• ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
  • کد خبر: 43068
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازار پوشاک

رضا باطنی، نایب رئیس سابق اتحادیه پوشاک اصفهان گفت: قیمت پوشاک فقط ۱۰ تا ۳۰ درصد بالا رفته است. با این‌حال خرید پوشاک از توان مردم خارج شده و بیشتر فروشگاه‌داران درمانده‌اند. پوشاک باید بلافاصله پس از تولید به مصرف برسد زیرا باگذر زمان پوسیده می‌شود. درنتیجه پوشاک‌فروشان دست به دامن حراج و تخفیف شده تا بلکه بتوانند کالای خود را از صحنه خارج کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار پوشاک اصفهان این روزها حال وهوای پاییزی به خود گرفته است. فروشگاه‌داران از یک سو لباس‌های تابستانی خود را به حراج گذاشتند و ازسوی دیگر پوشاک پاییزی پشت ویترین‌ها خودنمایی می‌کند. ولی حراج تنها مختص اجناس نخی و تابستانی نیست و برخی فروشگاه‌داران برچسب تخفیف برای کالکشن جدید پاییزی بر سردر مغازه چسبانده‌اند تا مشتریان را جذب کنند. درواقع بازاریان رویه‌ای متفاوت با سال‌های قبل در پیش گرفته‌اند و به جای پایان فصل، درآستانه پاییز جشنواره فروش برگزار کرده‌اند. رضا باطنی، نایب رئیس سابق اتحادیه پوشاک اصفهان درخصوص این حراج‌های زودهنگام به خبرنگار ایراسین توضیح داد: پوشاک در اثر ماندگاری ارزش افزوده پیدا نمی‌کند و باید بلافاصله پس از تولید به مصرف برسد. درغیر این صورت فعالان این حوزه یا سرمایه‌گذاران باید هرآن انتظار نابود شدن کالای خود را داشته باشند. بعضی از کالاها در اثر ماندگاری مشکلی پیدا نکرده و به اصطلاح اگر خاک بخورند، افزایش قیمت پیدا می‌کند. درمقابل پوشاک‌فروشان نمی‌توانند اجناس خود را به امید افزایش قیمت نگه دارند زیرا پوشاک از بین می‌رود.

وی در ادامه توضیح داد: اگر شما یک لباس را پشت ویترین زیر نور یا در بهترین موقعیت فروشگاه یا حتی کمد هم قرار دهید، باگذر زمان پوسیده و فرسوده می‌شود و نمی‌توان آن را نگه داشت تا شاید سودی حاصل شود. درنتیجه فروشگاه‌داران ناچار به فروش فوق‌العاده و حراج هستند و دست به دامن تخفیف شده تا بلکه بتوانند کالای خود را از صحنه خارج کنند.

پوشاک درانتهای صف افزایش قیمت‌ها

مشاهدات میدانی از بازار پوشاک اصفهان نشان می‌دهد اگرچه اجناس پاییزی ارزان نیست ولی قیمت آن‌ها تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد؛ به‌طوری که یک مانتوی پاییزه بسته به مدل و جنس پارچه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورده است یا یک هودی مردانه ۲۷۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. نایب رئیس سابق اتحادیه پوشاک اصفهان در رابطه با قیمت پوشاک گفت: قیمت پوشاک درمقایسه با سایر اقلام افزایش آنچنانی نداشته است؛ به‌عبارتی اگر کالاهای دیگر در بازه شش ماهه سال ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت تجربه کره‌اند، قیمت پوشاک فقط ۱۰ تا ۳۰ درصد بالا رفته است. با این‌حال خرید پوشاک از توان مردم خارج شده و بیشتر فروشگاه‌داران ما درمانده‌اند.

باطنی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم، اظهار کرد: بازار پوشاک با وضعیت اقتصادی مردم ارتباط مستقیم دارد. در گذشته پوشاک در سبد دوم مصرف‌کننده جای داشت و از اهمیت بالایی برخوردار بود. ولی اکنون پوشاک باتوجه به شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم از جایگاه دوم عبور کرده و در جایگاه پنجم یا ششم و یا شاید بالاتر قرار گرفته است زیرا اولویت اصلی مردم موادغذایی و نیازهای اولیه است نه پوشاک.

به اعتقاد این فعال صنفی مردم به خرید کالاهایی با درجه کیفی پایین ولی قیمت کم روی آورده‌اند. باطنی توضیح داد: بعضی از فروشگاه‌داران به سمت عرضه کالاهای فیک رفته‌اند؛ یعنی کالاهایی که انتظارات مردم را از نظر قیمتی و ارزانی برآورده می‌کند ولی از نظر کیفی چندان مقبول نیستند. اکنون تعداد کمی از فروشگاه‌های فعال در این حوزه موفق هستند ولی مشکلات زیادی ازجمله کسادی و مالیات دامن‌گیر مابقی کسبه بازار پوشاک اصفهان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =