روی

به گزارش ایراسین، آمارهای منتشر شده از میزان تولید روی در کشورمان بیانگر این نکته است که ممنوعیت‌ صادراتی این ماده معدنی طی نیمه اول سال جاری باعث شده تا حجم بالایی از روی در کارخانه‌های تولیدی زمینگیر شده باشد که ادامه چنین شرایطی می‌تواند حیات اقتصادی کارخانه‌های تولیدی را با چالش جدی روبرو کند. در این زمینه ایراسین گفت‌وگویی با حسن حسینقلی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران داشته که در ادامه می‌خوانیم.
•  اخبار مختلفی حکایت از انباشت حجم بالایی از روی تولید شده ایران در کارخانه‌ها دارد شما این خبر را تایید می‌کنید؟
بله؛ با توجه به سیاست‌ ممنوعیت صادرات این ماده معدنی طی ماه‌های اخیر اکنون حجم بالایی از تولیدات در کارخانه‌ها دپو شده است.
•  چه تعداد واحد تولیدی اکنون درگیر چنین معضلی شده‌اند؟
براساس آمارهای موجود هم اکنون ۸۰ کارخانه تولید شمش روی داریم که به دلیل ممنوعیت صادراتی حجم بالایی از محصولاتشان را انبار کرده‌اند
•  میزان انباشت شمش در انبارها چقدر است؟
اجازه دهید به شما اینگونه پاسخ بدهم چون اگر بخواهیم صرفا با اعداد و ارقام جلو برویم  ممکن است به حاشیه رفته باشیم. براساس برآوردی که از نیاز بازار داریم تقریبا یک ششم از کل تولیدی داخل کشورمان مورد نیاز مصرف داخلی بوده و باقی تولیدات باید صادرات شود. به این صورت که اگر بگوییم صادرات پاشنه آشیل صنعت روی برای ایران است اشتباه نکرده‌ایم.
•  یعنی شما موافق با عرضه این کالا در بورس نیستید؟
ببینید عرضه کالا در بورس بیشتر برای دستیابی به شفافیت است که هیچ کس با آن مخالف نیست، اما بیایید اینگونه درنظر داشته باشیم وقتی تقاضای کافی در بازار داخلی نداریم هرچه محصول هم که به بورس عرضه کنیم آیا تغییری در شرایط ایجاد خواهد کرد؟ البته نکته دیگر اینجاست که از کل تعداد تولیدکنندگان شمش روی بخش کوچکی مجوز عرضه محصولات در بورس را دریافت کرده‌اند که همین نکته هم تاکیدی بر صادرات خواهد بود. اجازه دهید به شما بگویم با توجه به توان تولید شمش و همچنین نیاز بازار بایدبدانیم که می‌توانیم ۴ برابر آنچه در بورس کالا عرضه کرده‌ایم را صادر کنیم.
•  بطور کلی صادرات روی اکنون ممنوع اعلام شده یا اینکه استثنایی هم داریم؟
کلمه استثنا در این میان مطرح نیست؛ براساس قانون و البته با جلسات فراوانی که با مسئولان در راستای حمایت از تولید داشتیم آن گروه از تولید کنندگان که مواد اولیه خود را به استناد ماده ۱۲ قانون مقررات صادرات و واردات به داخل کشور وارد کرده‌اند اکنون می‌توانند صادرات انجام دهند اما باقی تولید کنندگان خیر نمی‌توانند صادراتی داشته باشند.
•  صادرات شمش به نظر شما خام فروشی نیست؟
اجازه دهید من در این زمینه بگویم نباید تعابیر شخصی از موضوع خام فروشی داشته باشیم به این دلیل که هر صادراتی را نمی‌توان در صنایع معدنی خام فروشی تعبیر کرد. وقتی بازار داخلی به اندازه مورد نیازش مواد اولیه یعنی همان شمش را در اختیار دارد و ما هم مازاد تولید داریم آیا به نظر شما صادرات شمش را می‌توان خام فروشی عنوان کرد؟ مگر نه این است که حیات اقتصادی تولیدکنندگان شمش به موضوع گردش مالی بستگی دارد خوب اگر محصول تولید کنیم نه اجازه صادرات داشته باشیم و نه بازاری داخل کشور به نظر شما چه اتفاقی برای کارخانه‌ها خواهد افتاد؟
•  شما اشاره کردید به تعداد کم واحدهای مجاز به عرضه کالا در بورس مشکل کجاست؟
مشکل اصلی اینجاست که چرخه ثبت‌نام و دریافت مجوزهای لازم برای عرضه محصولات در بورس پروسه‌ای زمان‌بر است که همین موضوع می‌تواند مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد کند البته فراموش نکنیم که در بورس کالا چه چیزی باید عرضه شود آیا تقاضایی برای محصولات عرضه شده خواهد بود؟ اجازه دهید از فرصت استفاده کنم که اکنون تنها ۴ خریدار در بورس کالا عضویت دارند و باقی متقاضیان نمی‌توانند از بورس خرید کنند.
•  شرکت‌های صادراتی آیا متقاضی خریدشمش‌های عرضه شده در بورس کالا نیستند؟
این نکته در شرایطی می‌تواند صادق باشد که ما شرکت‌های صادراتی قدرتمندی در این زمینه داشته باشیم و اصولا روند صادرات از همین طریق به صورت تخصصی صورت پذیرد اما اکنون که تولیدکنندگان با توجه به ارتباطاتی که در خارج از مرزها دارند و می‌توانند محصولاتشان را صادر کنند و گردش مالی مورد نیازشان را مدیریت کنند آیا به نظر شما باید مانع سرراهشان گذاشت؟ من معتقدم بهتر است به جای اینکه مانع ایجاد کنیم در شرایط فعلی باید صادرات کالا را تسهیل کنیم تا ارز به داخل کشورمان وارد شود. اینگونه تصمیم‌گیری‌ها ضربه سنگینی به تولید خواهد زد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =