حمید شجاعی

حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری، در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی متافو تبریز، اعلام کرد که تعیین قیمت پایه ورق گالوانیزه براساس فرمول قدیمی سازمان بورس کالا، تولیدکنندگان را متضرر می‌کند. او با اشاره به افزایش چشمگیر هزینه‌ها و مشکلات صادرات، تأکید کرد که اصلاح سیاست‌های قیمت‌گذاری و توجه به نوسانات بازار برای ادامه فعالیت صنعت و جلوگیری از بحران ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی متافوی تبریز، حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری، به بررسی مشکلات اخیر صنعت ورق گالوانیزه پرداخت و تأکید کرد که تعیین قیمت پایه ورق براساس فرمول قبلی توسط سازمان بورس کالا، تولیدکنندگان را متضرر می‌کند.

شجاعی با اشاره به اهمیت منطقه آذربایجان شرقی برای صنعت کشور گفت: «استان آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های صنعت کشور محسوب می‌شود و از این رو برگزاری نمایشگاه بین‌المللی متافو در شهر تبریز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این در حالی است که بخشی از مشتریان شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری نیز در این استان مستقر هستند و فعالیت دارد و هدف ما از حضور در نمایشگاه بین‌المللی متافوی تبریز افزایش تعامل اقتصادی با این منطقه است.»

وی به چالش‌های اقتصادی ناشی از افزایش نرخ ارز نیز اشاره کرد: «قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم ورق گالوانیزه در ابتدای سال جاری حدود ۲۰۰ هزار تومان بود اما اکنون با افزایش قیمت مواد اولیه در بورس کالا به حدود ۳۱۰ هزار تومان رسیده است.»

مدیرعامل ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری با تأکید بر پیامدهای این تغییر قیمت برای تولیدکنندگان گفت: «این تغییر قیمت باعث افزایش قابل توجه هزینه‌ها می‌شود، در حالی که سازمان بورس کالا هنوز قیمت پایه گالوانیزه را براساس فرمول قبلی تعیین می‌کند و این موضوع ضرر زیادی به شرکت‌های تولیدکننده، به‌ویژه گالوانیزه‌کاران، وارد می‌کند. در شرایط کنونی سیاست‌های قیمت‌گذاری باید مورد بازنگری قرار گرفته و نوسانات بازار مورد توجه قرار گیرد تا صنعت دچار نابودی نشود.»

شجاعی همچنین به مسئله مازاد عرضه در بازار ورق‌های گالوانیزه اشاره کرد و راهکار آن را صادرات دانست: «موضوع مازاد عرضه در بازار ورق‌های گالوانیزه مطرح است که باید از طریق صادرات جبران شود تا شرکت‌ها دچار نقصان نشوند. اما مشکل اصلی، عدم رغبت تولیدکنندگان به صادرات است که به دلیل الزام به وارد کردن ارز در سامانه ارزی کشور است.»

وی در ادامه به مشکلات سیاست‌های موقت اشاره کرد و توضیح داد: «راهکارهای موقت مانند کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف که تاجر ورق‌های فولادی براساس قیمت ریالی خریداری و براساس قیمت دلاری صادر می‌کند، رانت ایجاد کرده و هدف سیاست‌گذار مبنی بر وارد شدن ارز به چرخه مصرف کشور را محقق نمی‌سازد. این وضعیت هم برای سامانه ارزی و هم برای تولیدکنندگان ضرر دارد و نیازمند توجه و اصلاح از سوی دولت است. توجه به این مسائل و اصلاح سیاست‌ها در این خصوص باید صورت گیرد تا صنعت بتواند از بحران‌ها عبور کرده و توسعه پیدا کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =