• ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷
  • کد خبر: 53679
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

بازار سرمایه در هفته سوم اردیبهشت ماه ریزشی بود. شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن هر دو کاهش پیدا کردند و میانگین ارزش معاملات خرد نیز با افت بیش از ۱۱ درصدی به ۳۵۰۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در طول ۳ هفته گذشته روند کاهشی داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه در هفته سوم اردیبهشت‌ماه بر مدار ریزش قرار داشت تا شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در تمام روزهای هفته کاهش پیدا کنند. شاخص کل بورس با کاهش ۲.۰۸ درصدی از ۲ میلیون و ۲۶۵ هزار واحد تا ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار واحد کاهش پیدا کرد. با این افت شاخص کل به سطح حمایتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نزدیک شد.

زمستان بورس در اواسط بهار ۱۴۰۳

آیا شاخص کل بازار سرمایه سطح حمایتی پیش‌رو را از دست می‌دهد؟ پاسخ بسیاری از فعالان بازار در شبکه‌های اجتماعی به این سوال مثبت است. اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به شرایط بازار سرمایه ابراز نگرانی می‌کنند و تحلیل‌های مثبتی دراین‌باره ندارند. یکی از فعالان بازار در صفحه مجازی خود پیرامون شاخص کل نوشت: شاخص کل برای آغاز یک روند صعودی ناتوان است و گویی قدرت صعود ندارد، با این شرایط کاری از دست حمایت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد هم برنمی‌آید. در نمادهای کوچک‌تر بازار نیز خبری از افزایش تقاضا نیست. هفته سوم اردیبهشت ماه شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۸۳ درصدی از ۷۵۱ هزار واحد تا ۷۳۷ واحد کاهش پیدا کرد.

زمستان بورس در اواسط بهار ۱۴۰۳

شاخص کل هم‌وزن در طول هفته سوم اردیبهشت ماه سطح حمایتی ۷۴۰ هزار واحد را از دست داد و به تعبیر برخی از فعالان بازار اکنون در یک قدمی ۷۲۰ هزار و ۷۱۰ هزار واحد قرار دارد و اگر در این محدوده‌ها حمایت نشود تا ۶۶۰ هزار واحد ریزشی خواهد شد. نکته مهم بازار سرمایه در طول هفته گذشته مورد توجه قرار گرفتن نمادهای کوچک بازار پایه بود. برخلاف قیمت‌ها در بازار اصلی و نمادهای ارزنده بورس، برخی از نمادها در بازار پایه مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند و در این جو بازار نیز بازدهی مثبتی داشتند. یکی از فعالان بازار در صفحه اجتماعی خود پیرامون این موضوع نوشت: وقتی پولی در بازار نباشد تمایل به سمت سهم‌های کوچک‌تر به خصوص بازار پایه بیشتر می‌شود، آنها با سرمایه‌های کوچک بازدهی به مراتب بالاتری نسبت به سهام بزرگ بازار دارند.

کمبود نقدینگی یکی از انتقادات فعالان بازار به شرایط بورس در هفته سوم اردیبهشت ماه بود. این هفته میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه با کاهش بیش از ۱۱ درصدی به ۳,۵۰۸ میلیارد تومان رسید.

زمستان بورس در اواسط بهار ۱۴۰۳

به تعبیر بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه ارزش معاملات کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان به معنای شرایط رکودی در بازار سرمایه است. از خردادماه سال ۱۴۰۲ به بعد ارزش معاملات به ۱۰ هزار میلیارد تومان نرسید. همین افت ارزش معاملات دلیلی شد تا چشم‌انداز بسیاری از فعالان بازار نسبت به آینده بورس روشن نباشد. فعالان بازار یکی از نشانه‌های بازگشت روند صعودی به قیمت سهام را افزایش ارزش معاملات می‌دانند ولی ارزش معاملات خرد در سه هفته گذشته روند نزولی داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =