• ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
  • کد خبر: 53088
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

هفته گذشته قیمت گاز در آمریکا، اروپا و انگلیس کاهش پیدا کرد، ضمن اینکه زغال‌سنگ‌ نیز روند افزایشی هفته‌های گذشته را متوقف کرد. در مقابل قیمت نفت در ادامه تنش‌های خاورمیانه این هفته نیز افزایش پیدا کرد و به کانال ۸۹ دلار رسید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انتشار داده‌های اقتصادی به ویژه از کشورهای توسعه یافته در طول هفته گذشته نوسانات بسیاری در بازار انرژی رقم زد. یکی از مهم‌ترین داده‌ها، شاخص GDP آمریکا بود و در آخرین اعلام رسمی، رشد کرد. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، به رویترز گفت: رشد تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه اول با ارائه داده‌های بیشتر می‌تواند بازنگری شود و تورم پس از برخی عوامل "عجیب" که اقتصاد را مختل کرد، به سطوح عادی‌تر باز خواهد گشت. خوش‌بینی به کاهش تورم با افت قیمت انرژی در طول هفته گذشته همراه بود.

نوسانات هفتگی و ماهانه قیمت انرژی به قرار نمودار زیر است:

بازار انرژی به جز نفت، ریزشی شد

هفته گذشته ذخایر نفت آمریکا به فراتر از ۶.۳۷ میلیون بشکه رسید. با این حال نفت برنت با افزایش ۲.۲۹ درصدی به بیش از ۸۹ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت در طول یک ماه گذشته ۴.۵۵ درصد افزایش یافته است. تحلیل‌گران نظرات متفاوتی پیرامون آینده قیمت نفت ارائه می‌دهند. بسیاری از آنها معتقدند کاهش تنش‌ها در خاورمیانه قیمت نفت را ریزشی خواهد کرد و در مقابل ادامه تنش‌ها به معنای بازگشت قیمت نفت به کانال ۹۰ دلار است. هفته گذشته در بازار انرژی تنها قیمت نفت و بنزین صعودی بود در حالی که قیمت گاز و زغال سنگ بر مدار کاهش قرار داشت.

قیمت گاز در آمریکا، اروپا و انگلیس به ترتیب ۳.۴۵، ۴.۴۴ و ۵.۴۰ درصد کاهش یافت. برآیند قیمت گاز در طول یک ماه گذشته مثبت است. هفته گذشته قیمت آتی گاز طبیعی به ۱.۹۱ دلار در میلیون BTU رسید. آخرین گزارش EIA نشان می‌دهد ذخایر گاز در سطح بالایی قرار دارد، ضمن اینکه انتظار نمی‌رود تقاضا افزایش خاصی داشته باشد. در اروپا نیز اگرچه اختلال صادرات گاز نروژ نگرانی‌های بسیاری برای عرضه گاز ایجاد کرده بود ولی سطح ذخیره‌سازی گاز در اروپا به بالاتر از ۶۲ درصد رسید.

بازار انرژی به جز نفت، ریزشی شد

تقاضای احتمالی برای گاز در هفته‌های پیش‌رو دلیلی شد تا قیمت گاز اروپا به کانال ۲۹ یورو در هر مگاوات ساعت کاهش یابد. با وجود این کاهش ولی قیمت گاز هنوز برای بسیاری از صنایع اروپا بالا ارزیابی می‌شود. سال گذشته رویترز در گزارشی مدعی شد قیمت منطقی گاز برای بعضی از صنایع اروپا کمتر از ۵ یورو در هر مگاوات ساعت است. افزایش قیمت گاز پس از جنگ اوکراین و روسیه در کنار خشکسالی در بسیاری از کشورهای جهان تقاضا برای زغال‌سنگ را افزایش داده است با این حال قیمت زغال‌سنگ نیز در طول هفته گذشته ریزشی بود.

دو هفته قبل قیمت آتی زغال‌سنگ به بیش از ۱۴۰ دلار در هر تن رسید ولی هفته گذشته قیمت آتی زغال‌سنگ دوباره به کانال ۱۳۰ دلار برگشت و در پایان هفته با قیمت ۱۳۴ دلار در هر تن معامله شد. کاهش تقاضا برای زغال‌سنگ از سوی اروپا به عنوان اصلی‌ترین دلیل کاهش قیمت این کامودیتی عنوان می‌شود با این حال با رشد تقاضا برای زغال‌سنگ از سوی کشورهای مختلف جهان در نیمه گرم سال احتمال رشد قیمت‌ها در بازار زغال‌سنگ بیش از هر زمان دیگر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =