• ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴
  • کد خبر: 53562
  • readingTime: ۲ دقیقه
مسکن فولاد

آخرین گزارش‌ها از افت شدید قیمت مسکن در چین و افزایش تاریخی قیمت مسکن در آمریکا حکایت دارد. در فصل رونق ساخت‌وسازها آشفتگی بازارهای مسکن در کشورهای مختلف جهان تقاضا برای محصولات فولادی را کاهش داده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار مسکن چین بزرگترین مصرف‌کننده فلزات و محصولات فولادی در طول ۲ سال گذشته در شرایط رکودی به سر می‌برد و به دنبال کاهش تقاضا از سوی شرکت‌های ساخت و ساز قیمت کامودیتی‌ها به خصوص فلزات کاهشی است. اکنون پس از ۲ سال نه تنها داده مثبتی از بازار مسکن چین منتشر نمی‌شود بلکه جدیدترین داده‌ها نیز از افت شدید قیمت مسکن در چین حکایت دارد.

قیمت املاک نوساز چین طی ماه‌های گذشته نزولی بود و همین مسئله شرکت‌های ساخت‌و ساز چینی را بر این داشت تا پروژه جدیدی در فصل پیش‌رو آغاز نکنند. بر اساس جدیدترین آمار قیمت مسکن چین پس از ترکیدن حباب سریع‌تر از قیمت مسکن در ژاپن در حال کاهش است.

آشفتگی بازارهای مسکن سیگنال منفی به زنجیره فولاد

داده‌های منتشرشده نشان می‌دهد هیچ سیگنال مثبتی از کنترل قیمت‌ها در بازار چین دیده نمی‌شود. املاک نوساز و فروش‌نرفته چین تا ماه گذشته به ۷۰ میلیون واحد می‌رسید ولی سرانه خرید کمتر از ۱۰ میلیون ملک در طول سال است. چینی‌ها در ماه‌های گذشته برای پس‌انداز، بازار طلا را به مسکن ترجیح دادند و ادامه این روند قیمت مسکن در این کشور را به شدت ریزشی کرده است. شرایط در بازار مسکن ژاپن هم خوب نیست ضمن اینکه ارزش ین در مقابل دلار به ضعیف‌ترین سطح از سال ۱۹۹۰ رسید ولی در آمریکا شرایط متفاوت است زیرا قیمت خانه در آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافته است.

آشفتگی بازارهای مسکن سیگنال منفی به زنجیره فولاد

بر اساس گزارش مؤسسه Reventure هزینه خرید خانه در آمریکا به ۲۷۵۰ دلار در ماه افزایش یافت. این قیمت دومین رکورد تاریخی ثبت شده برای قیمت مسکن در این کشور است. پیش از این در سال ۲۰۲۲ متوسط قیمت خانه در این کشور ۱۴۰۰ دلار در ماه بود. سال ۲۰۰۸ در اوج بحران مالی متوسط پرداخت برای خرید خانه در آمریکا ۱۵۵۰ دلار بود ولی اکنون هر خانواده آمریکایی باید بیش از ۴۴ درصد از درآمد خود را برای خرید خانه هزینه کند. با این حال گزارش‌ها از بازار محصولات فولادی آمریکا نیز از کاهش شدید تقاضا حکایت دارد.

اکنون در فصل رونق ساخت‌و سازها برخلاف سال‌های قبل تقاضا برای محصولات فولادی در چین و آمریکا افزایش خاصی نداشت. فست مارکت در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت اگرچه سطح تقاضا نسبت به پیش از فصل گرما افزایش یافته‌است ولی تقاضا نسبت به سال‌های گذشته پایین است و همین مسئله قیمت محصولات فولادی را بر مدار نزول قرار داد. تحلیل‌گران مدعی‌اند آشفتگی در بازارهای مسکن به خصوص چین و آمریکا فعالان بازار محصولات فولادی را سردرگم کرده‌است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =