سنگ آهن

قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی طی ماه‌های گذشته التهابات بسیاری را تجربه کرد با این حال چهار تولیدکننده داخلی سنگ‌آهن تنها در طول فروردین‌ماه به درآمد ۱۲۱۳۰ میلیارد تومانی دست پیدا کردند. درآمد این تولیدکنندگان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی طی ۴ ماه گذشته التهابات کم‌سابقه‌ای را به ثبت رساند. در ابتدای سال ۲۰۲۴ قیمت هر تن سنگ‌آهن به بیش از ۱۴۰ دلار بود ولی در طول چند هفته به کمتر از ۱۰۰ دلار به ازای هر تن سقوط کرد و در روزهایی که چشم‌انداز بازار سنگ‌آهن منفی بود قیمت‌ها دوباره به سطح بالاتر از ۱۱۰ دلار برگشت. فعالان زنجیره فولاد نوسانات قیمت سنگ‌آهن در طول ماه‌های گذشته را کم‌نظیر عنوان می‌کنند. با این حال آخرین صورت مالی تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن نشان می‌دهد فروش آنها در فروردین نسبت به فروردین سال گذشته افزایش یافته است ولی نسبت به میانگین فروش سال گذشته درآمد کمتری کسب کرده‌اند.

کچاد، کگل، کگهر و کنور چهار شرکت بزرگ تولیدکننده داخلی سنگ‌آهن در فروردین‌ماه ۱۲,۱۳۰ میلیارد تومان درآمد داشتند. در میان آنها کچاد با درآمد ۴۰۹۸ میلیارد تومانی در رتبه اول قرار می‌گیرد. سپس کگل با درآمد ۴,۰۷۱ میلیارد تومان در رتبه دوم جای دارد و کگهر و کنور نیز با درآمدهای ۳۵۳۳ و ۴۲۸ میلیارد تومان رتبه‌های سوم و چهارم را به دست می‌آورند. درآمد فروردین ۱۴۰۳ این چهار تولیدکننده نسبت به فروردین ۱۴۰۲ به قرار نمودار زیر است:

فروش داخلی سنگ‌آهن در اوج التهابات بازارهای جهانی

تنها درآمد کگل در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ۱۴۰۲ حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است در مقابل درآمد کنور در این بازه زمانی بیش از ۲۵۰ درصد افزایش یافت. درآمد کگهر نیز ۱۴۶ درصد بیشتر شده است. برآیند درآمد تولیدکنندگان این گروه در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد چشم‌گیری داشت ولی درآمدها نسبت به میانگین ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

فروش داخلی سنگ‌آهن در اوج التهابات بازارهای جهانی

فروش سنگ‌آهن به طور سنتی در تعدادی از ماه‌های سال کاهش پیدا می‌کند. برای مثال در فروردین‌ماه به دلیل نیمه تعطیل بودن بازارها تقاضا برای سنگ‌آهن کاهشی می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهد تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن در طول فروردین‌ماه درآمد به مراتب کمتری نسبت به میانگین سال ۱۴۰۲ کسب کرده‌اند. با این حال کاهش درآمدها نسبت به سال گذشته کمتر است.

فروش داخلی سنگ‌آهن در اردیبهشت و خرداد

محدودیت‌های تولید انرژی به خصوص برق به چالش بزرگ مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن در نیمه اول سال تبدیل شده است. همانطور که در نیمه سرد سال محدودیت‌های توزیع برق تقاضا برای آهن اسفنجی را افزایش می‌دهد. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند فروش سنگ‌آهن در دو ماه آینده یعنی اردیبهشت و خرداد افزایش پیدا کند ولی با آغاز محدودیت‌های توزیع برق احتمال کاهش نسبی تقاضای داخلی وجود دارد. از این رو تولیدکنندگان سنگ‌آهن تا پیش از شروع این محدودیت‌ها بازار خوبی برای فروش سنگ‌آهن دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =