حسن حسینقلی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی: ممنوعیت واردات باتری فرسوده به تولید شمش سرب لطمه وارد کرده است. در گذشته اجازه می دادند باتری مستعمل وارد ایران شود چون تولید شمش سرب از کنسانتره فقط توسط چند شرکت در ایران انجام می شود لذا تولید همه کارخانه هایی که از طریق باتری های فرسوده شمش سرب تولید می کردند کم شده و در نتیجه صادرات شمش سرب هم بسیار پایین آمده است.

حسن حسینقلی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین به نبود مواد اولیه و تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی در بخش سرب اشاره کرد و افزود: ما به جهت داشتن منابع سرب و روی در رتبه نهم جهان هستیم ولی مشکل این است که در زمان معاونت آقای سرقینی بر امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، هیچگونه اقدام مثبتی در جهت اکتشافات انجام نشد و بودجه سازمان زمین شناسی که متولی اکتشافات معادن است هم به شکل مناسبی تامین نگردید. از طرفی پهنه جغرافیایی کشور بین توسط نهادهای دولتی و خصولتی تقسیم شد و در نتیجه اکتشافات دچار مشکل شد. مثلا سازمان انرژی اتمی 7 درصد از پهنه جغرافیایی کشور را در اختیار دارد در صورتی که باید فقط بر روی معادن اورانیوم تمرکز داشته باشد که از لحاظ اقتصادی به صرفه است اما اینگونه نیست و 7 درصد کشور را در اختیار دارد و این در صورتی است که از آن طرف فقط برای 3 درصد از خاک ایران پروانه بهره برداری صادر شده است.

حسینقلی در ادامه به روش های تولید شمش در کشور پرداخت و گفت: برای تولید شمش سرب، دو روش مرسوم در کشور وجود دارد؛ روش اول استفاده از خاک معدنی و کنسانتره برای انتقال به واحدهای فرآوری است و روش دوم، استحصال سرب موجود در باتری‌های فرسوده خودرو و تبدیل آن به شمش سرب است. لذا ممنوعیت واردات باتری به تولید شمش سرب لطمه وارد کرده است. در گذشته اجازه می دادند باتری مستعمل وارد ایران شود چون تولید شمش سرب از کنسانتره فقط توسط چند شرکت در ایران انجام می شود. یکی شرکت ملی سرب و روی که سالیانه 10 الی 12 هزارتن شمش تولید می کند و شرکت های دیگر  که توان تولید سالیانه 500 تا 1000 تن دارند. لذا وقتی صادارت شمش سرب را در آمارهای گمرک را در سالهای قبل مشاهده می کنید اینها صادرات شمش حاصل از باطری قراضه است و هیچ ربطی به معدن و صنایع معدنی ندارد و تولید همه کارخانه هایی که از طریق باتری های فرسوده شمش سرب تولید می کردند کم شده و در نتیجه صادرات شمش سرب هم بسیار پایین آمده است و این واحدها الان دچار مشکل هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی در خاتمه به اخذ عوارض کنسانتره سولفوره سرب و کنسانتره سولفوره روی اشاره کرد و افزود:  فقط در زنجان امکان تولید شمش سرب وجود دارد که آن هم از خاک اکسیده، شمش سرب تولید می کند و نمی تواند از کنسانتره سولفوره سرب، شمش سرب تولید کند و دولت بدون بررسی آمده است برای کنسانتره سولفوره سرب و کنسانتره سولفوره روی که در داخل فقط یک مصرف کننده دارد عوارض تعیین کرده است. این هم یکی دیگر از مشکلات صادرات و موانع تولید است که باید از پیش روی صادرکنندگان برداشته شود.

شایان ذکر است در کشور حدود 46 تا 50 واحد تولیدکننده شمش سرب وجود دارد که در دو سال گذشته، تنها 10 تا 15 واحد تولیدی قادر به واردات بودند؛ در حالی که وضعیت امروز ممنوعیت واردات و صادرات در کنار شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد که تنها سه تا چهار واحد تولیدکننده شمش سرب که اغلب تولیدکننده باتری نیز هستند، از میان مجموع 50 واحد، امکان واردات دارند.

         

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =