صدیف بدری

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسان‌های اخیر قیمت فولاد در بازار و همچنین حاشیه‌های ایجاد شده گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون موضوع فولاد در کمیسیون تخصصی فولاد و برخی حوزه‌های مرتبط از جمله کمیسیون عمران مورد ارزیابی قرار گرفت که شاهد مشکلات عمده در این بخش بودیم.

صدیف بدری در گفتگو با ایراسین گفت: در جلسات تخصصی که برای بهبود شرایط بازار فولاد طی ماه‌های گذشته برگزار شد، با حضور وزیر صمت و البته برخی نمایندگان از تولیدکنندگان و انجمن‌های تخصصی آنالیز دقیقی از هزینه‌های تولید به دست آمد که همه به‌اتفاق نظر رسیدیم که قیمت‌ها فعلی منطقی نیست و مشکلی در توزیع اتفاق افتاده است.

بدری در ادامه افزود: بررسی‌های بیشتر نشان داد در نظام توزیعی مشکل ایجاد می‌شود و درست زمانی که به گواهی آمار ایران نزدیک به 30 میلیون تن فولاد تولید می‌کند و حداکثر 15 میلیون تن مصرف داخلی دارد شاهد افزایش قابل توجه قیمت در بازار بودیم که واقعیت را کاملا آشکار کرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: شیوه توزیع محصولات و همچنین ورود سودجویانی به موضوع توزیع محصولات و خریدهای سوری باعث شده بود تا این حجم بالا از مازاد تولید درکنار کاهش صادرات به دلیل همه‌گیری کرونا و بسته شدن مرزها روند افزایشی قابل توجهی به قیمت فولاد در بازار تحمیل کند.

وی با اشاره به روند افزایشی قیمت به خبرنگار ما گفت: درجریان این بررسی‌ها دیدیم محصولی که مثلا در محدوده قیمتی 6 تا 8 هزار تومان بود دقیقا زمانی که هیچ آیتم و المانی تغییر نکرده بود به قیمت 15 هزار تومان رسیده و هرچه بررسی کردیم و با تولیدکنندگان جلسه مشورتی برگزار کردیم دیدیم که هیچ تغییری در هزینه‌های تولید ایجاد نشده است و این افزایش کاملا غیرمنطقی است.

بدری درباره میزان وابستگی ارزی فولاد و اهمیت نوسان نرخ ارز نیز به معتقد است تولید هرتن فولاد حداکثر 50 تا 60 دلار است که در قیمت تمام شده هرکیلوگرم محصول حداکثر 1500 تومان اثرگذار است. بنابراین با توجه به تخصص و توانمندی متخصصان داخلی به این درصد از کاهش وابستگی ارزی رسیده‌ایم؛ بنابراین اینکه بعضا مطرح می‌شود گرانی دلار و میزان ارزبری فولاد باعث افزایش قیمت شده فرا فکنی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در آخرین بررسی‌هایی که انجام شده همه از جمله خود تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که قیمت فولاد باید در محدوده کیلویی 10 هزار تومان برسد که اتفاقا وزیر صمت هم براین قیمت تاکید داشتند و برنامه‌هایی برای رسیدن به این قیمت اعلام می‌شود و امیدواریم وزارتخانه با همین رویکرد ادامه دهد.

به گفته بدری قبل از ارایه برنامه وزارتخانه برای مدیریت بازار فولاد تنها 30 درصد از محصولات تولیدی واحدها در بازار بورس عرضه می‌شد و باقی در حاشیه بازار با قیمت های بسیار بالاتر فروخته می‌شد که حکایت از سوء مدیریتی کلان در این بخش داشت و مستقیم تولید را هدف گرفته بود.

وی معتقد است از آنجایی که فولاد به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در اقتصاد کشور است باید کاملا براین بازار نظارت منطقی و دقیق داشت تا مبادا تولید در صنایع پایین دستی مشکلاتی از جمله کمبود مواد اولیه ایجاد نشود و همچنان دسترسی به مواد اولیه با قیمت مناسب در این صنایع مقدور باشد.

بدری در ادامه تاکید کرد: همین معضل باعث شده به عنوان مثال در صنعت خودرویی و همچنین لوازم خانگی مشکلاتی برای تآمین مواد اولیه فولادی ایجاد شود یا اینکه برخی از تولیدکنندگان برای تامین نیاز مواد اولیه خود واردات مواد اولیه فولادی را بسیار ارزان‌تر از محصولات داخلی می‌دیدند و همین نکته باعث بروز مشکلاتی شده است که باید قطعا جلوی آن گرفته شود.

عضوکمیسیون عمران مجلس همچنین تصریح کرد: موضوع مطرح شده در مجلس چه در صحن علنی یا در کمیسیون‌های تخصصی موضوع سرکوب قیمتی نیست نمایندگان به دنبال واقعی و منطقی شدن قیمت فولاد و برخی از مواد اولیه دیگر که نیاز تولیدکنندگان داخلی است، بوده و قصد دارند با درنظر گرفتن منافع اقتصادی در سراسر زنجیره تولید این روند را ادامه دهند.

به گفته بدری اکنون سیاست‌های اشتباه و همچنین سوء‌مدیریت‌ها باعث شده بود که تنها بخش کوچکی از یک زنجیره تولید بزرگ منافعی اقتصادی داشته باشد و سایر بخش‌ها برای بقاء با مشکلاتی روبرو شده بودند اما امسال بخصوص درسالی که از سوی مقام معظم رهبری شعاری مرتبط با تولید مطرح شده نمایندگان مجلس تصمیم دارند با همکاری وزرای مرتبط تولید را با استفاده از توانمندی‌های داخلی رونق بخشند.

وی معتقداست توان تولیدی صنایع مادر ایران آنقدر است که بخش عمده‌ای از نیاز مواد اولیه صنایع پایین دستی ازسوی آنها تامین خواهد شد و هرچه تا امروز مشکلات ایجاد شده به دلیل سوء مدیریت در نظارت بوده و بعضا حتی تولیدکنندگان صنایع مادر را با چالش جدی روبرو کرده است.

بدری تاکید کرد: دولت براساس قوانین حمایت از تولید داخلی بسیاری از یارانه‌های حمایتی خود را متوجه صنایع مادر از جمله فولادسازی‌ها کرده به صورتی که مثلا هزینه محاسبه برق به عنوان یکی از نهاده‌های اصلی تولید کاملا یارانه است برهمین اساس باید قیمت تمام شده محصول نهایی برای صنایع پایین دستی برمبنای همین یارانه‌ها باشد نه اینکه تولیدکننده صنایع پایین دستی قیمت بالاو بعضا چندبرابری بازارهای جهانی برای خرید فولاد ایرانی بدهند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس به خبرنگار ایراسین گفت: خوشبختانه کارخانه‌های فولادسازی ایران طی سنوات اخیر گام‌های مؤثری در کاهش هزینه‌های تولید و بهره‌وری برداشته‌اند که این امتیازات قطعا منجر به کاهش قیمت تمام شده محصولات آنها شده و این موضوع باید در تولید کالای نهایی کاملا محسوس باشد.

به گفته بدری این تجربه دقیقا ترجمه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است به این صورت که وقتی یارانه‌های ارایه شده دولتی در سراسر زنجیره تولید از ابتدا تا انتهای بکار گرفته شود ارزش افزوده ایجاد شده در اقتصاد درصد قابل توجهی بالاتر است به همین دلیل اراده نمایندگان و البته مسئولان در مدت باقی مانده از فعالیت دولت و همچنین دولت آینده همین است که بتوانیم یارانه‌ها را به صورت قابل قبولی در سراسر زنجیره تولید توزیع کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =