محمد سیاوشی

رئیس کارگروه حمل‌ونقل ریلی اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از ساختار سنتی و جزیره‌ای لجستیک کشور گفت: با یک مدیریت درست و سرمایه‌گذاری هدفمند، می‌توان هزینه لجستیک فولاد را حتی ۵۰ درصد کاهش داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمد سیاوشی، رئیس کارگروه حمل‌ونقل ریلی اتاق بازرگانی ایران، در پنل تخصصی چالش‌های زیرساخت و انرژی در دومین روز همایش سالیانه و سلسله نشست‌های تخصصی فولاد کشور که با محوریت تاب‌آوری صنعت فولاد برگزار شد، اظهار کرد: لجستیک صنایع ایران سنتی، جزیره‌ای، غیر یکپارچه و ناکارآمد است. در حالی‌که لجستیک امروز محور توسعه کشورهای پیشرفته بوده و آن‌ها با اصلاح و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها توانسته‌اند در تجارت، بازرگانی و صنعت پیشرو شوند، هزینه لجستیک در ایران حدود ۱۶ درصد است در حالی که استاندارد جهانی ۸ درصد است.

به گفته سیاوشی، این وضعیت سبب شده ایران در میان ۳۹ کشور، رتبه ۱۲۳ را کسب کند و هم‌رده کشورهایی چون بورکینافاسو قرار گیرد.

وی تأکید کرد: این ضعف فرصتی بزرگ است زیرا ۲۵ درصد هزینه‌های زائد فولاد در لجستیک است و با کار کارشناسی می‌توان آن را به‌شدت کاهش داد. سال ۲۰۱۸ بانک جهانی شاخص عملکرد لجستیک ایران را در رتبه ۶۴ جهان ثبت کرد اما امروز موقعیت ما تنزل یافته است. چگونه ممکن است دهمین تولیدکننده برتر فولاد باشیم اما لجستیک ما در این جایگاه باشد؟ با مدیریت درست، می‌توان هزینه‌ها را حتی ۵۰ درصد کاهش داد.

رئیس کارگروه حمل‌ونقل ریلی اتاق بازرگانی ایران در تشریح جزئیات هزینه‌ها گفت: در چرخه تولید زنجیره فولاد با تولید سالانه ۲۲۰ میلیون تن شامل ۱۶۷ میلیون تن کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی، ۳۱ میلیون تن محصولات میانی و ۲۲ میلیون تن محصولات نهایی، اگر هر تن را ۵۰۰ هزار تومان حساب کنیم، تنها هزینه حمل‌ونقل ۱۱۰ همت می‌شود و این بدون محاسبه بسته‌بندی، انبارداری، تخلیه، گمرک و سایر هزینه‌های پنهان است.

وی با انتقاد از وابستگی ۸۰ درصدی حمل‌ونقل فولاد به جاده، ادامه داد: سهم ریلی در محصولات میانی و نهایی بسیار ناچیز است و حتی هدف‌گذاری ۲۵ درصدی سهم ریل عملاً به ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت. حمل‌ونقل جاده‌ای نه توان پاسخ به نیاز جامعه فولاد را دارد و نه از وابستگی به تصمیم رانندگان مستقل است.

وی افزود: لجستیک باید به نقطه‌ای برسد که پیش‌بینی کند، آمارگیری دقیق داشته باشد و سریع واکنش بدهد. بدون زیرساخت استاندارد، صحبت از هوشمندسازی بی‌معناست. باید ابتدا لجستیک را استاندارد کرد و سپس دیجیتالی‌سازی را آغاز کرد.

سیاوشی با بیان اینکه تنها مجموعه‌ای که او مدیریت می‌کند سالانه ۵۰ همت هزینه حمل‌ونقل دارد، تصریح کرد: این عدد در کل فولاد کشور بسیار بالاتر از ۱۱۰ همت خواهد بود. مجموعه فولاد تکنیک توان تبدیل این موضوع به پروژه‌ای ملی را دارد و پیشنهاد آن هم به انجمن داده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =