تن ماهی

مسعود بختیاری، نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران روز گذشته درحالی خبر از تعطیلی بیش از 105 کارخانه تولید کنسروماهی داد که اصولا صنایع تکمیلی و تبدیلی در بخش کشاورزی یکی از بهترین فرصت‌ها جهت ایجاد ارزش افزوده و رشد صادرات غیرنفتی کشورمان است.

به گزارش ایراسین، مسعود بختیاری، نایب رئیس سندیکای کنسرو ایران درباره مشکلات تولید کنسرو ماهی در ایران اعلام کرد به دلیل کمبود مواد اولیه روند تعطیلی کارخانه‌ها سرعت گرفته به صورتی که اکنون از 135 کارخانه مجوز دار تنها 30 کارخانه آنهم با ظرفیتی معادل 20 درصد مشغول به فعالیت هستند.

بختیاری همچنین اعلام کرد در صورت ادامه این روند نه تنها افزایش قیمت کنسرو تن ماهی اجتناب ناپذیر است بلکه احتمالا60 هزار کارگر فعال در این صنعت نیز به صف بیکاران فعلی کشور خواهند پیوست.

وابستگی این بخش به دلار مشکل ساز شده است

مهدی کریمی تفرشی رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی با اشاره به وابستگی صنعت تولید کنسرو تن ماهی به خارج از مرزها به خبرنگار ما گفت: روند مشکلات از سال 97 با نوسان‌های ارزی و سیاست‌های بانک مرکزی آغاز شد و رفته رفته کلاف سردرگمی شد که در تک تک صنایع نمود داشته و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

کریمی‌ تفرشی در ادامه افزود: در بخش تولید کنسر تن ماهی مواد اولیه اصلی مثل خود ماهی و ورق‌های تولید قوطی کنسرو وارداتی هستند که همین موضوع با تغییر نرخ ارز مستقیم روی قیمت تمام شده اثر خواهد داشت به صورتی که امروز می‌بینیم با حذف ارز دولتی از واردات ماهی تُن قیمت این ماده اولیه روند افزایشی به خود گرفته است.

وی تاکید کرد حذف ارز 4200 تومانی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های کنسرو تن ماهی و اعلام تخصیص ارز نیمایی تقریبا شوکی قابل توجه به قیمت تمام شده محصولات وارد کرد تاجایی که قیمت تن ماهی از محدوده 9 هزار تومان یکباره به چیزی حدود 28 هزارتومان رسید.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی با اشاره به سیاست‌های ارزی دو سال اخیر بانک مرکزی به خبرنگار ما گفت: فارغ از اینکه بخواهیم درباره خوب یا بد بودن این سیاست‌ها نظر بدهیم باید قبول کنیم که این سیاست با توجه به وابستگی صنایع مختلف به واردات مواد اولیه اثرات قیمتی ایجاد کرده است.

کریمی تفرشی معتقد است اگرچه بر اساس برآوردهای انجام شده تنها 20 درصد از ماهی تن مورد نیاز کارخانه‌ها وارداتی است و باقی از داخل کشور تامین می‌شود اما با درنظر گرفتن مشکل تامین ماهی‌های داخلی به دلیل کم شدن سید اهمیت ورود ماهی‌های خارجی و ایجاد چرخه تولید غیرقابل انکار است.

وی درباره ایجاد خلل در چرخه تامین مواد اولیه در این بخش از تولید نیز به خبرنگار ما گفت: در صنایع غذایی با توجه به موضوع فسادپذیری الزامی است که چرخه تولید و تامین مواد اولیه کاملا منظم و برنامه‌ریزی شده باشد به این دلیل که درصورت بروز هرگونه خللی در زنجیره تولید، مواد اولیه یا محصولات نهایی فاسد شده و از بین می‌روند.

واردات در مقابل صادرات

در همین حال، علی وقف‌چی، عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس دهم، با اشاره به اهمیت استفاده از آمارهای دقیق در بخش کشاورزی به خبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین مشکلات در صنایع ایران بخصوص بخش کشاورزی نبود آمارد دقیق و عدم استفاده از آن در برنامه‌ریزی‌هاست.

وقف‌چی در ادامه افزود: همین نقیصه باعث شده تا بسیاری از کارخانه‌ها بدون درنظر گرفتن توان توان مواد اولیه از داخل کشور مجوز تاسیس دریافت کنند که کارخانه‌های کنسروماهی نیز یکی از آنهاست، از این رو می‌بینیم برای تامین مواد اولیه آنها بخصوص ماهی تن اکنون با مشکل مواجه شده‌ایم.

این نماینده سابق مجلس معتقداست اگرچه در اخبار اعلام شده کارخانه‌های کنسرو ماهی وابستگی 20 درصدی به ماهی‌وارداتی تن دارند اما واقعیت امر اینجاست که با  توجه به کاهش ذخایر ماهیان مختلف در آبهای منطقه‌ای میزان صید ماهی مناسب برای ادامه فعالیت این کارخانه‌ها وابستگی بیشتری را ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: البته مشکل زمانی ایجاد شد که منابع ارزی ایران به دلیل تحریم‌های خصمانه آمریکا باید هدفمند هزینه می‌شد بنابراین اولویت‌های تخصیص ارز جهت واردات اقلام و مواد اولیه تغییر کرد و اکنون ترخیص ماهی تن‌های وارداتی با چالش روبرو شده و قیمت این ماهی روند افزایشی به خود گرفت.

وقف‌چی به خبرنگار ما گفت: یکی از راهکارهایی که می‌توان از آن برای تامین مواد اولیه تولید کنسرو ماهی استفاده کرد موضوع صادرات ماهی‌هایی مثل قزل‌آلا که تولید زیادی داریم به منظور واردات ماهی تن است که می‌تواند علاوه بر تامین نیاز ماده اولیه کارخانه‌های کنسروسازی زمینه ایجاد بازار برای مازاد تولید ماهی قزل‌آلای مازاد ایران باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دهم معتقد است عدم هماهنگی و بی‌توجهی به آمار عاملی است که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده زمینگیر شده و بعضا با زیان روبروشود درحالی که این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند به اشتغالزایی پایدار و مولد منجر شود.

وی تاکید کرد: در بخش کشاورزی که اتفاقا یکی از پتانسیل‌های قابل توجه ایران در توسعه تجارت خارجی و درآمدزایی است لازم است به صنایع تبدیلی و تکمیلی توجه ویژه داشته باشیم و با استفاده از تمامی فرصت‌ها بخش کشاورزی را تقویت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =