• ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
  • کد خبر: 52587
  • readingTime: ۲ دقیقه
مسیح کشاورز

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایرانی گفت: تا به امروز حدود ۸۵ درصد از برنج تولید داخل در بازار به فروش رسیده است. بنابراین باید قبل از شروع دوره ممنوعیت واردات، حداقل ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن برنج خارجی وارد کشور شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مطابق آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار در بهمن ۱۴۰۲ میزان کاهش قیمت برنج ایرانی درجه یک منفی یک درصد بود. اگرچه میزان تقاضا برای برنج در آستانه ماه مبارک رمضان و سال جدید افزایش یافت ولی قیمت برنج در آخرین ماه ۱۴۰۲ نیز بدون تغییر ماند تا بازار برنج سال ۱۴۰۲ را با آرامش و رکود نسبی به پایان رساند. در مقابل مشاهدات میدانی نشان می‌دهد با شروع سال جدید آرامش از بازار برنج پرکشید و قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی از ۸۸ هزار تومان در دهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به ۱۱۵ هزار تومان در هفته پایانی فروردین ماه رسید. اکنون هر کیلوگرم برنج طارم با بهایی حوالی ۱۱۰ هزار تومان، دم‌سیاه ۱۰۸ هزار تومان، فجر ۹۲ هزار تومان، شمشیری ۹۰ هزار، لنجان ۹۵ هزار تومان و عنبر بو ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. به گفته فعالان بازار کمبود برنج و امتناع تولیدکنندگان از فروش محصولات خود سبب شده قیمت برنج ایرانی در سال ۱۴۰۳ بالا رود. مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایرانی در مورد علت افزایش قیمت برنج ایرانی طی روزهای اخیر به خبرنگار ایراسین گفت: سال‌های گذشته برنج ایرانی به مرور در بازار عرضه می‌شد ولی تا به امروز حوالی ۸۵ درصد از برنج تولید داخل در بازار به فروش رسیده است. اکنون تنها ۱۵ درصد از برنج کشت سال ۱۴۰۲ در انبار تعدادی از کشاورزان باقی مانده که آن‌ها تمایل دارند محصول خود را با قیمت بالاتری بفروشند.

کشاورز در خصوص قیمت برنج ایرانی توضیح داد: بازار برنج ایرانی سال گذشته در رکود قرار داشت که به تازگی از رکود خارج شده و قیمت‌ها در نوسان است. کشاورزان پیش‌تر هر کیلوگرم برنج ایرانی را با قیمت ۶۵ هزار تومان می‌فروختند ولی اکنون آن‌ها برنج خود را با نرخ کمتر از ۸۵ هزار تومان عرضه نمی‌کنند که این به معنای افزایش ۲۰ هزار تومانی هر کیلوگرم برنج از مبدا است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایرانی با اشاره به واردات به عنوان راهی برای سامان یافتن بازار برنج بیان داشت: باید قبل از شروع دوره ممنوعیت واردات حداقل ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن برنج خارجی وارد کشور شود. واردات سبب جبران کسری برنج و ثبات قیمت‌ها خواهد شد.

آرامش در بازار برنج خارجی برقرار است
اگرچه قیمت برنج ایرانی با شروع سال جدید روند صعودی پیدا کرد ولی آرامش و ثبات قیمت‌ها همچنان در بازار برنج وارداتی برقرار است. طبق مشاهدات میدانی اکنون هر کیلوگرم برنج هندی با بهایی حوالی ۴۰ تا ۵۵ هزار تومان و برنج پاکستانی حدود ۴۵ تا ۶۲ هزار تومان به فروش می‌رسد و به وفور در سطح بازار به ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی به تازگی عدم توزیع درست بعضی از کالاهای اساسی در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ را عامل نوسانات قیمت برنج عنوان کرد که اکنون توزیع کالاهای اساسی به روال سابق بازگشته است. بر این اساس هر کیلوگرم برنج هندی با قیمت ۳۳ هزار تومان و برنج پاکستانی ۳۵ هزار تومان به بنکداران تحویل داده می‌شود و باید به ترتیب با بهای ۳۵ هزار و ۳۸ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =