تجارت

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا گفت: در راستای توسعه روابط و تقویت تجارت، صندوق ضمانت صادرات با حدود سه میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری ایرانیان در قاره آفریقا حمایت می کند.

به گزارش ایراسین، مسعود برهمن، رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا، روز دوشنبه در نشست اطلس تجارت ایران در اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: صندوق توسعه ملی حدود ۲ میلیارد یورو پشتیبانی از طرح‌های استارتاپ - کارآفرینی در حوزه توسعه تجارت انجام می‌دهد.

وی افزود: آفریقا با جمعیت بزرگ و بازار گسترده، فرصت‌های قابل توجهی در زمینه کالا، خدمات فنی - مهندسی و سرمایه‌گذاری دارد، اما در این عرصه نیازمند زیرساخت‌ها، سیاست‌گذاری و حمایت دولتی هستیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا با انتقاد از فقدان نقشه راه تجارت بیان کرد: در بازار صادراتی تا کنون با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستیم که باید بازارها و وضعیت تجارت کشورها را به صورت نظام‌مند رصد کنیم.

برهمن ادامه داد: سازمان توسعه تجارت، معاونت دیپلماسی اقتصادی و اتاق بازرگانی ایران باید با مشارکت بخش خصوصی هوشمندسازی را تقویت کنند و نقشه راه اجرایی با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولت ارائه شود تا از اقتصاد جزیره‌ای جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: باید نقشه راه مشترکی برای حرکت به سمت بازارهای هدف از جمله آفریقا ترسیم شود چرا که آفریقا به عنوان بازار آینده با جمعیت حدود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون نفر، فرصت‌های کالا و خدمات فنی‌مهندسی مهمی دارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا تاکید کرد: اقتصاد منطقه‌ای و روابط با همسایگان نشان می‌دهد که تنها با حضور کشورهایی مثل عراق و سایر همسایگان نمی‌توان نتیجه مطلوب گرفت؛ نیازمند راهبردهای روشن و پشتیبانی دولت برای توسعه بازارهای تجارتی هستیم.

برهمن خاطر نشان کرد: نیازمند تقویت ظرفیت‌های صادراتی به صورت حرفه‌ای و مستقل از هیجان‌های کوتاه‌مدت هستیم از این رو ایجاد “نقشه راه صادراتی حرفه‌ای” به جای رویکردهای هیجانی و کوتاه‌مدت، با بررسی دقیق بازارها، مسیرهای ورود به بازارهای جهانی به ویژه آفریقا را فراهم می‌کند.

وی به نقش رایزنان در توسعه تجارت ایران تاکید کرد و گفت: کشورهایی مانند ترکیه در آفریقا ۴۴ رایزن بازرگانی دارند این در حالی است که ایران تنها سه رایزن فعال فعال دارد در همین راستا نیازمند بهره‌مندی از ابزار دیپلماسی اقتصادی هستیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا عنوان کرد: بایستی تجارت خود را با کشورهای همسایه، آفریقا و سایر بازارهای نوظهور افزایش بدهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =