حسن حسینقلی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: متاسفانه ما به مدت دو سال است که هیچ سنگ آهنی هماتیتی نمی توانیم صادر کنیم چرا که قیمت این سنگ آهن در گمرک در سال های گذشته 2 دلار بود، اما گمرک به دلخواه خود و بدون در نظر گرفتن وزاتخانه و انجمن سنگ آهن ایران، در مقاطع مختلف قیمت های 66 دلاری، 40 دلاری و 38 دلاری برای آن در نظر گرفت و در حال حاضر قیمت آن 50 دلار است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد سنگ آهن هماتیت گفت: باید بین سنگ آهنی که برای فولاد سازی و سیمان سازی استفاده می شود فرق گذاشته شود. ما یک نوع سنگ آهنی تولید می کنیم به نام سنگ آهن هماتیت 37 درصد که مصرف آن فقط در کارخانه های سیمان است. در تمام دنیا سنگ آهنی که در ذوب آهن و صنایع فولادی مصرف می شود مگنتیت است و اگر هماتیت هم باشند عیار آن بالای 50 درصد است.

حسن حسینقلی در ادامه در مورد مشکلات صادراتی این نوع سنگ آهن گفت: ذخیره سنگ آهن هماتیت در ایران بالای 2 میلیارد تن است و ما این سنگ آهن را به همه تولیدکنندگان سیمان می دهیم و بخشی از آن را به عراق صادر می کردیم. سنگ آهنی که در ذوب آهن مصرف ندارد.حتی ما با توجه به درخواست ذوب آهن مبنی بر جلوگیری از صادرات سنگ آهن، به این شرکت نامه زدیم و گفتیم ما سالیانه می توانیم به شما 5 میلیون تن سنگ آهن هماتیت 37 درصد بدهیم و ذوب آهن کتباً جواب داد به این نوع سنگ آهن نیاز ندارد و واقعا هم همین طور است چون در این نوع سنگ آهن 18 درصد سیلیس، 9 درصد آلومینیوم، 2 درصد سولفور وجود دارد و با استاندارهای آنها فرق می کند و آنها به سنگ آهن با عیار بالای 56 درصد نیاز دارند ولی متاسفانه برای صادرات این محصول مشکلات فراوانی ایجاد شده است.

وی در ادامه به قیمت غیر معقول این نوع سنگ آهن پرداخت و افزود: متاسفانه ما که اولین صادرکننده این نوع سنگ آهن به عراق بودیم به مدت دو سال است که هیچ سنگ آهنی هماتیتی نمی توانیم صادر کنیم چرا که قیمت این سنگ آهن در سال های گذشته 2 دلار بود، اما گمرک به دلخواه خود و بدون در نظر گرفتن نظر وزاتخانه و انجمن سنگ آهن ایران، در مقاطع مختلف قیمت های 66 دلاری، 40 دلاری، 38 دلاری برای آن در نظر گرفت و در حال حاضر قیمت آن 50 دلار است! در صورتی که در سایت جهانی یومتال سنگ آهن هماتیت 56 درصد، 48 دلار است و تفاوت بین 56 درصد تا 57 درصد 3 دلار است. حال اگر بر مبنای قیمت سنگ آهن 56 درصد قیمت را 48 دلار در نظر بگیریم و هرچه خلوص پایین تر می آید 3 دلار، 3 دلار از آن کم کنیم؛ قیمت سنگ آهن هماتیت 37 درصد منفی می شود! حتی اگر به ازای هر واحد خلوص 2 دلار هم در نظر بگیریم، به قیمت 10 دلار می رسیم. نه 50 دلار! 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در ادامه به تشکیل یک کمیته برای تعیین قیمت این نوع سنگ آهن در وزارت صمت اشاره کرد و گفت: پس از پیگیری های مکرر ما یک کمیته ای با حضور ایمیدرو، ستاد تنظیم بازار، انجمن سنگ آهن در وزارتخانه صمت تشکیل شد و بعد از 4 جلسه در این کمیته همین قیمت 10 دلاری برای سنگ آهن هماتیت به تصویب رسید ولی این قیمت توسط وزاتخانه به گمرک اعلام نشد و برای تمام سنگ آهن های پایین تر از خلوص 50 درصد، قیمت 29 دلار در نظر گرفته شد که همین قیمت هم در حال حاضر به 50 دلار رسیده است و این عددها بدون هیچ نظارت و تایید از سوی وزارتخانه و انجمن سنگ آهن ایران توسط گمرک در نظر گرفته شده است.

حسینقلی در خاتمه به تبعات قیمت گذاری سنگ آهن هماتیت پرداخت و افزود: این قیمت گذاری باعث شده ما تولیدکنندگان سنگ آهن هماتیت نتوانیم این سنگ آهن را صادر کنیم زیرا باید برای یک کالایی که از ما 3 دلار خریده می شود، 30 دلار مالیات، عوارض و تفاوت ارز نیمایی و آزاد پرداخت کنیم! بنابراین تولید کنندگان به ناچارز این سنگ آهن را 3 دلار به دلالان می فروشند و آنها به صورت غیرقانونی از طریق ترکیه و جاهای دیگر این سنگ آهن را 22 دلار می فروشند و مشکلاتی نظیر بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات را برای دولت به همراه خواهند داشت؛ در صورتی که ما با توان صادرات 1 میلیون تن می توانستیم برای کشور ارز آوری داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =