به گزارش ایراسین، محمدلاهوتی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران، در گفتوگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به جایگاه کارت بازرگانی در نظام تجارت ایران اظهار کرد: کارتهای بازرگانی دارای اهمیت ویژهای در حوزه تجارت در دنیا نیست، امروز در بسیاری از کشورها کارت بازرگانی به مفهوم رایج در ایران وجود ندارد، حتی در کشورهای پیرامونی مانند امارات و ترکیه، کارت بازرگانی اساساً معنا و مفهومی ندارد، اما عضویت در اتاقهای بازرگانی و حضور در اتاقهای بازرگانی یک الزام است و از همین مسیر مجوزهای لازم برای انجام کسبوکار خارجی خود را دریافت میکنند.
وی افزود: کارتهای بازرگانی چالشهایی هم برای دولت و فعالان اقتصادی ایجاد کره است، یک فعال اقتصادی که قصد صادرات یا واردات دارد، ابتدا باید فرایند دریافت کارت را سپری کند؛ طبق قانون، فرد باید ابتدا عضو اتاق بازرگانی شود و پس از آن امکان درخواست کارت بازرگانی را داشته باشد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران بیان کرد: زمانیکه یک فعال اقتصادی میخواهد صادرات و یا واردات داشته باشد، اول باید فرایند دریافت کارت بازرگانی را سپری کند؛ در قانون آمده که فعال اقتصادی باید اول عضو اتاق تا بتواند تقاضای کارت بازرگانی داشته باشد، درحالی که اوایل سال ۱۴۰۲ با شرایط در خواست در سامانه جامع تجارت ایجاد شده، عملاً مورد غفلت قرار گرفته، امروز ابتدا کارت بازرگانی صادر و سپس خواه یا ناخواه کارت عضویت اتاق صادر میشود؛ روندی که اشکالات جدی ایجاد کرده است.
به گفته لاهوتی، هم بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نسبت به این رویه معترضاند و حتی خود دولت نیز از صدور بیرویه کارتهای بازرگانی گلایه میکند.
وی مطرح کرد: اگر بخواهیم کارت بازرگانی در ایران را در چند کلمه تعریف کنیم، امروز این کارت بیشتر به ابزاری برای وصول مطالبات دولت در حوزههای مختلف اعم از ارزی، تأمین اجتماعی، مالیات و غیره تبدیل شده است، بیش از اینکه ابزاری در توسعه تجارت و یا کارآمدی لازم در تجارت باشد، بیشتر ابزار وصول مطالبات دولت است.
ارسال نظر