مس

شیلی با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار در پروژه‌های هیدروژن سبز، پلتفرم جدیدی برای تولید مس با کمترین ردپای کربنی در جهان ایجاد می‌کند. سه پروژه کلان در منطقه معدنی آنتوفاگاستا که بیش از ۵۰٪ مس شیلی را تولید می‌کند با همکاری شرکت های معدنی مانند کودلکو، بی‌اچ‌پی و آنتوفاگاستا مینرالز در حال اجراست. این پروژه‌ها که از حمل‌ونقل پاک تا پردازش مس بدون آلایندگی را شامل می‌شوند، شیلی را به پیشتاز انقلاب هیدروژن سبز در صنعت معدن تبدیل کرده‌اند.

به گزارش ایراسین به نقل از معدن نیوز، شیلی با بهره‌گیری از پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر خود را به عنوان پیشرو در تولید هیدروژن سبز (H₂V) و ادغام آن با صنعت معدن تثبیت کرده است. پرتفوی پروژه‌های هیدروژن سبز این کشور که ارزش آن به نزدیک ۱۳ میلیارد دلار می‌رسد، با هدف ایجاد همکاری استراتژیک با صنعت معدن و تولید مس کم‌کربن طراحی شده است. این اقدام، فرصت‌های تجاری بی سابقه‌ای را برای کاهش ردپای کربن در یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی شیلی فراهم می‌کند.

پرتفوی روبه‌رشد ابتکارات مرتبط با هیدروژن سبز (H₂V) در شیلی به‌دنبال ایجاد ارتباط با صنعت معدن برای گشودن فرصت‌های تجاری است. سه پروژه مهم این بخش، مجموعاً به ارزش نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار آمریکا، در پی ایجاد هم‌افزایی با صنعتی هستند که آماده صادرات مس با یکی از پایین‌ترین ردپاهای کربنی در بازار جهانی است.

ورود غول‌های مس به حوزه H₂V شرکت‌های بزرگ معدن‌کاری مس مانند Antofagasta Minerals، بی‌اچ‌پی (BHP) و کودلکو (Codelco) برنامه‌هایی برای استفاده از هیدروژن سبز در کاربردهای مختلف، از جمله پیل‌های سوختی در سیستم‌های احتراق دوگانه با پشتیبانی باتری، جهت جایگزینی سوخت‌های فسیلی در عملیات خود دارند.

این علاقه‌مندی به‌ویژه در شمالی‌ترین منطقه معدن‌خیز کشور، یعنی منطقه آنتوفاگاستا، آشکار است:

پروژه ۲.۵ میلیارد دلاری Volta شامل احداث کارخانه‌های هیدروژن سبز و آمونیاک در کمون Mejillones است و از نزدیکی به عملیات معدنی و امکان همکاری در زمینه لجستیک و تقاضا بهره می‌برد. در همین منطقه که بیش از ۵۰٪ از مس کشور را در خود متمرکز کرده، پروژه ۱۰ میلیارد دلاری INNA نیز با هدف تولید هیدروژن سبز و آمونیاک و با همان منطق مکانی راه‌اندازی می‌شود.

پتانسیل بالای منطقه آنتوفاگاستا

به گفته جیانی لوپس، مدیرعامل مرکز «ماریو مولینا» (نهاد ترویج H₂V)، آنتوفاگاستامنطقه‌ای با توان بالا برای تولید هیدروژن به دلیل تقاضای بالای روبه‌رشد از سوی عملیات معدنی است، به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل، ناوگان خودروها و ماشین‌آلات معدنی.

با وجود موانعی مانند کمبود زیرساخت و تأمین‌کنندگان، شیلی پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۵۰ به ظرفیت تولید ۱۶۰ میلیون تن هیدروژن سبز برسد. صنعت معدن این کشور که نزدیک به ۲۵٪ مس جهان را تولید می‌کند، آماده است بخش بزرگی از این تقاضا را به حرکت درآورد. روند صنعتی نشان می‌دهد استفاده از انرژی پاک و گنجاندن هیدروژن سبز در ترکیب‌های انرژی رو به افزایش است.

نقشه‌راه: انجمن هیدروژن شیلی (H₂Chile) و انجمن منطقه‌ای H₂Antofagasta توافقی برای تسریع ایجاد یک «هاب هیدروژن» در آنتوفاگاستا امضا کردند؛ این برنامه کاری شامل هم‌راستا کردن عرضه و تقاضای معدنی است.

مس سبز کنسانتره: پروژه تحقیقاتی ۱۰ میلیون دلاری به رهبری پروفسور ایگور ویلکومیرسکی از دانشگاه «کونسپسیون» و با مشارکت کودلکو، بی‌اچ‌پی، Enami، Antofagasta Minerals و Anglo American که هدفش توسعه فناوری پردازش کنسانتره مس بدون انتشار آلاینده یا تولید سرباره است و از هیدروژن سبز به‌عنوان عامل کاهنده بهره می‌برد.

لوکوموتیو FCAB: لوکوموتیو هیدروژن‌سوز توسعه‌یافته توسط شرکت CRRC برای شرکت راه‌آهن معدنی آنتوفاگاستا که از سال ۲۰۲۴ در حال پایلوت است و برای حمل مواد معدنی و اسید سولفوریک در منطقه آنتوفاگاستا به‌کار می‌رود؛ این لوکوموتیو تنها بخار آب و هوای گرم تولید می‌کند و انتشار آن بسیار کمتر از دیزل است.

نمونه اولیه پیل سوختی: پروژه Hydra در معدن Centinela با همکاری Antofagasta Minerals، Engie، Mitsui و دیگر شرکا؛ طراحی یک نمونه اولیه با پیل سوختی ۶۰ کیلووات و باتری ۱۴۰ کیلووات‌ساعت که در ارتفاع بالا و شرایط گردوغبار و دماهای مختلف آزمایش شده است.

کارخانه تولید در منطقه معدنی Calama: پروژه ۴۴۱ میلیون دلاری Susterra که در ۳ سپتامبر تأیید شد و هدف آن تأمین هیدروژن سبز برای معادنی مانند Centinela و Antucoya است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از این مرکز قرار دارند.

اتوبوس H₂V: ادامه آزمایش اولین اتوبوس هیدروژنی شیلی توسط Anglo American، تولید شرکت Reborn Electric، با همکاری Colbún و نهاد دولتی Corfo. این اتوبوس قادر است با یک بار شارژ هیدروژن تا ۴۵۰ کیلومتر حرکت کند. Anglo همچنین کارخانه H₂V خود را در واحد صنعتی Las Tórtolas در منطقه پایتخت راه‌اندازی کرده که سوخت یک لیفتراک را تأمین می‌کند و برای تجهیز ماشین‌آلات و خودروها طراحی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =