مصطفی‌پور

در شرایطی که اشباع بازار جهانی، محدودیت‌های انرژی و پایان رقابت‌های صرفاً حجمی، صنعت فولاد را به نقطه‌ای سرنوشت‌ساز رسانده است، محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران، نوآوری، هوشمندسازی و گذار به فولادهای خاص و سبز را تنها راه بقای فولاد ایران در میدان رقابت جهانی دانست؛ مسیری که به گفته او، بدون تحول دیجیتال، بهره‌وری انرژی و بازتعریف مهندسی ساخت، دست‌یافتنی نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی استیل‌پرایس با اشاره به نقش راهبردی فولادهای آلیاژی در آینده صنعت فولاد کشور، اظهار کرد: فولاد آلیاژی محور اصلی حرکت ایران به سمت تولید فولادهای پیشرفته است و بخش قابل توجهی از بار این مسیر مهم بر دوش مجموعه شرکت فولاد آلیاژی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولادهای آلیاژی خاورمیانه قرار دارد.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید این مجموعه یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن است و تاکنون تولید ۴۷۰ گرید فولادی در این شرکت محقق شده که این اعداد و ارقام، بسیار ارزشمند، راهبردی و امیدوارکننده است.

مصطفی‌پور اصریح کرد: بسیاری از نکاتی که امروز در این رویداد مطرح شد، از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائل مبتلابه صنعت فولاد کشور بود که با دقت و جامعیت مطرح شد و قطعاً این موارد نیازمند پیگیری مستمر است.

نوآوری؛ ضرورت اجتناب‌ناپذیر صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با تأکید بر نقش نوآوری در بقای صنعت فولاد تصریح کرد: امروز باید صراحتاً بگوییم که نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه یک اجبار است. تغییر نگرش‌ها و ارتقای قدرت‌های محاسباتی، صنعت را وارد یک نقطه کاملاً جدید کرده است. آنچه امروز به‌عنوان رویکردهای نوین مطرح می‌شود، ما به‌صورت روزانه در مجموعه فولاد آلیاژی ایران با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده مجهزترین خطوط تولید فولادهای آلیاژی کشور، اگر نوآوری را در مجموعه خود نهادینه نکنیم، به‌تدریج گرفتار روزمرگی خواهیم شد و این مسئله می‌تواند ما را از مسیر توسعه بازدارد.

مصطفی‌پور با اشاره به شرایط پیچیده حاکم بر صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد امروز در شرایطی قرار گرفته که از نظر سودآوری و پیچیدگی، با گذشته کاملاً متفاوت است. نمودارهایی که همکاران ما از عملکرد شش‌ماهه گذشته ارائه کردند، به‌خوبی وضعیت صنعت فولاد کشور، به‌ویژه در حوزه انرژی را نشان می‌دهد.

وی افزود: بارها تأکید کرده‌ایم که امروز ظرفیت‌های تولیدی کشور بیش از نیاز داخلی است؛ بنابراین رویکرد اصلی ما باید توسعه صادرات و نفوذ به بازارهای قابل اتکا باشد. این مسیر، ضرورت‌ها، الزامات و زیرساخت‌های خاص خود را طلب می‌کند.

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران با تأکید بر لزوم عبور از رویکردهای سنتی گفت: امروز دیگر دوران آزمون و خطا به پایان رسیده است. ما نمی‌توانیم صرفاً با شعار تحول دیجیتال وارد میدان شویم. برای ورود به آینده صنعت فولاد، باید با «حاکمیت متریال» یک دروازه جدید به روی صنعت باز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حرکت به سمت فولادهای آلیاژی پیشرفته، ورود به بازارهای صادراتی پایدار و استقرار نوآوری به‌عنوان یک فرهنگ سازمانی، سه رکن اصلی آینده صنعت فولاد کشور است و فولاد آلیاژی ایران با تمام توان در این مسیر گام برمی‌دارد.

مصطفی‌پور، با اشاره به تحولات پیش‌روی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۵ اظهار کرد: با یک بررسی واقع‌بینانه از روندهای اقتصاد ۲۰۲۵ می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد که مسیر تحولات صنعت فولاد در حال تغییر بنیادین است.

عبور از رقابت حجمی؛ سوددهی در گرو عملکرد فرایندی

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران تصریح کرد: امروز دیگر حجم تولید نمی‌تواند ضامن سوددهی باشد و حتماً باید عملکردهای خاص مبتنی بر فرایندها ما را به سمت سودآوری سوق دهد. بازار آینده نشان می‌دهد که با وقوع یک انقلاب فناورانه و افزایش نیاز به فولادهای خاص، مقاوم و پیشرفته، بازاری در حدود ۵۰ میلیارد دلار برای این محصولات شکل خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تولید فولادهای خاص دارای گواهینامه‌های شفافیت و همچنین فولادهای سبز، می‌تواند در آینده ارزش افزوده محصولات را تا ۳۰ درصد افزایش دهد؛ بنابراین توجه ویژه به این حوزه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

مصطفی‌پور یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تحول پیش‌روی صنعت فولاد را بازگشت به بهره‌وری انرژی دانست و گفت: بازگشت انرژی به این معناست که ما بتوانیم با همان میزان مصرف انرژی، تولید خود را به‌صورت مکانیکی و فرایندی افزایش دهیم. اگر این موضوع به‌درستی مورد توجه قرار گیرد، صنعت فولاد قطعاً وارد مسیر جدیدی از سوددهی پایدار خواهد شد.

هوشمندسازی؛ شرط بقا در رقابت جهانی

وی با تأکید بر نقش داده و فناوری‌های هوشمند در آینده صنعت فولاد اظهار کرد: نگاه به فرایندهای خاص امروز نیازمند ورود داده‌های دقیق و تمیز است. استفاده از ابزارهای هوشمندسازی به‌گونه‌ای است که ما هیچ فرصتی برای از دست دادن زمان نداریم. امروز هوش مصنوعی می‌تواند یاد بگیرد که چه نوع تعاملی در فرایند تولید رخ می‌دهد و این دقیقاً همان نقطه‌ای است که تکنولوژی می‌تواند به‌صورت هدفمند وارد عمل شود.

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران افزود: استفاده از شبکه‌های هوشمند و زیرساخت‌های اطلاعاتی به ما کمک می‌کند که تمرکز واقعی خود را بر رویکرد جدید مهندسی ساخت قرار دهیم.

مصطفی‌پور با اشاره به تغییر نگاه به بازار مصرف فولاد گفت: مهندسی ساخت امروز نیازمند یک تغییر پارادایم جدی است. ما باید نگاه خود را به جامعه‌ای که مخاطب محصولات ماست تغییر دهیم. این تغییر نگاه، روش‌های جدید و دستاوردهای تازه‌ای به همراه دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، توانمندی در تولید فولاد با خواص ویژه و متناسب با نیاز صنایع مختلف است.

وی ادامه داد: در گذشته به دلیل نبود بازارهای مناسب خارجی، بخشی از ظرفیت ارزشمند خطوط مجهز ما به‌درستی مورد استفاده قرار نگرفت، اما امروز در دنیای نوین، محصولات باید با استراتژی‌های متمرکز، هوشمندسازی خطوط و بهره‌گیری از فرایندهای پیشرفته همراه شوند تا تولید باکیفیت و دارای ارزش افزوده به‌صورت لحظه‌ای محقق شود.

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح تحول دیجیتال در این مجموعه گفت: یکی از اقدامات مهمی که به‌صورت فوری در مجموعه اجرا شده، طرح تحول دیجیتال است که امکان پایش و کسب اطلاعات دقیق از تولید و

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =