به گزارش خبرنگار ایراسین، کمیسیون اروپا (EC) طرحی را برای حفاظت از صنعت فولاد اتحادیه اروپا ارائه کرد، مجموعهای از اقدامات حفاظتی تازه که جایگزین مقررات فعلی خواهند شد و قرار است در ژوئن ۲۰۲۶ منقضی شوند. این گامها که پیشتر وعده داده شده بودند، مورد حمایت فولادسازان اروپایی قرار گرفتند، اما موجب نگرانی شرکای تجاری اتحادیه شدهاند.
مفاد اصلی طرح
بر اساس پیشنهاد کمیسیون اروپا: واردات فولاد بدون تعرفه به ۱۸٫۳ میلیون تُن در سال محدود میشود؛ این رقم نسبت به سهمیه فولاد در سال ۲۰۲۴ کاهش ۴۷ درصدی دارد.
نرخ تعرفه بر محصولات خارج از سهمیه از ۲۵ درصد فعلی به ۵۰ درصد افزایش مییابد.
ردیابی مبادلات فولاد تقویت میشود و قانون جدیدی مقرر میکند که حجم فولاد بر اساس کشور تولیدکننده ثبت شود.
صادرات از نروژ، ایسلند و لیختناشتاین طبق توافقنامه منطقه اقتصادی اروپا مشمول سهمیه یا تعرفه نخواهد بود. اوکراین نیز بهطور ویژه در نظر گرفته شده است، با توجه به شرایط امنیتی استثنایی آن و لزوم لحاظ منافع این کشور بدون تضعیف اثرگذاری طرح.
استفان سوژورنه، کمیسر راهبرد صنعتی اروپا، گفت که این نخستین گام، تلاشها را در چهار محور دیگر سریعتر خواهد کرد: اصلاحات سازوکار CBAM و تدارکات عمومی، تعریف فولاد کمکربن، و تقویت تقاضا. همچنین اتحادیه باید عرضه انرژی پاک با قیمتهای قابل پیشبینی و زیرساختهای جدید را تضمین کند و در موارد لازم، الزام استفاده از قطعات ساخت اروپا را اعمال نماید.
ماریوش شفچوویچ، کمیسر تجارت اتحادیه، افزود که این اقدامات مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO) بوده و در چارچوب اصول فعلی مجاز است. او تأکید کرد که اتحادیه اروپا، برخلاف دیگران، بهصورت شفاف طبق ماده XXVIII موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت با شرکایش تعامل خواهد کرد.
آرامش در صنعت
نمایندگان صنعت فولاد اروپا عموماً از این تصمیم استقبال کردند. انجمن فولاد اروپا (EUROFER) اعلام کرد مقررات پیشنهادی کمیسیون، پاسخگوی نیازهای واقعی صنعت است. هدف نهایی از کاهش واردات ناسالم، بازگرداندن سطح بهرهبرداری واحدهای فولادسازی اروپا به ۸۰ تا ۸۵ درصد ظرفیت است؛ در حالی که این رقم اکنون حدود ۶۵ درصد است. حدود یکسوم تقاضای فولاد اروپا توسط واردات ارزانقیمت و پرکربن تأمین میشود.
EUROFER خواستار تصویب فوری مقررات پیشنهادی در پارلمان و شورای اروپا شد تا اوایل سال ۲۰۲۶ اجرایی شوند. غولهای فولادسازی چون آرسلورمیتال، اوتوکومپو، آپرام و تیسنکروپ نیز از طرح استقبال کردند. آدیتیا میتال، مدیرعامل آرسلورمیتال، گفت این خبر آرامشبخش است و صنعت فولاد اروپا و کل حوزه تولید میتوانند به آیندهای محکمتر امیدوار باشند. همزمان سهام شرکتهای فولادی اروپا در روز اعلام خبر افزایش یافت.
تحلیلگران بانک جیپی مورگان این اقدام را علامت مثبتی برای همه تولیدکنندگان فولاد کربنی اتحادیه دانستند و پیشبینی کردند قیمت فولاد در اروپا تا سال ۲۰۲۶ تحت اثرات مثبت این طرح قرار گیرد.
انتقادها
در مقابل، انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) طرح جدید را بیش از حد محدودکننده دانست و هشدار داد که کاهش شدید سهمیهها ممکن است رقابتپذیری صنعت خودرو را با افزایش هزینهها کاهش دهد.
بهگفته ACEA، حدود ۹۰ درصد فولاد موردنیاز خودروسازان اروپایی از داخل قاره تأمین میشود، اما برخی گریدها و برندهای خاص فولاد مورد استفاده در بخش خودرو همچنان وابسته به وارداتاند و سریعاً سقف سهمیه فعلی را پر میکنند. محدودیتهای جدید این مشکل را تشدید خواهد کرد.
ACEA همچنین گفت الزام شناسایی واردکنندگان بر اساس مبدأ ذوب و ریختهگری فولاد، برای زنجیرههای تأمین خودرو بسیار پیچیده خواهد بود.
فدراسیای ایتالیا نسبت به موضع کمیسیون درباره همکاری با شرکای جهانی، بهویژه چین، ابراز نگرانی کرده و خواستار بررسی موضوع در پارلمان اروپا شده است. این انجمن همچنین تأکید کرد که طرح کمیسیون باید با ابزارهایی مانند راهبرد «خرید کالای اروپایی» و بازنگری در سازوکار CBAM پشتیبانی شود.
الکساندر جولیوس، رئیس یورومتال، خواستار گسترش دامنه اقدامات حفاظتی به محصولات پیچیدهتر و مشتقات فولادی شد، مشابه سیاست ایالات متحده در این زمینه. انجمن اسپانیایی Unesid نیز خواستار گسترش حمایتها به کل زنجیره ارزش صنعت فولاد شد.
نگرانی شرکای تجاری
اعلامیه کمیسیون اروپا نگرانی شدید شرکای تجاری اتحادیه را در پی داشت. بریتانیا خواستار توضیح فوری درباره سهمیهها شد و نخستوزیر، کییر استارمر، اعلام کرد گفتوگوهایی در اینباره با اتحادیه در جریان است. صنعت فولاد بریتانیا هشدار داد این تصمیم ممکن است بحران موجودیتی برای فولادسازان این کشور رقم بزند زیرا حدود ۸۰ درصد صادرات فولاد بریتانیا به بازار اتحادیه اروپا انجام میشود.
کره جنوبی نیز گفت این طرح در صورت اجرا، بر صادرات فولاد این کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت. اتحادیه اروپا دومین بازار صادرات فولاد کره جنوبی است و وزارت صنعت سئول اعلام کرده از طریق مذاکرات دوجانبه از منافع خود دفاع خواهد کرد.
انجمن صنایع سوئیس (Swissmem) نیز از کاهش سهمیهها ابراز نگرانی کرد و گفت محدودیتهای تجاری آزاد به تولیدکنندگان این کشور آسیب خواهد زد. سخنگوی این انجمن افزود اگر سهمیههای سوئیس بهاندازه فعلی حفظ نشود، صنعت فولاد این کشور با مشکل جدی روبهرو خواهد شد. گروه Swiss Steel نیز اعلام کرد هنوز در حال بررسی جزئیات است اما تأکید کرد باید از این مقررات مستثنا شود.
اتاق بازرگانی چین در اتحادیه اروپا (CCCEU) نیز هشدار داد که هماهنگی اروپا با سیاستهای تعرفهای یکجانبه برخی کشورها خطر تکهتکه شدن تجارت جهانی فولاد و بیثباتی زنجیرههای تأمین بینالمللی را به همراه دارد. این نهاد اعلام کرد که اقدامات ارائهشده در ظاهر حفاظتیاند اما در واقع گامی حمایتگرایانه است که میتواند در صنایع پاییندستی از جمله خودرو، مهندسی و ساختوساز پیامدهای پیچیدهای ایجاد کند.
رویکرد غیرآمریکایی
مقامهای اروپایی و انجمن فولاد آلمان (WVStahl) تأکید کردهاند که رویکرد اتحادیه با سیاست آمریکا که برای همه واردات تعرفه ثابت ۵۰ درصدی در نظر میگیرد، تفاوت دارد. EUROFER یادآور شد سهمیه بیش از ۱۸ میلیون تُن بر پایه شرایط بازار سال ۲۰۱۳ تعیین شده؛ پیش از آنکه موج ورود فولاد چین بازار را سیلوار دربرگیرد. این میزان فولاد بدون تعرفه تقریباً برابر با مجموع تولید فرانسه، بلژیک و لوکزامبورگ است.
گونار گروبلر، رئیس WVStahl، گفت سازوکار سهمیه پیشنهادی بازار اروپا را نمیبندد، بلکه توازن منصفانهای برقرار میکند؛ نیمی از واردات قبلی همچنان بدون تعرفه خواهد بود، امری که از تولید فولاد اروپا حفاظت میکند بدون آنکه بار بیشازحدی بر دوش صنعت ساختوساز بگذارد.
پیشتر مقامات اتحادیه گفته بودند این اقدامات جدید میتواند پایهای برای مذاکرات تجاری بعدی میان بروکسل و واشنگتن باشد؛ توافقی که در ژوئیه سال جاری امضا شد.
به گزارش GMK، با وجود استقبال فولادسازان از طرح تازه، صنعت همچنان پرسشهای زیادی دارد؛ از جمله سرعت تصویب و اجرای تصمیمات. در همین حال شرکای تجاری اتحادیه در حال تدارک رایزنی و مذاکره برای حفظ بازار صادرات فولاد خود به اروپا هستند.
ارسال نظر