ضایعات

حجم جمع‌آوری ضایعات در اوکراین از زمان استقلال به شدت کاهش یافته و به ۶ برابر رسیده است. این کاهش ناشی از تجزیه و تحلیل اقتصادی و کاهش سرمایه‌گذاری در نوسازی موجودی فولاد است. با توجه به جنگ تمام‌مقیاس و مشکلات ناشی از آن، آینده صنعت جمع‌آوری ضایعات در اوکراین به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و چشم‌اندازهای روشنی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تجزیه و تحلیل اقتصاد اوکراین به عنوان عامل اصلی تعیین‌کننده وضعیت بازار ضایعات، به یک فرآیند غیرقابل برگشت تبدیل شده است. محاسبات تحلیلگران نشان می‌دهد که حجم‌های قبلی جمع‌آوری ضایعات به احتمال زیاد برای همیشه به گذشته پیوسته‌اند.

در مسیر نزولی

افزایش جمع‌آوری ضایعات در اوکراین در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ رخ داد. در آن زمان، حجم‌ها در طی پنج سال ۳.۷ برابر افزایش یافت و به بالاترین سطح تاریخی ۱۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۰ رسید. با این حال، در اینجا چیزی برای افتخار وجود ندارد: دفع میراث صنعتی شوروی به شدت در حال انجام بود. کارخانه‌های غیرفعال به طور گسترده (و اغلب غیرقانونی) برای ضایعات برش داده می‌شدند. سپس، از سال ۲۰۰۱، صنعت به یک کاهش پایدار وارد شد.

کاهش جمع‌آوری ضایعات به کاهش پایه منابع مربوط می‌شود که به نوبه خود به وضعیت موجودی فولاد بستگی دارد. در سال ۲۰۰۶، زمانی که شرکت دولتی اوکرپومونسخپرتیزا اولین مطالعه خود را انجام داد، این موجودی ۶۷۰ میلیون تن تخمین زده شد. تا پایان سال ۲۰۱۹، این رقم به ۴۵۲ میلیون تن کاهش یافت (محاسبات بیشتر متوقف شد).

این به دلیل سطح بسیار پایین سرمایه‌گذاری در نوسازی موجودی فولاد است: سازه‌های جاده و ساختمان، تجهیزات صنعتی و حمل و نقل. و این به این معنا نیست که سرمایه‌گذاری لازم نیست. برعکس. تا آغاز دهه ۲۰۲۰، درجه فرسودگی موجودی فولاد به حدود ۹۰% رسیده بود.

رابطه بین نوسازی موجودی فولاد و پایه منابع برای جمع‌آوری ضایعات می‌تواند با مثال تولید واگن‌های ریلی توضیح داده شود. در سال ۲۰۱۷، درجه فرسودگی ناوگان واگن‌های مسافری PJSC اوکرزالیژنیستیا به ۷۹% رسید. ناوگان باربری، بر اساس دسته‌بندی (واگن‌های باز، واگن‌های غلات، واگن‌های گندله، واگن‌های نفتی و غیره)، بین ۹۰% تا ۹۸% متغیر بود.

در آن زمان، UZ برنامه‌ای برای نوسازی گسترده ناوگان خود توسعه داد. نیاز به واگن‌های بار جدید برای سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۲۰ تحت سناریوی بازسازی ۵۳,۷۲۷ واحد و تحت سناریوی سرمایه‌گذاری ۶۹,۲۴۰ واحد تخمین زده شد. برای ساخت این واگن‌ها، کارخانه‌ها به ۱.۲۴-۱.۵۹ میلیون تن فولاد نوردی نیاز داشتند. در این صورت، جایگزینی ناوگان فرسوده با جدیدها می‌توانست منابع ضایعات را به ۱.۱۵ میلیون تن افزایش دهد. با این حال، کارگران راه‌آهن برنامه را اجرا نکردند. بنابراین، واگن‌های قدیمی و فرسوده به جای اینکه به ضایعات بروند، همچنان مورد استفاده قرار گرفتند.

تولید واگن‌های باربری در اوکراین بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۴ به میزان ۹۳% کاهش یافته است! تولید موتورهای الکتریکی در سال‌های ۲۰۰۳-۲۰۲۰ به میزان ۸۸%، تانک‌ها و سیلوها به میزان ۸۵%، تراکتورها به میزان ۸۱% و غیره کاهش یافته است. با شروع جنگ تمام‌مقیاس، وضعیت حتی بدتر شد.

این یک نکته بسیار مهم است. مهندسی مکانیک منبع اصلی ضایعات است نه تنها به این دلیل که محصولات را برای نوسازی موجودی فولاد تولید می‌کند، بلکه خود نیز منبع مهمی از ضایعات است. این به ضایعات تولیدی شرکت‌های مهندسی مکانیک (براده‌های فولادی، برش‌ها و غیره) اشاره دارد.

ما باید به آنچه که برای صنعت خودروسازی اوکراین اتفاق افتاد نیز توجه کنیم. در سال ۲۰۱۴، کارخانه خودروسازی زاپوریژیا (ZAZ) و کارخانه اتوبوس‌سازی لویو (LAZ) تولید را متوقف کردند و در سال ۲۰۲۲، کارخانه خودروسازی لوتسک (LuAZ)، کارخانه خودروسازی چرکاسی و کارخانه خودروسازی کرمنچوک (KrAZ) تعطیل شدند. در واقع، این صنعت "مرده" است.

وضعیت در سایر بخش‌ها نیز مشابه است: ماشین‌آلات انرژی، هوافضا، کشتی‌سازی و غیره. در نتیجه، سهم مهندسی ماشین در تولید ناخالص داخلی اوکراین از ۳۰.۵% در سال ۱۹۹۱ به ۱۱-۱۲% در سال‌های اخیر کاهش یافته است. این منجر به کاهش مداوم جمع‌آوری ضایعات شده است. به علاوه، جنگ تمام‌مقیاس وجود دارد.

اکنون می‌توانیم این را در اعداد ببینیم: کاهش ۷۸% در جمع‌آوری ضایعات در سال‌های ۲۰۰۳-۲۰۲۴ به دلیل کاهش مشابه در تولید در بخش‌های کلیدی تولید ضایعات به میزان ۸۰-۹۰% است. پس ضایعات در اوکراین از کجا می‌آید؟

کمبود پتانسیل

منبع اصلی ضایعات در اوکراین در سال‌های اخیر ضایعات فرسوده بوده است که تا ۷۵% را تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر، این صنعت بر روی منابع انباشته شده از دوران شوروی عمل کرده و ادامه می‌دهد. این منابع به درستی به دلیل مصرف پایین فولاد در اوکراین در سه دهه گذشته تجدید نمی‌شوند که اوکراین را در مقایسه با سایر کشورها در موقعیت آسیب‌پذیری قرار می‌دهد.

این یک راز نیست که اوکراین در بین کشورهای جهان از نظر مصرف فولاد به ازای هر نفر در پایین‌ترین رتبه‌ها قرار دارد. با این حال، همچنین باید به ویژگی‌های مصرف فولاد در اوکراین توجه کرد تا درک کنیم که منابع موجود برای استخراج هر سال در حال کاهش است. به عنوان مثال، حتی قبل از جنگ، تا ۸۰% از مصرف فولاد در اوکراین به بخش ساخت و ساز اختصاص داشت. سهم میلگرد و میله‌های سیمی در کل مصرف فولاد حدود ۳۰% است، یا به طور شرطی بیش از ۱ میلیون تن از ۳.۵ میلیون تن مصرف فولاد. فناوری‌های استخراج میلگرد از بتن در اوکراین استفاده نمی‌شود. بنابراین، این بخش از مصرف فولاد نمی‌تواند به عنوان منبعی برای تولید ضایعات در آینده در نظر گرفته شود.

۲.۵ میلیون تن باقی‌مانده، با نرخ استخراج متوسط ۸۰%، تا ۲ میلیون تن ضایعات را تأمین خواهد کرد. بنابراین، با توجه به واقعیت‌های چند دهه گذشته، سطح فعلی تأمین ۱.۷ میلیون تن برای اوکراین طبیعی است و کاملاً با پتانسیل تولید آن مطابقت دارد. کاهش اصلی در تولید صنعتی و مصرف فولاد بسیار قبل‌تر از سال ۲۰۲۲ رخ داده است. بنابراین، تخریب جمع‌آوری ضایعات به سطحی که اوکراین امروز دارد، حتی بدون جنگ نیز به مرور زمان اتفاق می‌افتاد.

این وضعیت چشم‌انداز پروژه‌های اعلام شده توسط شرکت‌های فولادی را به خطر می‌اندازد: گسترش تولید در اینترپیپ، پروژه کوره الکتریکی در DMZ که به طور بالقوه به ۱ میلیون تا ۲ میلیون تن ضایعات نیاز دارد. به عبارت دیگر، تقاضا برای ضایعات به طور تصاعدی در طول زمان افزایش خواهد یافت.

تأثیر جنگ

جنگ مشکلات منابع و تأمین ضایعات را تشدید کرده است. بخشی از خاک اوکراین اشغال شده یا به صحنه درگیری‌های فعال تبدیل شده است. در حال حاضر، حجم جمع‌آوری ضایعات در مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا، خرسون و بخش‌هایی از مناطق خارکیف و سومی نزدیک به صفر است. قبلاً این مناطق حدود ۱ میلیون تن ضایعات در سال تأمین می‌کردند. جبران حجم‌های از دست رفته با افزایش تأمین در سایر مناطق غیرممکن است. همانطور که در بالا بحث کردیم، پتانسیل تولید ضایعات در سایر سرزمین‌ها محدود است. میراث صنعتی شوروی عمدتاً در مناطق صنعتی شرق اوکراین متمرکز بود.

درگیری‌های فعال، کاهش اقتصادی، فروپاشی و رکود تولید صنعتی، مهاجرت از کشور و کمبود نیروی کار، و فرآیندهای بسیج همه تأثیر منفی بر صنعت ضایعات دارند. در نتیجه، تعداد شرکت‌های فعال در بازار در حال کاهش است. در سال ۲۰۰۹، حدود ۱,۷۰۰ شرکت ضایعات در اوکراین وجود داشت. اکنون، بر اساس برآوردهای کارشناسان، دیگر بیش از ۱۰۰-۱۲۰ شرکت باقی نمانده است، با تعداد فعال سایت‌های جمع‌آوری ضایعات بین ۲۵۰ تا ۳۰۰.

جمع‌آورندگان ضایعات امیدهایی برای دفع تجهیزات نظامی آسیب‌دیده داشتند، اما چارچوب قانونی هنوز ناقص است، به گفته شرکت‌کنندگان بازار. با این حال، این منبع تنها پس از پاکسازی گسترده مناطق جنگی به طور واقعی قابل دسترسی خواهد بود. چند سال طول خواهد کشید، این یک سوال بلاغی است، با توجه به تجربه کشورهایی مانند کامبوج و افغانستان.

چشم‌اندازهای آینده

حجم جمع‌آوری ضایعات اوکراین در سال‌های آینده و بنابراین آینده صنعت به وضعیت بخش مهندسی مکانیک بستگی دارد. برای دیدن این موضوع، تنها کافی است به پنج کشور برتر جهانی در صادرات ضایعات نگاه کنید.

این کشورها کشورهای توسعه‌یافته‌ای هستند که مهندسی مکانیک پایه قدرت اقتصادی آن‌ها است. این بخش ۴۰-۴۵% از کل صادرات را از نظر ارزش تشکیل می‌دهد. در اوکراین، سهم مهندسی مکانیک در صادرات تنها ۱۰-۱۲% است که بخشی از آن مونتاژ سیستم‌های کابل تحت یک طرح تعرفه‌ای برای شرکت‌های بین‌المللی است که در واقع تولید نیست.

در ابتدا، بازار اصلی محصولات ماشین‌سازی اوکراین روسیه بود. با این حال، از اوایل دهه ۲۰۰۰، مسکو به طور مداوم استراتژی جایگزینی واردات را ترویج کرده است. در نتیجه، لوکوموتیوها، ایستگاه‌های پمپاژ گاز، واگن‌های ریلی و غیره اوکراینی غیرقابل فروش شده‌اند. به عبارت دیگر، برای احیای بالقوه مهندسی ماشین اوکراین به بازارهای فروش جدید نیاز است.

اکنون تولیدکنندگان واگن‌های ریلی اوکراینی، KVSZ و Dneprovagonmash، تولید ناوگان ریلی را طبق استانداردهای اروپایی (برای گودال باریک‌تر مورد استفاده در اتحادیه اروپا) آغاز کرده‌اند. و تنها ۱۰ سال از زمانی که واگن‌های ریلی اوکراینی در روسیه رد شدند، می‌گذرد… اما، به عنوان مثال، توربین‌های هسته‌ای و حرارتی، موتورهای هواپیما و غیره محصولات بسیار پیچیده‌تری هستند نسبت به واگن‌های ریلی. و در اینجا ورود به بازار اروپا بسیار دشوارتر است. در اینجا فاصله زیادی در فناوری‌های تولید وجود دارد. بنابراین، امیدها برای رنسانس مهندسی ماشین اوکراین بسیار کم است.

بنابراین، واضح است که جمع‌آوری ضایعات اوکراین به طور مداوم در سطح فعلی باقی خواهد ماند. برای سال جاری، انجمن UAVtormet پیش‌بینی می‌کند که جمع‌آوری ضایعات بین ۱.۴۵ تا ۱.۶۵ میلیون تن باشد با افزایش صادرات به ۳۵۰,۰۰۰ تن و مصرف داخلی ۱.۱ تا ۱.۲ میلیون تن. این پیش‌بینی با داده‌های PJSC Ukrzaliznytsia در مورد حجم‌های حمل و نقل ضایعات تأیید می‌شود. در سال ۲۰۲۴، این رقم به ۱.۰۴۴ میلیون تن رسید و در ژانویه تا مه امسال به ۴۱۱,۳۰۰ تن رسید. با تعمیم این شاخص برای کل سال ۲۰۲۵، کاهش ۵.۵% در حمل و نقل ضایعات ریلی پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس این، چشم‌اندازهای جمع‌آوری ضایعات در اوکراین تیره و تار است:

- به دلیل دئندستریالیزاسیون و کاهش اقتصادی در طول ۳.۵ سال جنگ تمام‌مقیاس، ضایعات در دسترس نیست.

- چشم‌اندازهای تشکیل ضایعات مهندسی ماشین وجود ندارد، زیرا این صنعت به مدت ۲۰ سال در حال کاهش بوده و به دلیل جنگ و خطرات ژئوپلیتیکی بسیار ضعیف است.

- به دلیل محدودیت‌های قانونی، امکان کار فعال با ضایعات نظامی وجود ندارد.

- به دلیل ظرفیت محدود صنعت خود، که به طور قابل توجهی در طول جنگ کاهش یافته و فروپاشیده است، امکان افزایش جمع‌آوری ضایعات وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =