عباسعلی ایروانی

مدیر کل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت گفت: طرحی به نام ارزیابی ریسک معادن در وزارت صمت تعریف شده است که بر اساس آن هرساله بازدید از 1000معدن جهت بررسی ایمنی آنها اجرایی می‌شود.

عباسعلی ایروانی در گفت وگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: بر مبنای بازدیدها و گزارش‌های کارشناسی، برخی از معادن که ریسک بالایی دارند با تسهیل در رفع مشکلاتشان در استخراج از معدن، زمینه را برای ادامه فعالیت ایمن فراهم می سازیم.

وی افزود: وزارت صمت در زمینه ایمنی معادن، جدای از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود که برای استانها ارسال می‌کند، یکسری اقدامات دیگری نیز انجام می‌دهد. به این ترتیب که حوادث معدنی را یک به یک رصد کرده و در صورت وجود مشکل در معادن، مساله توسط کارشناسان و بازرسان گزارش خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به طرح ارزیابی ریسک معادن در وزارت صمت افزود: برای آندسته از معادن که ممکن است در آینده با بروز حادثه روبرو شوند، حداکثر 2 ماه مهلت داده می‌شود تا ایرادات را برطرف کنند؛ اگر این اقدام صورت نگیرد فعالیت استخراجی آنها متوقف می‌شود؛ همچنین به آندسته از معادن نیز که مشکلات کوچکی دارند نیز گفته می شود تا در حین انجام فعالیت در مدت خاصی ایرادات را برطرف کنند.

به گفته وی، در مکاتبات و بازدیدهایی که با استان‌ها انجام می شود، تمام موارد نامبرده رصد می‌گردد تا از رفع شدن مشکلات اطمینان به حاصل آوریم.

مدیر کل دفتر نظارت بر امور معدنی وزارت صمت در پاسخ به این سوال که آیا در سال گذشته معدنی به دلیل مشکلات فنی، تعطیل شده یا خیر نیز گفت: بله در سال گذشته نیز فعالیت استخراجی تعدادی از معادن را متوقف کردیم. به این شکل که به آندسته از معادن که ریسک بالایی دارند و هر لحظه احتمال حادثه وجود دارد گفته شد تا مشکلات ایمنی را برطرف کنند. برای مثال به برخی معادن که مشکلاتی در تهویه معدن دارند، گفته می شود که باید تهویه معدن را بر اساس طرحی که ارائه شده انجام دهند؛ البته معادنی که توجهی به اخطارها نداشتند گزارش آنها را به شورای عالی معادن داده شده و بهره بردار سلب صلاحیت شده است.

وی افزود: علاوه بر موارد یادشده، بخش امور بر نظارت معادن، همکاری نزدیکی با واحد HSE وزارت صمت دارد که در آنجا پروتکل‌های لازم را تهیه و به معادن ابلاغ می کند.

ایروانی در ادامه درخصوص اینکه بیشترین بحث ناامنی برای معادن زیرزمینی و زغال‌سنگ است در ادامه گفت: برای این دست از معادن آیین نامه ایمنی معادن و دستورالعمل‌های مربوطه وجود دارد. همچنین بعد از بازدید معادن پیشنهادهایی مطرح و به تک تک معادن ابلاغ می شود و ما تا رفع مشکل در کنار آنها هستیم؛ اما یکسری از اتفاقات که در معادن رخ می دهد به دلیل سهل انگاری برخی از پرسنل و یا حوادثی است که در محدوده معدن اتفاق می افتد ولی ربطی به بهره بردار ندارد .

به گفته وی، بیشتر حوادث معدنی به دلیل عدم رعایت پرسنل و توجه به مسائل ایمنی رخ می‌دهد.

وی درباره معدن بیتومین در گیلانغرب استان کرمانشاه که 13 تیر ماه دچار حادثه شد نیز اظهار کرد: در گزارش اعلام شده بود معدن ریزش کرده اما در صورتی که این اتفاق نیافتاده و گاز SH2 منجر به گازگرفتگی و فوت یکی از کارگران و آسیب دیدن تعدادی کارگر شده است.

وی ادامه داد: قرار است گزارش‌های تکمیلی شامل اخطارهایی که به معدن داده شده و گزارش نماینده وزارت کار و نماینده سازمان نظام مهندسی معدن طی بازدیدی که از معدن خواهند داشت، به ما ارائه شود تا بر اساس گزارش‌ها علت حادثه را بررسی کرده و برای ادامه فعالیت این مشکلات رفع گردد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =