• ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵
  • کد خبر: 53500
  • readingTime: ۲ دقیقه
فولاد چین

براساس آمارهای منتشر شده میزان تولید فولاد در چین در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ با پنج میلیون تن معادل دو درصد کاهش به ۲۵۷ میلیون تن رسید. درجست‌وجوی علت این موضوع مشخص شد فولادسازان چینی باتوجه به کاهش تقاضا، افزایش هزینه واردات سنگ‌آهن و عدم سودآوری صادرات از میزان تولید خود کاسته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، میزان تولید فولاد خام در هفت استان برتر چین در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ افت پیدا کرد. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد ۲۶۲ میلیون تن فولاد در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ در چین تولید شد ولی این میزان در سه ماه اول سال جاری با پنج میلیون تن معادل دو درصد کاهش به ۲۵۷ میلیون تن رسید. در این میان میزان تولید فولاد در استان هبی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد چین با دو درصد کاهش حوالی ۵۵ میلیون تن برآورد شد. میزان تولید فولاد در این استان در مدت مشابه سال گذشته ۵۶ میلیون تن بود. در جست‌وجوی علت روند نزولی تولید فولاد مشخص شد فولادسازان چینی به صورت آگاهانه با در نظر گرفتن کسادی بازار و کاهش تقاضا به همراه افزایش هزینه واردات سنگ‌آهن از میزان تولید فولاد خود کاسته‌اند.

افت تولید فولاد چین در سه ماه اول سال ۲۰۲۴

عرضه از تقاضا پیشی گرفت

طبق اطلاعات اداره ملی آمار چین، تولید فولاد خام در سه ماه اول سال جاری حدود دو درصد در این کشور کاهش یافت در حالی که مصرف فولاد در این دوره زمانی ۲۳۲ میلیون تن بود که بیانگر کاهش ۷/۴ درصدی تقاضاست. بنابراین عرضه فولاد از میزان تقاضا در این کشور پیشی گرفت و به دنبال آن فولادسازان چینی میزان تولید خود را پایین نگه داشتند. همچنین تقاضای پایین برای فولاد خام سبب شد موجودی فولاد کارخانه‌های برتر چین در اواسط ماه مارس به ۲۰ میلیون تن یعنی بالاترین میزان از ابتدای سال ۲۰۲۴ برسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد موجودی کارخانه‌های فولاد چین تنها در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی خطوط تولید به ۲۱.۴۱ میلیون تن رسید.

افزایش هزینه واردات سنگ آهن

بر اساس آمار گمرک چین در سه ماهه اول سال جاری حدود ۳۱۰ میلیون تن سنگ آهن وارد این کشور شد که در مقایسه با سال گذشته ۵.۵ درصد افزایش داشته است. ولی میانگین قیمت واردات هر تن سنگ آهن ۱۲۹.۵ دلار برآورد شد که از رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته حکایت می‌کند. در مقابل قیمت فولاد خام در چین بیش از شش درصد کاهش یافت. درنتیجه عرضه سنگ آهن با قیمت بالاتر رشد هزینه‌های تولید را به همراه دارد و فولادسازان با در نظر گرفتن قیمت‌ها از میزان تولید خود کاستند.

قیمت پایین فولاد چین در بازار جهانی

اگرچه صادرات فولاد چین در سه ماهه اول سال جاری ۲۸ درصد نسبت به سال قبل رشد داشت. ولی میانگین قیمت صادراتی ورق‌های گرم ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افت پیدا کرد و به ۵۶۰ دلار در هر تن رسید. از این‌رو چینی‌ها شاید در سه ماه ابتدایی ۲۰۲۴ بخش‌های بزرگی از بازار جهانی را با عرضه محصولات فولادی به تصرف خود درآوردند ولی افزایش صادرات سود چندانی برای کارخانه‌ها به همراه نداشت.

چشم‌انداز تولید فولاد در ادامه سال ۲۰۲۴

بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت آب و هوای چین با شروع سه ماهه دوم سال یعنی از آوریل تا ژوئن بهبود می‌یابد و شرایط برای از سرگیری فعالیت‌های ساخت‌وساز مساعد می‌شود. با این حال پروژه‌های ساخت‌وساز بزرگی در حوزه املاک و مستغلات چین وجود ندارد. از این‌رو روند نزولی تولید فولاد خام در چین در سه ماه دوم سال جاری با توجه به نبود تقاضا تداوم پیدا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =