• ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
  • کد خبر: 51970
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت برنت

قیمت نفت برنت در طول هفته گذشته با رشد خیره‌کننده‌ای به سطح ۹۱ دلار به ازای هر بشکه رسید. جو مثبت حاکم بر بازار انرژی چشم‌انداز قیمت نفت در هفته‌های آتی را روشن کرد، برخی از کارشناسان قیمت نفت را بالای ۱۰۰ دلار تخمین می‌زنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بلومبرگ دو هفته قبل در گزارشی پیش‌بینی کرد قیمت نفت در ماه‌های آتی ابتدا تا ۸۸ دلار و سپس تا ۹۳ دلار افزایش پیدا می‌کند و هفته گذشته کمتر از ۱۰ روز پس از این پیش‌بینی نفت برنت به کانال ۹۰ دلار رسید و تا ۹۱ دلار نیز افزایش یافت. هفته گذشته قیمت نفت برنت ۴.۴۸ درصد افزایش یافت و برآیند ماهانه نفت به ۱۰.۵۷ درصد رشد نشان می‌دهد. این رشد نفت با واکنش مثبت انواع انرژی در بازارهای جهانی مواجه شد تا در روزهای ابتدایی از ماه آوریل بازار انرژی وارد یک رالی صعودی قوی شود. نوسانات بازار انرژی در طول یک هفته و یک ماه گذشته به قرار نمودار زیر است:

صعود نفت فراتر از انتظارات

پیش از این مؤسسات بسیاری پیش‌بینی می‌کردند قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ صعودی شود. بانک هلندی ING از نفت ۸۹ دلاری در سال ۲۰۲۴ می‌گفت. رویترز در یک نظرسنجی از کارشناسان مدعی شد همه نسبت به افزایش قیمت نفت خوش‌بین هستند با این حال سقف قیمتی در این پیش‌بینی‌ها بیشتر از ۹۳ دلار نبود، اکنون پس از رکوردشکنی کم سابقه قیمت نفت در هفته گذشته جدیدترین پیش‌بینی‌ها از احتمال صعود قیمت نفت تا کانال ۱۰۰ دلار و بالاتر خبر می‌دهد.

صعود نفت فراتر از انتظارات

نفت با رشد هفته گذشته اکنون در یک قدمی مقاومت ۹۳ دلار قرار دارد و اگر بیشتر از این محدوده صعود کند باید منتظر نفت ۹۶، ۱۰۰ و ۱۱۰ دلاری در ادامه سال ۲۰۲۴ بود. در مقابل قیمت گاز در یک کف مهم و تاریخی قرار دارد. جو مثبت حاکم بر بازار انرژی قیمت گاز را هم ۱.۸۹ درصد بالا برد ولی برآیند ماهانه قیمت گاز نزدیک به ۱۴ درصد منفی است.

صعود نفت فراتر از انتظارات

آیا قیمت گاز این سطح مهم تاریخی را از دست می‌دهد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای گاز طبیعی پایین است. در اروپا نیز گاز روزهای کم تقاضایی را سپری می‌کند و با وجود جو مثبت بازار انرژی نیز قیمت گاز در اروپا رشد نکرد. اکنون سطوح ذخیره‌سازی گاز در اروپا شرایط ایده‌آلی دارد و سطح تقاضا پایین است ولی گزارش‌ها نشان می‌دهد شاید برداشت از میدان Gullfaks با مشکلاتی مواجه شود. بعضی از منابع مدعی‌اند برداشت از این میدان به مدت چند هفته تعلیق خواهد شد و شاید این مسئله با افزایش قیمت گاز در اروپا همراه شود.

چشم‌انداز بازار انرژی در ماه آوریل

کارشناسان طی روزهای گذشته تحلیل‌های بسیاری از چشم‌انداز بازار انرژی طی سال ۲۰۲۴ مطرح کرده‌اند. بررسی این تحلیل‌ها نشان می‌دهد بیشتر کارشناسان نسبت به رشد قیمت نفت و سایر انرژی‌ها خوش‌بین هستند. امروز کمتر کارشناسی از احتمال کاهش قیمت نفت در ماه آوریل می‌گوید. این شرایط چشم‌انداز قیمت گاز را نیز مثبت کرده است. برخی مدعی‌اند قیمت گاز طی هفته‌های آینده صعودی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =