• ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
  • کد خبر: 53347
  • readingTime: ۳ دقیقه
گوشت

شورای تأمین کنندگان دام به تازگی از افزایش جمعیت دام و واردات ۶۰۰ تن گوشت قرمز در روز خبر داد. ولی قیمت گوشت قرمز نه به افزایش عرضه دام و نه واردات گوشت واکنش نزولی نشان نمی‌دهد. مسئولان اتحادیه گوشت قرمز نیز با وجود تماس‌های مکرر حاضر به گفت‌وگو نشدند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی در دهه دوم اردیبهشت سال گذشته بین ۳۶۰ تا ۳۹۰ هزار تومان بود و این رقم در عرض یک سال حدود دو برابر افزایش یافت تا هر کیلوگرم شقه گوسفندی در اردیبهشت ۱۴۰۳ با بهایی حوالی ۶۸۰ هزار تومان به فروش رسد. هر کیلوگرم شقه گوسفندی در فروشگاه‌های اینترنتی با قیمتی بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان به دست مشتریان می‌رسد. رصد قیمت گوشت قرمز در قصابی‌های شهر نشان می‌دهد هر کیلوگرم ران گوسفندی حدود ۶۰۵ هزار تومان قیمت دارد و برای خرید ران گوسفندی کامل بسته به وزن آن باید بودجه سه میلیون تومانی و یا بیشتر در نظر گیرید. همچنین هر کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده حوالی ۵۳۵ هزار تومان، گردن گوسفندی ۵۵۰ هزار تومان، سردست ۶۰۰ هزار تومان، راسته بدون استخوان ۶۸۵ هزار تومان و چنجه گوسفندی ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت هر دست کله و پاچه گوسفندی نیز به بیش از ۶۵۰ هزار تومان رسیده است و کله و پاچه بسته‌بندی با مغز اضافه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین ۸۹۰ تا ۹۹۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. جگر، دل و قلوه گوسفندی نیز در بسته ۸۰۰ گرمی ۶۹۰ هزار تومان قیمت دارد و بهای هر کیلوگرم دنبه به عنوان ارزان‌ترین عضو بازار گوشت گوسفندی ۲۹۰ هزار تومان است. البته گوشت قرمز و مشتقات با قیمت یکسانی در قصابی‌های شهر به فروش نمی‌رسد و بسته به کیفیت آن با اختلاف قیمت چند هزار تومانی عرضه می‌شود. در مقابل بازار گوشت منجمد در روزهای اخیر برخلاف گوشت گرم ثبات قیمتی را تجربه کرد تا هر کیلوگرم گوشت منجمد گوساله به نرخ ۳۲۵ هزار تومان به فروش رسد.

گوشت یک میلیون تومانی شایعه است

گوشت و گرانی دو واژه‌ای که از سال گذشته تا به امروز در فروشگاه‌های پروتئینی و میان مردم به گوش می‌رسد. اگرچه بازار گوشت قرمز در آستانه سال جدید و ماه رمضان پذیرای ثبات نسبی بود ولی رالی صعودی این کالای پروتئینی از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز به کانال ۷۰۰ هزار تومان و بالاتر از آن نزدیک می‌شود. از طرفی رئیس شورای تأمین کنندگان دام به تازگی از افزایش جمعیت دام با سیاست تنظیم بازار خبر داد و اکنون ۶۰۰ تن گوشت قرمز در روز وارد کشور می‌شود. علاوه بر این طبق اعلام سازمان دامپزشکی جمعیت دام سبک بیش از ۷۱ میلیون رأس و دام سنگین ۷.۵ میلیون رأس است و ۱۸ میلیون دام سبک آمار کشتار هستند. با این حال بازار این کالای اساسی نه به اقدام مسئولین جهت افزایش عرضه دام و نه واردات گوشت گرم و منجمد واکنش نزولی نشان نمی‌دهد. برخی از فعالان بازار گوشت قرمز نیز طی روزهای اخیر بر طبل شایعات گرانی سرسام‌آور گوشت قرمز کوبیده‌اند و مدعی‌اند قیمت این فرآورده پروتئینی در سال ۱۴۰۳ به یک میلیون تومان می‌رسد. با این حال رسیدن قیمت گوشت قرمز به یک میلیون تومان یا بالاتر بارها از سوی مسئولان رد شد. مسئولان اتحادیه گوشت قرمز نیز باوجود تماس‌های مکرر حاضر به گفت‌وگو درباره علت گرانی و پیش‌بینی وضعیت بازار گوشت قرمز طی ماه‌های آتی نشدند.

گوشت سفید به‌جای گوشت قرمز

عبور قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز از مرز ۶۰۰ هزار تومان سبب شده گوشت سفید جایگزین این کالای اساسی شود. مصاحبه با شماری از قصابان شهر نشان می‌دهد اکثر خانواده‌ها یا گوشت قرمز را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند و یا زیر بار خرید بیش از دو کیلوگرم گوشت گوسفندی نمی‌روند. ولی به گفته برخی از فعالان بازار با گرم شدن هوا تقاضا برای گوشت قرمز کاهش می‌یابد که این موضوع می‌تواند در افت قیمت این کالا در هفته‌های آتی تأثیرگذار باشد. در پی افزایش قیمت گوشت قرمز مشاهدات میدانی از رشد تقاضا برای انواع گوشت سفید از قبیل مرغ با قیمت مصوب هر کیلوگرم ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان و بوقلمون با بهای ۹۵ تا ۱۱۵ هزار تومان حکایت می‌کند. همچنین بعضی از خانواده‌ها گوشت شترمرغ را جایگزین گوشت گوسفندی کرده‌اند چرا که هر کیلوگرم گوشت شترمرغ با قیمتی حدود ۳۴۰ هزار تومان یعنی حدود نصف قیمت گوشت گوسفندی به فروش می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =