حجازی

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم با اشاره به کمبود نقدینگی در صنایع کشور گفت: مشکل کمبود نقدینگی در اغلب صنایع باعث شده تا تولیدکنندگان امکان خرید و تامین مواد اولیه مورد نیازشان را نداشته باشند و همین روند تولید را چالش روبرو کرده است

ابوالفضل حجازی در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: نوسان‌ نرخ دلار و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه و کالاهای وارداتی باعث شد تا طی چند ماه اخیر تولیدکنندگان با کاهش تقاضا در بخش‌های مختلف روبرو شده باشند که همین موضوع کمبود نقدینگی را در میان تولیدکنندگان ایجاد کرده است و این موضوع در ادامه راه، توان تولید را مختل می‌کند.

حجازی در ادامه افزود: این مشکل در بخش‌های تولیدی بخصوص صنعت موتورسیکلت‌سازی باعث شده تا خودکفایی بالای 65 درصدی ایران در تولید در چند ماه اخیر به واردات بیش از 80 درصدی قطعات رسیده باشد، چون اغلب تولید کنندگان بخصوص قطعه‌سازان توان تامین نیاز ماده اولیه را ندارند، به این دلیل که پول کافی برای خرید در اختیارشان نیست.

به گفته وی در شرایط فعلی اگرچه همه مسئولان سخن از حمایت از تولید می‌گویند مشکل کمبود نقدینگی بلای جان تولید شده به این صورت که تولیدکنندگان به دلیل نقدی شدن خرید مواد اولیه توان تامین نیازهایشان را ندارند به عنوان مثال اکنون خرید فولاد از طریق بورس نقدی با تحویل سه ماهه است.

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم گفت: درباره این مشکل اگرچه نمی‌توان قواعد بازار را تغییر داد اما به ‌گونه‌ای دولت می‌تواند مشکلات را به نفع تولید و رونق زنجیره حمایت کند، به این دلیل که اصولا تولیدکنندگان بخصوص قطعه‌سازان موتورسیکلت اکنون پولی برای واریز خرید فولاد ندارند  تامین مواد اولیه نمی تواند جریان داشته باشد.

حجازی همچنین تاکید کرد: این مشکل البته در صنایع دیگر از جمله قطعه‌سازی خودرو و یا موارد از این دست ادامه دارد و باید سازوکاری در این زمینه برای برطرف کردن مشکل تولیدکنندگان ایجاد شود تا براساس فرمایشات مقام معظم رهبری به جهش تولید منجر شود.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی یکی از راهکارهایی که می‌توان نقدینگی مناسبی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تحریک تقاضا است که در بخش‌های مختلف کارآیی قابل توجهی دارد و چرخه تولید را همچنان در مدار حرکت قرار می‌دهد.

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم در این زمینه به خبرنگار ایراسین گفت: به عنوان مثال کاهش تقاضای خرید در این صنعت باعث شده تا سهم بالایی از توان تولید تعطیل شده باشد و در تولید قطعات وابستگی به واردات قطعات ساخته شده داشته باشیم، درحالی که دهه گذشته ایران می‌توانست در تولید موتورسیکلت با 90 درصد داخلی سازی فعالیت کند.

حجازی معتقد است ارایه وام‌های خرید یا کارت‌های اعتباری درباره خرید کالای ایرانی می‌تواند امتیازی باشد که برای تولیدکنندگان در شرایط فعلی کارایی بالایی دارد و در نهایت زنجیره تولید را از ابتدا تا آخرین حلقه پویا نگه‌می‌دارد بدون اینکه باعث ایجاد بدهی برای تولیدکنندگان باشد چون در سنوات گذشته شاهد این نکته بودیم که ارایه وام به بخش تولید برای فعالیت درصورتی که بخش تقاضا تحریک نشده باشد قطعا به بدهی بانکی منجر می‌شود.

این عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: تحریک تقاضا در شرایط فعلی برای صنایع مختلف ایران فرصتی قابل تامل است که نباید آن را نادیده بگیریم و دستاوردهایش در کشورهای توسعه یافته هم کاملا تجربه شده و هیچ تبعات منفی از نظر تورمی ندارد.
رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت استان قم توجه به اهمیت وجود تقاضا در صنایع به گونه‌ای است که اگر این بخش از معادله را مورد توجه اصولی قرار دهیم موضوع انحصار و قیمت‌های دستوری برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها خود به خود برطرف می‌شود چون تقاضا وجود دارد و تولیدکننده به دلیل اینکه می‌تواند منابع مالی مورد نیاز را به سادگی و با کمترین هزینه از چرخه معقول عرضه و تقاضا تامین کند صرفا به فعالیت اقتصادی و تولیدی خود تمرکز خواهد داشت نه اینکه همواره دستش به سمت دولت و حمایت‌های دولتی دراز باشد.

وی در پایان به خبرنگار ایراسین گفت: موضوع حمایت از تولید روی کاغذ امکانپذیر نیست و به قول معروف با پولپاشی کار به جایی نمی‌رسد، درحالی که اگر اصولی و با استفاده از نظرهای کارشناسی در بخش تقاضا فعالیت منطقی، علمی و اصولی انجام شود ناخودآگاه چرخه تولید فعال و پویا خواهد ماند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =