صنعت باتری

بازار جهانی فلزات مورد استفاده در باتری خودروهای برقی با کاهش ناگهانی تقاضا مواجه شده است، زیرا رشد سریع تولید خودروهای برقی و افزایش عرضه فلزات نادر باعث فشار بر قیمت‌ها و کاهش سودآوری سرمایه‌گذاران شده است. تحلیلگران هشدار می‌دهند که این روند می‌تواند زنجیره تامین فلزات باتری را در سال‌های آینده با چالش‌های جدی مواجه کند و برنامه‌های توسعه‌ای خودروسازان و تامین‌کنندگان مواد اولیه را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش ایراسین و به نقل از رویترز، علیرغم رشد قوی بازار خودروهای برقی (EV) در سال جاری، فلزات حیاتی در ساخت باتری‌های این خودروها از جمله لیتیوم، نیکل و کبالت برای سومین سال پیاپی در شرایط دشواری قرار دارند و بازار آنها با مازاد عرضه و تغییرات سریع فناوری مواجه است.

انقلاب خودروهای برقی همچنان به پیش می‌رود: فروش جهانی خودروهای برقی در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۵ حدود ۲۱ درصد افزایش یافته و به ۱۸.۵ میلیون دستگاه رسیده است، که بخش عمده این رشد از بازار چین ناشی می‌شود.

با این حال، ترکیب شیمیایی باتری‌ها تغییر قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. شرکت‌های چینی در توسعه باتری‌های لیتیوم، آهن، فسفات پیشتاز شده‌اند. نوعی باتری که به‌مراتب ایمن‌تر و ارزان‌تر از ترکیب‌های سنتی نیکل، کبالت، منگنز است و به سرعت جایگزین آنها می‌شود. این تحول به‌خصوص به ضرر بازار نیکل و کبالت بوده است، زیرا تقاضای این فلزات کاهش یافته و مازاد عرضه تشدید شده است.

چالش‌های بازار فلزات باتری

بازار نیکل و کبالت تحت فشار جدی است: افزایش ظرفیت تولید بدون انطباق با روندهای جدید بازار باتری باعث انباشت مازاد فلز در انبارهای بورس فلزات لندن (LME) و کاهش قیمت‌ها شده است. کبالت همچنین به دلیل نگرانی‌های اخلاقی و مشکلات تأمین از جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از بزرگ‌ترین منابع آن در حال کنار گذاشته شدن از برخی فرمولاسیون‌های باتری است.

در مقابل، لیتیوم همچنان فلز غالب در باتری‌ها باقی مانده است و از تقاضای همزمان خودروهای برقی و سیستم‌های ذخیره‌سازی برق شبکه بهره می‌برد. با این حال، حتی برای لیتیوم هم تهدیدهای تکنولوژیک وجود دارد: شرکت چینی CATL در حال توسعه باتری‌های سدیم‑یون (Na‑ion) است که هزینه کمتر و بازده نزدیک به باتری‌های LFP دارند، و ممکن است بخش قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

چشم‌انداز آینده؛ چه فلزاتی برنده‌اند؟

هزینه‌های پایین‌تر، امنیت بالاتر و مقیاس‌پذیری فناوری‌های جدید باتری موجب شده است که آینده بازار فلزات باتری دیگر به‌طور مطلق در اختیار لیتیوم، نیکل و کبالت نباشد. تحلیلگران اکنون می‌گویند که مس و آلومینیوم به‌دلیل نقش حیاتی آنها در سیم‌کشی خودروها و کاهش وزن سازه‌ها می‌توانند برندگان بلندمدت در زنجیره ارزش خودروهای برقی باشند، حتی اگر برای ساخت خود سلول‌های باتری ضروری نباشند.

تحولات اخیر نشان می‌دهد که صنعت خودروهای برقی همچنان در حال رشد است، اما تغییرات سریع در فناوری باتری‌ها و مازاد عرضه فلزات حیاتی باعث شده است بازار این مواد دستخوش فشارهای قیمتی و ساختاری شود. این پویایی تازه، هم فرصت‌ها و هم چالش‌ها را برای تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در زنجیره ارزش انرژی پاک به‌همراه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =