• ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
  • کد خبر: 44261
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

نوسانات بازار کامودیتی‌ها در طول یک هفته گذشته تحت تاثیر آغاز تنش در خاورمیانه بود. قیمت نفت و انواع انرژی صعودی شد، فلزات گران‌بها مانند نقره و طلا نیز هفته به شدت صعودی را تجربه کردند و قیمت‌ها در بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی نیز تحت تاثیر اخبار جنگی افزایشی بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نوسانات بازار کامودیتی‌ها در طول یک هفته گذشته تحت تاثیر آغاز تنش در خاورمیانه بود. قیمت نفت و انواع انرژی صعودی شد، فلزات گران‌بها مانند نقره و طلا نیز هفته به شدت صعودی را تجربه کردند و قیمت‌ها در بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی نیز تحت تاثیر اخبار جنگی افزایشی بود. واکنش کامودیتی‌ها به خصوص طلا نسبت به اتفاقات هفته‌گذشته شدید بود و در مقابل بعضی از کامودیتی‌ها مانند فلزات پایه هنوز واکنش خاصی نشان نداده‌اند.

تحلیل‌گران عقیده دارند با کاهش تنش‌ها در طول هفته‌ پیش‌رو یا اخبار مثبت از آتش بس باید منتظر نوسانات شدید دیگری از کامودیتی‌ها باشیم.

انرژی

جهش قیمت نفت برنت به کانال ۹۰ دلار با افزایش قیمت بنزین همراه شد. نفت در طول هفته‌های گذشته به شدت نوسانی بود. سه هفته قبل قیمت نفت تا هر بشکه ۹۵ دلار پیش‌روی کرد، سپس نفت آماده از دست دادن کانال ۸۰ دلار بود ولی با آغاز تنش‌ها در خاورمیانه نفت دوباره به کانال ۹۰ دلار بازگشت.

نوسانات هفتگی قیمت انواع انرژی به قرارنمودار زیر است:

کامودیتی‌ها در شوک تنش‌های خاورمیانه

تحلیل‌گران نظرات متفاوتی پیرامون قیمت انرژی در نیمه سرد سال دارند. بسیاری از آنها معتقدند افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه‌ دارد و نفت به قیمت‌ بالای ۱۰۰ دلار افزایش پیدا می‌کند ولی برخی از نفت ۸۰ دلاری در نیمه‌ دوم سال می‌گویند. بیشتر کارشناسان قیمت نفت را صعودی می‌دانند.

فلزات

دو هفته‌ قبل قیمت طلا و نقره کف‌های حمایتی را یکی پس از دیگری از دست می‌دادند ولی هفته‌ قبل طلا و نقره یکی از صعودی‌ترین هفته‌های سال را تجربه کردند. قیمت انس طلا تنها در طول یک روز بیش از ۵۰ دلار افزایش پیدا کرد.

نوسانات هفتگی فلزات به قرار نمودار زیر است:

کامودیتی‌ها در شوک تنش‌های خاورمیانه

با هر تنشی در سطح جهان قیمت طلا افزایشی می‌شود و در مقابل این اتفاقات خبر بدی برای مس و سنگ آهن است. مس هفته‌ گذشته از کف حمایتی ۸ هزار دلار پایین‌تر آمد.

کشاورزی

قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی با آغاز جنگ‌ها افزایشی می‌شود. اگرچه طرفین درگیر هیچ‌ کدام تولیدکننده بزرگی در زمینه مواد غذایی نیستند ولی هفته‌ گذشته بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی صعودی بود.

نوسانات قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی به قرار نمودار زیر است:

کامودیتی‌ها در شوک تنش‌های خاورمیانه

گندم، روغن پالم، قهوه، کاکائو، شکر و چایی همگی هفته صعودی را پشت سر گذاشتند. این اتفاق خبر بدی برای بانک‌های مرکزی خواهد بود زیرا آنها با سیاست‌های مختلف در تلاش برای کنترل تورم مواد غذایی بودند و اگر روند افزایشی قیمت‌ مواد غذایی ادامه‌دار باشد باید منتظر افزایش تورم بود.

فلزات صنعتی

واکنش بازار فلزات صنعتی به تنش‌های جدید خاورمیانه متفاوت بود. قیمت روی، آلومینیوم و سرب کاهش پیدا کرد و قیمت قلع و نیکل صعودی شد. انتظار می‌رود با ادامه‌ تنش‌ها قیمت‌ها در بازار فلزات صنعتی یک‌ دست نزولی شوند.

کامودیتی‌ها در شوک تنش‌های خاورمیانه

واکنش بازار فلزات صنعتی به هر گونه تنش در سطح جهانی منفی است به همین دلیل پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین قیمت‌ها به شدت نزولی‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =