حسن حسینقلی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: امروز تولیدکنندگان شمش روی با نبود مواد اولیه مواجه هستند، در صورتی که ما به جهت داشتن منابع سرب و روی در رتبه هفتم جهان هستیم، ولی اینقدر شرایط برای این بخش سخت شده که متاسفانه خیلی از واحدها در این صنعت تعطیل شده اند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین به مشکلات حوزه سرب و روی پرداخت و گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه سرب و روی بحث مواد اولیه است. ما بدون اینکه ارزی از دولت دریافت کنیم این مواد اولیه را به صورت ورود موقت وارد می کنیم، اما موقعی که می خواهیم صادرات انجام دهیم و محصول نهایی را به همان تولیدکننده مواد اولیه برگردانیم؛ دولت از ما می خواهد ارز برگردانیم! در صورتی که ما اصلا ارزی دریافت نکرده ایم. حتی ما چندین و چند جلسه با گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت داشته ایم اما هنوز مشکل ما حل نشده است و واحدهایی که صادرات داشته اند کارشان به تعزیزات کشیده شده که چرا ارزتان را برنگرداندید!

حسن حسینقلی در ادامه به مشکل دیگر این صنعت پرداخت و گفت: نکته دیگر اینکه به ما ابلاغ شده که باید سالی 35 هزار تن روی در بورس کالا عرضه کنید. ما این کار را انجام دادیم ولی کسی آن را نخریده است. حالا می خواهند عده ای را دستگیر کنند و به زندان بفرستند که چرا شما عرضه نکردید؟ وقتی عرضه شده و خریداری وجود نداشته چه باید کرد؟ بالاخره عرضه وجود داشته و طی در 12 سال گذشته 1 کیلو شمش روی وارد کشور نشده است چون قیمت داخلی خیلی پایین تر از این بوده که کسی بخواهد آن را از خارج وارد کند. این هم یکی دیگر از مشکلاتی است که ما با تعزیرات و بورس داریم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در ادامه به نبود مواد اولیه و تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی اشاره کرد و افزود: مشکل دیگر ما مشکل مواد اولیه است. ما در کشور ظرفیت  475 هزار تن روی در کشور داریم و از این میزان در حال حاضر 200 هزار تن تولید می شود؛ چون مواد اولیه نیست و در سال های گذشته اکتشافات صورت نگرفته و مشکلات زیادی توسط خود وزارتخانه برای شرکت های فرآوری کننده مواد معدنی به وجود آمد است. امروز تولیدکنندگان شمش روی  با نبود مواد اولیه مواجه هستند در صورتی که ما به جهت داشتن منابع سرب و روی در رتبه هفتم جهان هستیم ولی اینقدر شرایط برای این بخش سخت شده که متاسفانه خیلی از واحدها در این صنعت تعطیل شدند.

وی به عوارض بیست درصدی برکنسانتره سرب سولفوره اشاره کرد و گفت: بر اساس تصمیم شورای هماهنگی صادرات به تولید کننده فشار آورده اند که باید تا پایان سال ۱۳۹۸ بیست درصدعوارض بدهید. تصمیمی که نه قانونی بود نه با برنامه 5 ساله همخوانی داشت. به هرحال؛ وزیر هم به گمرک نامه زد که تا آخر سال 98 این عوارض غیرقانونی دریافت شود. با پیگیری هایی که ما انجام دادیم عوارض بر کنسانتره سرب سولفوره را از 20 درصد به 12 درصد رساندیم و وزیر طی نامه جدیدی این ابلاغ را به گمرک اعلام کرد ولی هنوز با اینکه در مهرماه 99 هستیم هنوز همان عوارض 20 درصد برای کنسانتره سرب سولفوره که در داخل مصرف هم ندارد گرفته می شود. ما حتی از دیوان عدالت اداری در این زمینه حکم گرفتیم، نامه وزیر را هم داریم ولی باز گمرک این عوارض را می گیرد و در وزارتخانه کسی از ما دفاع نمی کند و پاسخگوی ما نیست و این عوارض مثل خنجری است که از پشت به سربازی زده می شود که در جلو جبهه اقتصادی کشور در حال جنگیدن است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های سرب و روی در خاتمه به هدم حمایت از این بخش در وزارت صمت اشاره کرد و افزود: ما انتظار داریم در سال جهش تولید و با توجه به مشکلات متعددی که برای تولیدکنندگان وجود دارد از ما حمایت شود.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =