تجارت

کارشناس ارشد بازارهای بین‌المللی گفت: سیاست‌های سختگیرانه فعلی در حوزه صادرات، از عوارض سنگین تا الزام بازگشت ۱۰۰ درصدی ارز، به بحرانی جدی در صنعت صادرات تبدیل شده است. کارشناس ارشد بازارهای بین‌المللی از کاهش انگیزه صادرکنندگان، فرصت‌سوزی در بازارهای همسایه و تبعات جنگ بر تجارت خارجی پرده برداشت و خواستار اصلاح فوری سیاست‌ها شد.

به گزارش ایراسین، کیوان جعفری‌طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای بین‌المللی اظهار داشت: حذف عوارض صادراتی در شرایط فعلی اقتصادی کشور اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند به توسعه صادرات کمک شایانی کند. البته در جلسات اخیر تشکل‌های صادراتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت و رؤسای اتحادیه‌های صادراتی از جمله اتحادیه صادرات مواد معدنی، موضوع حذف عوارض مطرح شده است. با این حال، وزیر اعلام کرده که حذف کامل عوارض صادراتی خارج از اختیار وزارتخانه است و این موضوع در بودجه کشور ذکر شده و اگر قرار باشد که حذف شود روندی زمان‌بر است. بنابراین حذف عوارض به عنوان یکی از راهکارهای کلیدی توسعه صادرات در شرایط دشوار اقتصادی مورد تاکید تشکل‌هاست.

کیوان جعفری‌طهرانی در ادامه با اشاره به اهمیت تسهیل فرآیند برگشت ارز نیز گفت: بازگشت ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما مشکلات جدی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند. در صورتی که در سال‌های گذشته درصد واقعی بازگشت ارز به سامانه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بوده است اما الزام ۱۰۰ درصدی بازگشت ارز به سامانه، صادرکنندگان را به سمت روش‌های غیررسمی و دور زدن سیستم سوق می‌دهد و در نهایت ممکن است منجر به کاهش انگیزه یا توقف صادرات شود. وی پیشنهاد داد: اگر مسؤولان می‌خواهند امتیاز دهند باید شرایط طوری باشد که فعالان اقتصادی بتوانند ۵۰ درصد ارز را خارج از سامانه بفروشند، مسأله‌ای که باعث افزایش درآمد می‌شود.

کارشناس ارشد بازارهای بین‌المللی در ادامه به برخورد رادیکال دولت با صادرکنندگان اشاره و اذعان داشت: رفتارهای سختگیرانه و برخوردهای رادیکال دولت با صادرکنندگان و تولیدکنندگان باعث از دست رفتن انگیزه و رغبت آنها برای ادامه فعالیت در بخش صادرات می‌شود.

در این شرایط صادرکنندگان احساس می‌کنند که با سختگیری مواجه هستند، در ادامه علاوه بر کاهش صادرات، بازار داخلی نیز به دلیل کاهش تمایل به تولید و عرضه، کشش نخواهد داشت و با کمبود و مشکلات مواجه خواهد شد. این وضعیت به‌ویژه در شرایط جنگ ۱۲ روزه و بحران‌های منطقه‌ای که بازارهای خارجی نیز تحت‌تأثیر نااطمینانی‌ها قرار دارند، می‌تواند آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کند.

وی در خصوص شرایط جنگی گفت: این مساله حتی اگر محدود باشد، تأثیرات منفی و گسترده‌ای بر صادرات دارد. به عنوان مثال، در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر، برخی مشتریان ثابت صادراتی، از جمله در جنوب شرق آسیا نگرانی‌هایی داشتند. در این مدت چینی‌ها کشتی‌هایی را ارسال کردند اما برخی نیز با وجود خسارت، کشتی‌ها را کنسل کردند. شرکت‌های هندی نیز که خریدار محصولات ایرانی بودند به دلیل ریسک‌های ناشی از جنگ عقب‌نشینی کردند. امروز هم خریداران خارجی نگران بروز جنگ دوم هستند که باعث شود بر صادرات ایران تأثیر بگذارد.

جعفری‌طهرانی ادامه داد: از جمله مهم‌ترین تبعات این شرایط، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی و افزایش نرخ بیمه کشتی‌هاست که همه این موارد در نهایت هزینه تمام شده کالاهای صادراتی را بالا می‌برد و رقابت‌پذیری آنها را کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: متأسفانه ما به دلیل شرایط جنگی یک‌سری از مشتری‌های ثابت را از دست دادیم. او در خصوص حمایت از صادرکنندگان نیز گفت: برای حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این شرایط، پیشنهاد شده که حداقل تا پایان سال ۱۴۰۴ (سال ۲۰۲۵ میلادی) عوارض صادراتی حذف شود و شرایط برگشت ارز به گونه‌ای تسهیل شود که حداقل ۵۰ درصد ارز صادرکنندگان امکان فروش خارج از سامانه داشته باشد. این اقدامات می‌تواند تا حد زیادی انگیزه صادرکنندگان را حفظ کند و از توقف فعالیت‌های صادراتی جلوگیری کند.

کارشناس ارشد بازارهای بین‌المللی با انتقاد از اینکه به حرف کارشناسان بهایی داده نمی‌شود، گفت: بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت رسانه‌ای و ۳۰ سال سابقه حضور در صادرات دارم و از سال ۲۰۰۰ میلادی به طور منظم در حوزه اقتصادی مصاحبه و تحلیل انجام داده‌ام. همواره هدف اصلی این فعالیت‌ها، افزایش حجم صادرات کشور بوده است. در طول این سال‌ها شاهد بوده‌ام که مشکلات متعددی از جمله ضعف ساختار و عدم توجه به فرصت‌های بازارهای خارجی، باعث شده صادرات کشور از ظرفیت‌های واقعی خود عقب بماند. بنابراین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، نداشتن گوش شنوا و توجه ناکافی مسؤولان به نظرات و پیشنهادات فعالان اقتصادی و صادرکنندگان است. این در حالی است که در این شرایط باید از موقعیت‌هایی که رقبا دارند به نحو احسن استفاده کنیم.

جعفری‌طهرانی با اشاره به وضعیت پاکستان گفت: یکی از فرصت‌های بزرگ صادراتی کشور، بازار پاکستان و کشورهای همسایه است. ایران دارای مرز زمینی با پاکستان است که می‌تواند مسیر مهمی برای ارسال کالاهای صادراتی باشد. در سال‌های اخیر، پاکستان تخفیف‌های پلکانی در عوارض واردات بیلت داده که این فرصت مناسبی برای صادرکنندگان ایران فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه باید از این فرصت با راه‌های مختلف استفاده کرد، ادامه داد: از جمله راهکارها تشکیل اتاق‌های مشترک با حضور نمایندگان دو کشور، حضور در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی و دعوت از هیأت‌های تجاری است که می‌تواند باعث افزایش همکاری و گسترش بازارهای صادراتی شود. این در حالی است که ما از فرصت‌ها استفاده نمی‌کنیم و بعد غمگین می‌شویم که چرا بازارهای مختلف از جمله عراق و افغانستان را از دست می‌دهیم! باید بدانیم بسیاری از کشورها مرز زمینی نداشته و نمی‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند و ما شرایط خاصی داریم. همچنین فراموش نکنیم که این تخفیف‌ها در عوارض وارداتی کشورها برای زمانی محدود است و نباید زمان را از دست داد. کارشناس ارشد بازارهای بین‌المللی تصریح کرد: برای جبران خسارات لازم است که برنامه‌های بازاریابی و توسعه صادرات با همکاری بخش خصوصی به صورت جدی‌تر دنبال و همکاری‌های منطقه‌ای تقویت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =