشت تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی پس از کاهش قیمت لیتیوم در حال افزایش موجودی انبارهای خود هستند و بعضی از آنها موجودی انبار خود را تکمیل کردند ولی سطح تقاضا برای خودروهای برقی نیز کاهشی شد تا امروز تولیدکنندگان به جای خرید لیتیوم کربنات از موجودی انبار خود استفاده کنند. از طرفی احتمال بررسی قیمت‌گذاری خودروهای الکتریکی چینی توسط اتحادیه اروپا خبر بدی برای لیتیوم بود.

اتحادیه اروپا از آغاز تحقیقات برای قیمت‌گذاری خودروهای برقی چین خبر داد، زیرا چینی‌ها با یارانه دولتی موفق شده‌اند سطح قیمت خودروهای برقی خود را پایین‌ نگه‌دارند. اگرچه دولت چین در نخستین روزهای سال ۲۰۲۳ یارانه اتومبیل‌های برقی را کاهش داد. بلومبرگ در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت اتحادیه اروپا احتمالا واردات خودرو الکتریکی از چین را با مانع همراه خواهد کرد و احتمال اخذ تعرفه‌های سنگین وجود دارد. در صورت اتخاذ چنین تصمیماتی تقاضا برای لیتیوم همچنان نزولی باقی می‌ماند و احتمال ریزش تا قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار یوآن در ازای هر تن وجود دارد. البته گزارش آژانس بین‌لمللی انرژی نشان می‌دهد تقاضا برای لیتیوم طی ۱۰ سال آینده به شدت صعودی است ولی کاهش تقاضای مقطعی برای خودروهای برقی به خصوص تولیدات چین بازارهای لیتیوم را متاثر خواهد کرد.

دولت چین در جدیدترین اقدام بسته حمایتی ۱ تریلیون یوآنی جدیدی برای تحریک تقاضا در بخش‌های داخلی تصویب کرده‌ است. اکنون داده‌های اقتصادی از کاهش شدید تقاضا در بازارهای داخلی چین خبر می‌دهد ولی دولت چین با این بسته‌های حمایتی در تلاش برای تغییر این شرایط است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =