• ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸
  • کد خبر: 44572
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

قیمت نفت همچنان صعودی است ولی قیمت انواع گاز در هفته گذشته نزولی بود. قیمت گاز پس از افت شدید دما در اروپا ناگهان افزایشی شد ولی در طول هفته گذشته قیمت گاز اندکی کاهش پیدا کرد. در بازار فلزات تقاضا برای فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره افزایش یافته است و در مقابل فلزات صنعتی در این روزها روند نزولی دارند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اخبار تنش‌ها در خاورمیانه و احتمال آتش بس یا تشدید تنش‌ها بازار کامودیتی‌ها را پرنوسان کرده‌ است. قیمت نفت همچنان صعودی است ولی قیمت انواع گاز در هفته گذشته نزولی بود. قیمت گاز پس از افت شدید دما در اروپا ناگهان افزایشی شد ولی در طول هفته گذشته قیمت گاز نزولی بود. در بازار فلزات، تقاضا برای فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره افزایش یافته است و در مقابل فلزات صنعتی در این روزها روند نزولی دارند.

تحلیل‌گران مدعی‌اند هر گونه خبر یا احتمال برقراری آتش بس با نوسانات سنگین کامودیتی‌ها همراه خواهد بود.

انرژی

قیمت نفت همیشه حساسیت بالایی با ایجاد تنش در جهان به خصوص خاورمیانه دارد و به همین دلیل در طول هفته های گذشته قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه داد. نوسانات قیمتی انواع انرژی به قرار نمودار زیر است:

ادامه تنش‌ها به زیان کامودیتی‌ها

عوامل بسیاری دست به دست هم داد تا دو هفته قبل قیمت گاز در اروپا و انگلیس بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کند ولی در طول هفته گذشته بخشی از صعود دو هفته قبل را پس گرفت. تحلیل‌گران معتقدند همچنان احتمال ادامه روند صعودی قیمت گاز وجود دارد.

فلزات

فلزات گران‌بها به پرچم‌داری طلا گزینه‌های امن سرمایه‌گذاری در سطح جهان هستند و با آغاز هر تنشی، روند فلزات گران‌بها صعودی می‌شود. قیمت طلا در طول دو هفته گذشته به شدت صعودی بود و هفته قبل نیز به روند صعودی خود ادامه داد. نوسانات هفتگی قیمت‌ها در بازار فلزات به قرار نمودار زیر است:

ادامه تنش‌ها به زیان کامودیتی‌ها

پس از چندین ماه متوالی قیمت لیتیوم در هفته گذشته صعودی شد. اخبار مثبت از بازار خودروهای برقی محرک خوبی برای افزایش قیمت لیتیوم در این هفته بود.

کشاورزی

به غیر از کاکائو و قهوه، قیمت‌ها در بازار مواد غذایی نوسانات محدودی داشت. قیمت شکر، برنج، شیر و روغن پالم همگی نوساناتی کمتر از یک درصد داشت ولی قهوه و کاکائو به شدت صعودی بودند. نوسانات قیمت در بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی به صورت نمودار زیر است:

ادامه تنش‌ها به زیان کامودیتی‌ها

اگرچه بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی نیز به اخبار تنش حساسیت دارند ولی تنش فعلی میان هیچ کدام از تولیدکنندگان بزرگ مواد غذایی نیست به همین دلیل نوسانات محدودی داشت.

صنعتی

بازار فلزات صنعتی در هفته گذشته نیم‌نگاهی به تصمیم فدرال رزرو برای افزایش یا ثبات نرخ بهره داشت. دو سال قبل با آغاز چرخه انقباضی قیمت فلزات صنعتی به شدت ریزشی شد و اکنون در صورت ادامه این سیاست‌های اقتصادی احتمال ادامه ریزش قیمت فلزات صنعتی وجود دارد.

ادامه تنش‌ها به زیان کامودیتی‌ها

سیاست‌های انقباضی منجر تشدید رکود و به دنبال آن کاهش تقاضا به خصوص برای روی و آلومینیوم می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =