• ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
  • کد خبر: 51835
  • readingTime: ۳ دقیقه
سنگ آهن

با دورنمای بازگشت اقتصاد چین به فاز انبساطی در ماه مارس انتظار می‌رفت که بخش املاک و ساخت‌وساز در این کشور نیز در مسیر بهبود قرار بگیرد، با این حال همچنان میزان عرضه فولاد از تقاضا پیشی گرفته و این موضوع موجب شده است که قیمت سنگ‌آهن در سال‌جاری حدود ۲۵‌درصد کاهش را به ثبت برساند. به این ترتیب قیمت سنگ‌آهن در روز دوم آوریل به ۱۰۲دلار به ازای هر تن رسید که پایین‌ترین قیمت ۱۰ماه اخیر به حساب می‌آید.

به گزارش ایراسین به نقل از معدن نیوز، با دورنمای بازگشت اقتصاد چین به فاز انبساطی در ماه مارس انتظار می‌رفت که بخش املاک و ساخت‌وساز در این کشور نیز در مسیر بهبود قرار بگیرد، با این حال همچنان میزان عرضه فولاد از تقاضا پیشی گرفته و این موضوع موجب شده است که قیمت سنگ‌آهن در سال‌جاری حدود ۲۵ درصد کاهش را به ثبت برساند. به این ترتیب قیمت سنگ‌آهن در روز دوم آوریل به ۱۰۲ دلار به ازای هر تن رسید که پایین‌ترین قیمت ۱۰ ماه اخیر به حساب می‌آید.

با توجه به شرایط اقتصادی چین، قیمت سنگ‌آهن در یک‌دوره ۱۰ ماهه مسیر کاهشی را در پیش گرفته است، به‌طوری که در روز دوم آوریل با یک عقبگرد جزئی در کانال افزایشی قرار گرفت که همچنان کمترین قیمت ۱۰ ماه گذشته به حساب می‌آید. قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی سنگاپور پس از افت تقریباً ۴ درصدی در معاملات اولیه به کمتر از ۱۰۰ دلار رسید که در معاملات روز دوشنبه اول آوریل با رشد ۲ درصدی به بیش از ۱۰۲ دلار به ازای هر تن رسید.

آمار منتشرشده از سوی اداره ملی آمار چین در روز یکشنبه نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید صنعتی چین (PMI) در ماه مارس بعد از انقباض ۱۳ ماهه اقتصاد این کشور عدد ۵۱.۱ را نشان می‌دهد که از بازگشت اقتصاد چین به فاز انبساطی حکایت دارد و به عبارت بهتر شاخص مدیران خرید صنعتی چین به بالاترین میزان خود طی یک‌سال گذشته رسیده و در واقع فراتر از نظرسنجی‌ها اعلام شده و انتظارات بازار شکسته شده است. با وجود این، بخش املاک که محرک اصلی تقاضای فولاد به حساب می‌آید، همچنان در یک بحران چندساله گرفتار است که نشانه‌های کمی برای حل و فصل این بخش وجود دارد. در نتیجه، این شرایط در قیمت سنگ‌آهن منعکس شده که در سال‌جاری بهای آن بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است. با توجه به ادامه رکود بخش املاک و ساخت‌وساز در چین امیدها به میزان تقاضا همچنان ضعیف است و این شرایط با عرضه نسبتاً فراوان سنگ‌آهن همزمان شده است.

استرالیا که به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ‌آهن شناخته شده است، در هفته منتهی به ۱۵ مارس میزان صادرات این محصول را افزایش داد. میزان ذخایر در بنادر چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن نیز به حدود ۱۴۲ میلیون تن رسیده است که بیشترین میزان طی یک‌سال گذشته به حساب می‌آید. قیمت محموله‌های سنگ‌آهن با عیار ۶۳.۵ درصد در ماه آوریل به ۱۰۲ دلار در هر تن کاهش یافت که پایین‌ترین رقم طی ۱۰ ماه گذشته به حساب می‌آید و این موضوع موجب کاهش قیمت قابل‌توجه فلزات آهنی شد، چراکه میزان تقاضای چین نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است. این در حالی است که عرضه کافی نگرانی‌های ناشی از تقاضا به دلیل ادامه رکود در بخش ساخت‌وساز، تأثیرات درازمدتی بر قیمت سنگ‌آهن و به‌ویژه فولاد خواهد گذاشت.

با توجه به وضعیت انبساطی اقتصاد چین در ماه مارس، فعالیت‌های ساخت‌وساز کم‌وبیش آغاز شده و این موضوع باعث شده که واحدهای ذوب میزان خرید سنگ‌آهن خود را کاهش دهند. داده‌های جدید نشان می‌دهد که تولید سنگ‌آهن خام در این کشور تاکنون حدود ۷‌درصد طی سه‌ماه اخیر کاهش داشته است. این موضوع با افزایش اخیر صادرات سنگ‌آهن به خارج از استرالیا تشدید شد و از این دیدگاه حمایت کرد که مجموعه‌ای از برنامه‌های تعمیر و نگهداری معادن پس از پایان سه‌ماه اول به نتیجه رسیده‌اند. در نتیجه، موجودی سنگ معدن در انبارهای اصلی چین به بالاترین میزان طی یک‌سال گذشته یعنی ۱۴۲ میلیون تن افزایش یافت. انجمن آهن و فولاد چین هفته گذشته هشدار داد که رکود املاک و زیرساخت‌های نسبتاً ضعیف باعث به تأخیر افتادن بهبود تقاضای فولاد شده است. شاخص مدیران خرید صنعت فولاد در ماه مارس به ۴۴.۲ سقوط کرد که پایین‌ترین میزان از ماه مه سال گذشته تاکنون به حساب می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =