فردین آقا بزرگی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: زمانی که در سطح دنیا آرامش چه در حوزه سیاسی و چه اقتصادی برقرار باشد، وضعیت بازارهای سرمایه‌ای نیز بهبود خواهد یافت. ولی تحولات سیاسی در سطح بین‌الملل به دلیل ساختار سیاسی و اقتصادی کشور ما تاثیر چندانی بر بازار سرمایه ندارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دومین هفته اردیبهشت ماه با سبزپوشی بازار سرمایه آغاز شد ولی این حرکت صعودی چندان چشمگیر نبود تا رشد بورس کم‌رمق ادامه پیدا کند. روز گذشته مصادف با هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ شاخص کل بازار سرمایه با رشد ۶۵۲ واحدی روی عدد دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد قرار گرفت و شاخص هم‌وزن با رشد ۱۳۹۵ واحدی معادل ۰.۱۸ درصد به سطح ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد رسید. شماری از کارشناسان بازار سرمایه از دست نرفتن کانال دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را نشانه تثبیت شاخص کل و آماده شدن آن برای صعود به ایستگاه‌های بالاتر می‌دانند و بر این باورند بازار سرمایه پس از شروع پرهیجان اردیبهشت ماه، وارد فاز اصلاحی شده و بزودی با محرک‌های قوی به سمت قله‌های جدید پیش خواهد رفت.

تحولات سیاسی در جهان بر بازار سرمایه ایران تاثیری ندارد

اهالی بازار یکی از محرک‌های صعودی بورس در سال جاری را اتفاقات سیاسی در سطح بین‌الملل عنوان می‌کنند و مدعی‌اند روزهای سبزی در سال ۱۴۰۳ مشابه سال ۹۹ به قبل در انتظار تالار شیشه‌ای است. ولی آیا رشد بازار سرمایه ایران در پی تحولات سیاسی در سطح جهان تکرار می‌شود؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین می‌گوید: همزمان شدن دوران رشد بازار سرمایه در سال ۹۹ به قبل با تحولات سیاسی در سطح جهان یک وجه تصادفی بوده و نباید نقطه اشتراکی بین مسائل سیاسی بین‌الملل مانند انتخابات در یک کشور بزرگ با افت و خیز بورس در ارتباط دانست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تأثیر مثبت برقراری نظم و آرامش در سطح بین‌الملل بر بازارهای سرمایه جهان توضیح می‌دهد: زمانی که در سطح دنیا آرامش و نظم چه در حوزه سیاسی و چه اقتصادی برقرار باشد و تمامی کشورها از تلاطم به دور باشند، وضعیت بازارهای سرمایه نیز بهبود خواهد یافت. زمان رشد بازار سرمایه ایران یعنی سال ۹۹ به قبل خبری از جنگ اوکراین و روسیه نبود. با این حال ساختار سیاسی و اقتصادی در کشور ما به دلایلی از قبیل تحریم‌ها و… تا حدودی با دیگر کشورها متفاوت است.

آقابزرگی در رابطه با پیش بینی بورس در طول سال جاری اظهار می‌کند: در کل من معتقدم تحولات سیاسی در هر نقطه از دنیا تأثیر چندانی بر اقتصاد و بازار سرمایه ما ایفا نمی‌کند. تمامی نواقص و عدم بازدهی این بازار در مقایسه با بازارهای موازی ریشه در اقتصاد داخلی و سیاست‌گذاری‌ها دارد. با این وجود پتانسیل بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ برای رشد بسیار بالاست و باید به صعود این بازار در سال جاری امیدوار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =